Jump to content

Bruke Simrad AT10 Universal for data fra NMEA0183 til NMEA2000

Horst

Recommended Posts

Ett alternativ til Simrads AT-produkter er Actisense for konvertering av NMEA0183, Seatalk etc til NMEA2000

http://www.actisense.com/product/ngw-1/

jeg bruker en Actisense for konvertering av vind/logg/ekolodd inn på mitt B&G-system

en annen Actisense for min gamle AIS-transponder inn på B&G

tror du trenger RI10 for MARPA o overlay, du kan kjøre uten, men da får du ‘bare’ en vanlig radarbilde rett fram

jeg har testkjørt min 4G- radome så, rett inn i PC’n og med OpenCPN o radarplugin’en ...det funker, men du mister som sagt de funskjoner du etterspør

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Nei du trenger RI10 for att din radome skal få info om kurs og posisjon, for å sen kunne kalkulere og sende MARPA-data videre til MFD’n.

kalkulasjonen skjer i radomen. Du trenger også en god retningsgiver/GPS-kompass som sender retning med minst 10 Hz

http://www.navico-commercial.com/Root/SimradProSeries_docs/RADAR_3G_4G_IG_988-10113-003_EN_W.pdf

S/Y Gunga Din

• 2 uker senere...

Her er løsningen, har fått tilsvarende info fra min forhandler:

The ST4000 only allows input over NMEA0183. 
Output is over SeaTalk1. 

You should be able to do everything you want over SeaTalk1 using a Raymarine E22158 SeaTalk 1 to SeaTalkng(NMEA2000) Converter Kit and a Raymarine A06046 SeaTalkng to NMEA 2000 cable. 

Or if all you want to do is send track data to the autopilot you could use the Actisense NGW-1 or the Simrad AT10 with a Simrad 24005729 cable.

The Vulcan uses the standard NMEA2000 connector not the old SimNet connector.

If you use the Raymarine setup mentioned above you will not have to build a NMEA2000 Backbone. If you use the Actisense or Simrad setup you will need to build a NMEA2000 backbone.

Therefore the best and cheapest option is to use the E22158 and A06046. Not to mention this option is simply plug and play.
  • 6 år senere...

Har en AIS sender/mottaker (Matsutec) som sender nmea 0183 direkte til Simrad NSS7 evo2..

Dette funker greit, men har nå montert Orca Core og ønsker å få AIS-signal inn på denne også.

Har simnet nettverk (nmea 2000) 

Noen som vet om det går å bruke Simrad AT10 mellom AIS sender/mottaker og simnet slik at jeg får inn AIS signalet både på Orca Core og NSS7?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...