Lars H.
Gunga Din skrev for 3 timer siden:LarsH’s første bilde viser ‘flytende jord’ dvs man sier att 0V i midtpunkten er samme sak som jord, det er litt missvisende punkten har 0V i forhållandet till de begge fasene
men LarsH’s andre bilde viser att han låser fast midtpunkten til virkelig jord med sin dynaplate/jordplate som sitter under båten, da kommer hver vikling svinge rundt den riktige jorden med sine resp 115V......og mellom dem 230V.
Her forstår jeg ikke tankegangen din. På den første tegningen min kommer hver vikling "til å svinge" rundt midtpunktet med sine resp 115V......og mellom dem 230V. Det blir vel ingen forskjell på om dette midtpunktet har en ledning ned i sjøen? Hos meg er "jord" midtpunktet på trafoen og kablingen ut til alle kontaktene og metall på ovner, varmtvannsbereder ol. Så hvorfor sjøvannet skulle være en mer "virkelig" jord, forstår jeg ikke.
Ellers er jo den overgangskabelen din grei om alle de vanlige uttakene i en havn er opptatt. Og er dere 3 båter i følge, kan en slik overgang brukes slik at alle 3 får strøm, en fra hver fase.