Jump to content

Båtliv i Asia


MYsail

Recommended Posts

Hei, jeg vokste opp med motorbåt i Sandvika men har ikke hatt båt nå på mange år. Jeg bor nå i Asia. Reiser mye, men har base i Malaysia. Har begynt å tenke på om jeg kunne ha en seilbåt her. Har skjønt at det er mulig, men lite miljø og ikke så lett å finne informasjon. Båtplass koster ca 15000-30000NOK i året avhengig av lengde på båten, noe som jeg synes er gansk dyrt, men noen andre ting er kanskje litt billigere her. Den store forskjellen fra Norge er jo at her er det sommer hele året og man trenger ikke vinterlagring. Man må vel uansett ta båten på land 1 til 2 ganger om året for å vaske grønske etc, hvis ikke det kan gjøres av dykker. Litt usikker på hvor ofte dette må gjøres, eller hvor ille det blir hvis det kun gjøres en gang i året. Kan få noen til å høytrykksspyle og skrape for 600kroner dagen på lokal marina.

Har funnet en del båter til salgs, det er stort sett båter som har reist verden rundt og endt opp her, da det er få båter som selges nye til det lokale markedet. Jeg ser på seilbåter på ca 30 til 40 fot og $15-30K, dvs ca 100K-250K NOK. Disse er da ofte store og tunge med hel kjøl, og skiller set litt fra den typiske seilbåt til salgs i Norge.

Jeg får nok besøk noen ganger i året av noen som vil være med å seile, men det kan nok bli at jeg drar ut alene ettehvert, eller med noen lokale venner som da sikkert ikke er så båtvante. 40 fot båt er kanskje ikke så enkel å håndtene alene, så litt mindre ville vel vært en fordel da. Men mulig det blir mest aktuelt å ha med noen ut uansett.

Var å så på en 1979 39 foter som er til salgs her i Penang. Den har seilt fra New Zealand og eierne har bodd i den med famile i 4 år. Ny motor, seil og mye utstyr i 2012, men fremsto generelt litt slitent. Ferrocement skrog, det er det veldig delte meniger om men mest negative. Denne båten er tung og ingen reser, men kan nok få den til en veldig god pris, siden der er  få kjøpere her til en sånn båt.

Er flere båter tilsalgs på Langkawi som ikke er så langt unna, så tar nok en tur dit etterhvert for å se litt mer.

Tar gjerne imot tips og innspill rundt det å ha båt her eller andre lignendne steder.

Link to post

Hei. Det var en svimlende sum for båtplass så jeg går ut i fra at det er et opplegg med tilsyn ?  Vi har for første gang skaffet oss en liten båt der vi holder til. Hat Pak Meng i provinsen Trang  i Thailand. Ikke så langt unna der du holder deg. Vår erfaring så langt er at tidevannet er den største utfordringen og spesielt i forbindelse med kjølbåt. Om det er mulig å få tak i båt med senkekjøl vil det gi mange fler muligheter. 

Dette blir gøy og følge med på.

lykke til.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
MYsail skrev for 2 timer siden:

........Disse er da ofte store og tunge med hel kjøl, og skiller set litt fra den typiske seilbåt til salgs i Norge.....

 

Hel kjøl bruker ju vare et pluss aners ......:wink:..du mente sikkert langkjølt

 

skulle nok styrt unna ferrocementbåt.......det trenger ikke å vare feil på ett sånnt skrog, men kan vare litt jobb å reparere, hvis feil oppstår

min kompis bygget seg en i ferrocement, båtene blir tunge, han var veldi happy den dagen han solgte o fikk kjøpt seg en mindre i GRP

 

ha litt is i magen så dykker det vel opp en i plast til rett pris.....

S/Y Gunga Din

Link to post

Takk for svar! 

