Horst Startet 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2018 Jeg ønsker å benytte data fra min eldre Raymarine autopilot og kompasset til å benytte radar overlay og MARPA på min nye B&G Vulcan 9 og B&G 4G radar. Kan jeg benytte en Simrad AT10 til dette formålet? Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Holdt på med dette for en stund siden men skulle motsatt vei med signalene. Da måtte jeg ha en at10, prøvde en at44 som jeg har liggende og den gikk den veien du vil med signalene. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Så det du sier er at jeg trenger en AT44? Du skal ikke tilfeldigvis selge din AT44? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Kan det stemme da? AT 44 er vel for å interface Simnet til Navman. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 (redigert) AT44 er en NMEA 0183 til SimNet converter. Og, SimNet er jo NMEA 2000, dog med Simradspesifikke plugger. Så, en AT44 burde kunne brukes. Redigert 30.Mars.2018 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Trenger jeg også en RI10 interface box? Om ikke den fulgte med under leveransen av Radaren, kan ikke se og ha sett den installert noe sted i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Horst skrev 2 minutter siden: Trenger jeg også en RI10 interface box? Om ikke den fulgte med under leveransen av Radaren ... RI10 skal være levert med 4G radaren. Radaren er koblet til denne. Så er RI10 boksen koblet til Ethernet og SimNet (eller NMEA2000). RI10 brukes for Simrad og B&G, men ikke for Lawrence tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 (redigert) Ett alternativ til Simrads AT-produkter er Actisense for konvertering av NMEA0183, Seatalk etc til NMEA2000 http://www.actisense.com/product/ngw-1/ jeg bruker en Actisense for konvertering av vind/logg/ekolodd inn på mitt B&G-system en annen Actisense for min gamle AIS-transponder inn på B&G tror du trenger RI10 for MARPA o overlay, du kan kjøre uten, men da får du ‘bare’ en vanlig radarbilde rett fram jeg har testkjørt min 4G- radome så, rett inn i PC’n og med OpenCPN o radarplugin’en ...det funker, men du mister som sagt de funskjoner du etterspør Redigert 30.Mars.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Horst Svart 30.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 (redigert) @Gunga Din Sier du at MARPA vil funger uten konverteringskittet, men uten overlay? Vet du også om produktet du linker til vil kunne sende autopilot info fra kartplotter og tilbake til autopilot og visa versa? Jeg har en Raymarine ST6002 Autopilot. Redigert 30.Mars.2018 av Horst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Nei du trenger RI10 for att din radome skal få info om kurs og posisjon, for å sen kunne kalkulere og sende MARPA-data videre til MFD’n. kalkulasjonen skjer i radomen. Du trenger også en god retningsgiver/GPS-kompass som sender retning med minst 10 Hz http://www.navico-commercial.com/Root/SimradProSeries_docs/RADAR_3G_4G_IG_988-10113-003_EN_W.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Horst Svart 11.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Her er løsningen, har fått tilsvarende info fra min forhandler: The ST4000 only allows input over NMEA0183. Output is over SeaTalk1. You should be able to do everything you want over SeaTalk1 using a Raymarine E22158 SeaTalk 1 to SeaTalkng(NMEA2000) Converter Kit and a Raymarine A06046 SeaTalkng to NMEA 2000 cable. Or if all you want to do is send track data to the autopilot you could use the Actisense NGW-1 or the Simrad AT10 with a Simrad 24005729 cable. The Vulcan uses the standard NMEA2000 connector not the old SimNet connector. If you use the Raymarine setup mentioned above you will not have to build a NMEA2000 Backbone. If you use the Actisense or Simrad setup you will need to build a NMEA2000 backbone. Therefore the best and cheapest option is to use the E22158 and A06046. Not to mention this option is simply plug and play. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 17.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Jeg har fått koblet opp dette med kittet over. Nå fungerer MARPA, radar overlay og track av veipunkter. Usikker på om det er flere funksjoner jeg kan hente ut, seiling etter vind hadde jo vært optimalt, men tviler sterkt på om det lar seg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Har du vindinstrument med data-utgang NMEA 0183 eller 2000 ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Horst Svart 17.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Vind på NMEA2000, B&G Triton Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Da bør det gå, selv seiler nesten bare på CC eller mot WP ! har aldri testet mot vind......... har skiftet ut min gamle raymarine/autohelm mot en Simrad AP 24.....som er koblet mot den gamle Autohelm linær enheten..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
alidal Svart 18.Mars Link til dette innlegget Svart 18.Mars Har en AIS sender/mottaker (Matsutec) som sender nmea 0183 direkte til Simrad NSS7 evo2.. Dette funker greit, men har nå montert Orca Core og ønsker å få AIS-signal inn på denne også. Har simnet nettverk (nmea 2000) Noen som vet om det går å bruke Simrad AT10 mellom AIS sender/mottaker og simnet slik at jeg får inn AIS signalet både på Orca Core og NSS7? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.Mars Link til dette innlegget Svart 18.Mars Anbefaler Actisense NGW-1 ISO AIS for dette. https://actisense.com/which-ngw-1-do-i-need/?lang=de&srsltid=AfmBOoqYOvbWmHhEaoON7h2bxShelqWw4HVmmVPCsctgdZYti5xrWEN2 Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 18.Mars Link til dette innlegget Svart 18.Mars Ok, takker! Må ha overgang til simnet også da.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.