MYsail
1 hour ago, Sjøstein said:
Fart og responsivitet er en ting, men ikke det viktigste for meg personlig i alle fall. Men med en litt mer letthånterlig båt (og Contessaen er ikke noen lett regattaseiler, den har halvlang og tung kjøl og svært trygg, som skjemaet til Gunga over illustrerer) er det enklere å komme seg ut på tur, greiere å få opp seil og å håndtere båten alene. Da er det lavere terskel for å komme seg ut også når du ikke har mannskap. Og du får mer glede av båten. Og så er jeg redd for at en stor, gammel båt i stål eller ferro fort kan bli et evigvarende prosjekt mer enn en seilende båt. Men det er jo et poeng i selg selv for mange som har kunnskap og interesser i den retningen. Har også forståelse for skuteargumentet, har seilt litt skøyte og det er kjempekos. Men tung båt å drive, krysse med og håndtere alene. Det er bare min personlige mening altså, og jeg har litt for mange tommeltotter til å ha en slik båt. Selv er jeg på jakt etter en 80-tallsbåt på 30-32 fot av nettopp disse årsakene.
Der er visst ganske delte meninger om vedlikehold av ferroskrog. Eieren sier (selvfølgelig) at det har vært null worries og veldig grei vedlikehold av skroget. Det varierer vel mye fra båt til båt, men trenger kanskje ikke være mer enn med grp. Mange som faktisk har ferro er veldig positive rundt på forskjellige forum. Men det er kanskje vanlig å være ekstra positiv til egen båt.
Er med på at alt blir større og tyngre med en 40fot, og ikke like enkelt å seile alene, det er et argument å tenke på.