Ja båtplass er dyrt i Penang, pris er per meter lengde per dag. I marianen er det security og ligger også sentralt, men koster 8kr per meter/dag med 30% rabatt for 1 år. Det finnes et annet mindre fancy sted til 4 kr per meter/dag men ingen rabatt, og man kan kun booke 7 dager om dagen, så må få noen til å dra til å betale en gang i uka hvis man ikke kan gjøre det selv. Så ikke så enkelt der. Men lønner seg jo generelt med en litt mindre båt da.

 

Jeg tenkte opprinnelig at en tyngre båt ikke er noen ulempe da den kan være mer stabil. Men det er kanskje mere gøy å seile en som ikke er så tung og reagerer litt raskere.

 

Det er også en i aluminium, og noen i stål til salgs på Langkawi til en ganske attraktiv pris. Men virker som den trenger ny motor (1988 med 8000 timer) og også nye seil, så da blir det jo endel dyrere. Er ikke blitt helt klok på om aluminium er mer eller mindre jobb enn GRP, det kommer vel ann på hvilken stand den er i og hvordan den er lagd etc.

http://www.yachtbroker-charters.com/A1121K_RehnertCatKetch.htm

 

Og fant også der en Cortessa 32 som er seilt fra Norge! 

http://www.yachtbroker-charters.com/A1273G_Contessa32.htm

 

 

 

 

Link to post

Her er noen bilder av denne ferrobåten som jeg var og så på. Det positive med denne i forhold til mange andre billige båter er at den har forholdsvis ny motor, fra 2012. Nye seil fra 2014 og rigg fra 2012. De fleste andre båter i denne prisklassen her har veldig gammel motor.

Det ene bildet viser et vindu i dekket, treverket ser noe gammelt ut. Toalett er kompost type, det er kanskje litt tungvindt? 

 

0_4.jpg.306662adb1fba261eca6d3509184eaa0.jpg

IMG_20180325_111442.jpeg.0452a4c191f01832b57b24745a2a36b5.jpegIMG_20180325_110855.jpeg.5e69565bb5241ac3308ed8ff0a194331.jpeg

IMG_20180325_112901.jpeg.5984df2a5f521c17b2c4296ddcfc4f55.jpeg

IMG_20180325_113441.jpeg.9face6198df7b3316a295be18d4f7c54.jpeg

IMG_20180325_121458.jpeg.3282fdd7e8a1c74519284461fca5c792.jpeg

IMG_20180325_112358.jpeg.aed0b3aa9d6ebd81699eb75568a2ca45.jpegIMG_20180325_112410.jpeg.934a9b7b4c9844145b184a403a3803d4.jpegIMG_20180325_112936.jpeg.b1e7975d265b18b8b038152f5bd1d6f4.jpeg8_4.jpg.5657f7048480eb7fef1f36e326a5351f.jpg

 

Ellers så må man litt opp i pris. Her er en 34 foter GRP i Langkawi som har overhalt (“rebuilt”) motor i 2017. 

http://www.langkawibss.com/yacht/noon-ocean-34-lev/

 

Denne har en Yanmar fra 2006 med 2500 timers bruk. Det er kanskje ikke så ille.

http://www.yachtbroker-charters.com/A1078N_NebeMiura31.htm

 

Ellers så er denne ketch’en veldig flott da! Men har gammel motor

https://yachthub.com/list/yachts-for-sale/used/sail-monohulls/alan-buchanan-ketch/204273

 

 

 

 

 

 

Redigert av MYsail (see edit history)
Link to post

Dersom du ikke har spesielt behov for en stor båt, ville jeg absolutt sett nærmere på Contessaen. Selv om den er gammel er det en solid og sjødyktig liten båt med legendarisk status hjemme i England. Den er tegnet av en anerkjent konstruktør og bygget av et kjent verft i en stor serie (tror det er nærmere 900 båter). Vakker er den også. Tror du vil få langt mer seilglede med den enn en stor og tung gammel havseiler hvis målet bare er å ha det fint på sjøen. Enkel å ta ut alene, plass til et par gjester og tåler alt du måtte finne på å utsette den for. Og sikkert mulig å selge igjen dersom du vil ha noe større etter en stund.

