Jump to content

Bruke Simrad AT10 Universal for data fra NMEA0183 til NMEA2000

Horst

Recommended Posts

Horst skrev 2 minutter siden:

Trenger jeg også en RI10 interface box?

Om ikke den fulgte med under leveransen av Radaren ...

RI10 skal være levert med 4G radaren. Radaren er koblet til denne. Så er RI10 boksen koblet til Ethernet og SimNet (eller NMEA2000). RI10 brukes for Simrad og B&G, men ikke for Lawrence tilsvarende.

Ett alternativ til Simrads AT-produkter er Actisense for konvertering av NMEA0183, Seatalk etc til NMEA2000

http://www.actisense.com/product/ngw-1/

jeg bruker en Actisense for konvertering av vind/logg/ekolodd inn på mitt B&G-system

en annen Actisense for min gamle AIS-transponder inn på B&G

tror du trenger RI10 for MARPA o overlay, du kan kjøre uten, men da får du ‘bare’ en vanlig radarbilde rett fram

jeg har testkjørt min 4G- radome så, rett inn i PC’n og med OpenCPN o radarplugin’en ...det funker, men du mister som sagt de funskjoner du etterspør

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

• 2 uker senere...

Her er løsningen, har fått tilsvarende info fra min forhandler:

The ST4000 only allows input over NMEA0183. 
Output is over SeaTalk1. 

You should be able to do everything you want over SeaTalk1 using a Raymarine E22158 SeaTalk 1 to SeaTalkng(NMEA2000) Converter Kit and a Raymarine A06046 SeaTalkng to NMEA 2000 cable. 

Or if all you want to do is send track data to the autopilot you could use the Actisense NGW-1 or the Simrad AT10 with a Simrad 24005729 cable.

The Vulcan uses the standard NMEA2000 connector not the old SimNet connector.

If you use the Raymarine setup mentioned above you will not have to build a NMEA2000 Backbone. If you use the Actisense or Simrad setup you will need to build a NMEA2000 backbone.

Therefore the best and cheapest option is to use the E22158 and A06046. Not to mention this option is simply plug and play.

Jeg har fått koblet opp dette med kittet over. Nå fungerer MARPA, radar overlay og track av veipunkter. Usikker på om det er flere funksjoner jeg kan hente ut, seiling etter vind hadde jo vært optimalt, men tviler sterkt på om det lar seg gjøre.

• 6 år senere...

Har en AIS sender/mottaker (Matsutec) som sender nmea 0183 direkte til Simrad NSS7 evo2..

Dette funker greit, men har nå montert Orca Core og ønsker å få AIS-signal inn på denne også.

Har simnet nettverk (nmea 2000) 

Noen som vet om det går å bruke Simrad AT10 mellom AIS sender/mottaker og simnet slik at jeg får inn AIS signalet både på Orca Core og NSS7?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...