Link to post
3 hours ago, Sjøstein said:

Dersom du ikke har spesielt behov for en stor båt, ville jeg absolutt sett nærmere på Contessaen. Selv om den er gammel er det en solid og sjødyktig liten båt med legendarisk status hjemme i England. Den er tegnet av en anerkjent konstruktør og bygget av et kjent verft i en stor serie (tror det er nærmere 900 båter). Vakker er den også. Tror du vil få langt mer seilglede med den enn en stor og tung gammel havseiler hvis målet bare er å ha det fint på sjøen. Enkel å ta ut alene, plass til et par gjester og tåler alt du måtte finne på å utsette den for. Og sikkert mulig å selge igjen dersom du vil ha noe større etter en stund.

Takk for innspill! Skal se på den Contessaen når jeg får tid til å reise til Langkawi i mai. Jeg tenker vel en tyngre og litt større båt kan være behagelig på et par ukers turer og da det nok blir mye å ligge på anker her i Malaysia og Thailand. Det er vel enklere i havn med mindre båt, men ved ankring spiller det vel mindre rolle. Er mer "seilglede" med en mindre båt, - tenker du at den er mer responsiv og man kan justere mer, oppnå høyere fart osv? Jeg må si jeg liker det litt "skute" preget av de litt større båtene, og er nok ikke så opptatt av regatta, men kan kanskje bli det, hvem vet.

 

En annen ting er varmen her. Man er jo vant til alltid å ha aircondition inne her, og i hvertfall på soverom om natta. Det blir jo en overgang ved å sove på seilbåt, men er vel litt bedre på sjøen enn i byen. Vifter trengs nok, og må finne den soveplassen som er minst varm. Aircon drevet av solceller er vel ikke helt realistisk enda.

 

Contessaen har gammel motor og et par ting som må fikses, hadde fristet litt mer å finne en med litt nyere motor, evt en såpass billig at man kan budsjettere å bytte motor.

 

 

Link to post
MYsail skrev for 2 timer siden:

Er mer "seilglede" med en mindre båt, - tenker du at den er mer responsiv og man kan justere mer, oppnå høyere fart osv? Jeg må si jeg liker det litt "skute" preget av de litt større båtene, og er nok ikke så opptatt av regatta, men kan kanskje bli det, hvem vet.

 

Contessaen har gammel motor og et par ting som må fikses, hadde fristet litt mer å finne en med litt nyere motor, evt en såpass billig at man kan budsjettere å bytte motor.

 

Fart og responsivitet er en ting, men ikke det viktigste for meg personlig i alle fall. Men med en litt mer letthånterlig båt (og Contessaen er ikke noen lett regattaseiler, den har halvlang og tung kjøl og svært trygg, som skjemaet til Gunga over illustrerer) er det enklere å komme seg ut på tur, greiere å få opp seil og å håndtere båten alene. Da er det lavere terskel for å komme seg ut også når du ikke har mannskap. Og du får mer glede av båten. Og så er jeg redd for at en stor, gammel båt i stål eller ferro fort kan bli et evigvarende prosjekt mer enn en seilende båt. Men det er jo et poeng i selg selv for mange som har kunnskap og interesser i den retningen. Har også forståelse for skuteargumentet, har seilt litt skøyte og det er kjempekos. Men tung båt å drive, krysse med og håndtere alene. Det er bare min personlige mening altså, og jeg har litt for mange tommeltotter til å ha en slik båt. Selv er jeg på jakt etter en 80-tallsbåt på 30-32 fot av nettopp disse årsakene.

Link to post
1 hour ago, Sjøstein said:

 

Fart og responsivitet er en ting, men ikke det viktigste for meg personlig i alle fall. Men med en litt mer letthånterlig båt (og Contessaen er ikke noen lett regattaseiler, den har halvlang og tung kjøl og svært trygg, som skjemaet til Gunga over illustrerer) er det enklere å komme seg ut på tur, greiere å få opp seil og å håndtere båten alene. Da er det lavere terskel for å komme seg ut også når du ikke har mannskap. Og du får mer glede av båten. Og så er jeg redd for at en stor, gammel båt i stål eller ferro fort kan bli et evigvarende prosjekt mer enn en seilende båt. Men det er jo et poeng i selg selv for mange som har kunnskap og interesser i den retningen. Har også forståelse for skuteargumentet, har seilt litt skøyte og det er kjempekos. Men tung båt å drive, krysse med og håndtere alene. Det er bare min personlige mening altså, og jeg har litt for mange tommeltotter til å ha en slik båt. Selv er jeg på jakt etter en 80-tallsbåt på 30-32 fot av nettopp disse årsakene.

Der er visst ganske delte meninger om vedlikehold av ferroskrog. Eieren sier (selvfølgelig) at det har vært null worries og veldig grei vedlikehold av skroget. Det varierer vel mye fra båt til båt, men trenger kanskje ikke være mer enn med grp. Mange som faktisk har ferro er veldig positive rundt på forskjellige forum. Men det er kanskje vanlig å være ekstra positiv til egen båt. 

 

Er med på at alt blir større og tyngre med en 40fot, og ikke like enkelt å seile alene, det er et argument å tenke på. 

Redigert av MYsail (see edit history)
Link to post

Det finnes helt sikkert mange gode ferrobåter rundt omkring. Og det finnes mange dårlige glassfiberbåter. Men det blir tungt og det er ofte amatørbygg med varierende kvalitet. Har hørt noe om at det kan oppstå rust i armeringen ved lekkasje (men dette er bare annenhånds info, har ikke erfaring).

 

Den 31-foteren du linket til så jo også ut som en grei liten båt selv om jeg aldri har hørt om merket. Og Buchanan-ketchen så riktig lekker ut. Den har jo også en kjent konstruktør, Alan Buchanan har tegnet en rekke båter.

Link to post
  • 6 år senere...

Jeg bare så trådtittelen, tenkte "Asia, det er langt unna".  Tenkte meg om én gang til, hvor går egenlig grensa mellom Europa og Asia?  Er hele Egerhavet å regne som Europa?  Juridisk sett sjekket jeg inn i Tyrkia 1. mars, da har jeg kanskje vært i Asia siden 1. mars?  Eller er Egerhavet Europa, slik at jeg krysser over til Asia hver gang jeg går i land eller legger til ved en kai?  Det er faktisk mer enn bare et filosofisk spørsmål, jeg tror forsikringen min har gyldighetsområde i "Europa", dette burde jeg kanskje sjekke opp ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Hakkannen skrev 53 minutter siden:

Da er det nok @Knude og @NilsPils du bør snakke med:thumbsup:

Jeg må desverre melde pass der. Jeg holder til langt i nord og langt fra sjøen. Andaman Boatyard, der jeg fikk bygget båten for snart 20 år siden har lagt inn årene . . . Men Knude vet nok kanskje noe . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Ang. Båtbyggeri I syd thailand . Alt kommer ann på hva man er ute etter,men i farten kommer jeg på ca 40 båtbyggeri I vår provins: Trang. 

Der bygges store fiskebåter opp til ca 20 meter, av de  verft som ligger ved vannet. Så bygges det longtail nesten bak vær busk ellers. Havnebyen Kantang  og Puket by er steder hvor det finnes mye.

Er det repprasjon så kommer båtbyggeren til der båten er. Om nybygg etter et uvant design blir tilbudet smalere men fult mulig.

 

Få er å finne på nett så alt går på lokalkunnskap på stedet der det er aktuelt. 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...