Jump to content

Edit History

Knude

Knude

Hei Da var også nett på plass. Gøy og hyggelig at så mange er innpå her i denne tråden.  

Da var vi installert i huset vi skal bo i denne gangen. Vi er da på Ban Pak Meng i fylket Trang. Et godt stykke syd for Krabi med utsikt mot blant annet Ko Lanta sin sydspiss.  Fjerde eller femte året vi er her.

 

 Ko Meng i front og Ko Lanta bak i bildet.  

IMG_0073.JPG.1e35d52cfa616235c562280e1570835c.JPG

 

Første prosjekt etter å ha klargjort boligen var den lille longtailen . Den var som forventet etter en lang sommer her nede. Den var full av løv  og trengte en grundig vask.

IMG_0067.JPG.68f47284680be97745f458e2f12e0054.JPG

 

Her medeier med datter og vår gode venn "Jåt" (vi er to eiere på den båten)

 

 

IMG_0068.JPG.562184c93db20d391f63204ce454cbad.JPG

 

Så var det å få fyr på Mr. Honda. 13,5 Hk bensinmotor med snorstart. Den oppførte seg veldig mystisk ved første prøvestart. Var ikke lett å dreie rundt og hosta noe helt forferdelig. 7 mann gikk løs på den samtidig for å  finne feilen. Etter 30 sekunder lå forgasser spredd utover og feilen funnet trodde de. Møkkete bensin. Hmmmm. Heldigvis fikk undertegnede etter hvert plass ved motoren. Pluggnøkkel??

Ingen hadde. Det må vi få tak i.... Dro litt i snora.... olje ut av eksosen...….hmmmm.    Da kom historien : Jo motoren hadde velta for et par måner side ……. Ok..... Olja fra bunnkassa hadde da rent inn på toppen og ut forgasser. Beste konservering som kan skaffes. Etter å ha lufta ut alt og satt i sammen forgasseren …(.Fant alle delene )  fikk vi fyr på motoren.

 

Så var de hjelpsomme på plass igjen og villig hjalp oss å få båten ned til vannet.

Her er vår plass på piren.

IMG_0070.JPG.c2f15df6d0120d4a7c102f4f400ad388.JPG 

Ganske aktivt båtmiljø.

 

 

IMG_0071.JPG.f483586c6fbc7a8644d48bbd7e1f0973.JPG

 

Litt om støy og stillhet.

Her har vi nesten ikke turister. Tilbudet her er for lokale som kommer ut til kysten i helgene for å feriere litt. Da er det mye folk. I uka derimot er det nesten helt stille både på land og sjø.

I går var det masse folk siden det er "barnefestival" Har ikke noe nærmere forklaring på fenomenet

IMG_0074.JPG.c6f83fabdbee4efb42fbfcbe6e5281f1.JPG

 

IMG_0072.JPG.0660a549e61ad16055ad73313b8387c9.JPG

Så litt om båtmotorene her nede.  På de store longtailene  har størstedelen bilmotorer, en del har en sylindret diesel Janmar eller Kobota. Samme prinsipp som Sabb. Mindre båter som vår har bensin Honda eller Hondex eller en annen kopi.  Alle på stilk .

De store har ofte girkasse fra bil som en mekanikker har ommøblert litt inni og de har 2 gir og revers.

IMG_0075.JPG.22c7a526ab935480f0bbfae18d02289e.JPG

 

Vår motor har en utveksling med kjede

IMG_0076.JPG.cd1e42c188524f1b635991ebeed1ecc8.JPG

 

Nyere motorer av denne typen har direkte drift fra aksel og mindre propell. 

 

Ser at mange har kommentarer og meninger om å kjøre denne typen båt. Jeg har også kjørt store og tunge motorer her nede.  Før teknikken er innøvd er det en styrkeprøve. Når teknikken er inne blir det mye lettere. Mange av oppsetta er også med utenpåliggende ror som gjør at du nesten bare styrer med dette under marsj. Inne i havner er det teknikk og balansen på motoren som er viktig. Dessverre så er det fare for at de lokale tror at om det bråker mye så går det fort. Skrogfarta på denne typen båt er ca 6-7 knop som man oppnår med en motor på 10 hk. For å få 15-16 knop må det 60-70 hk. Noen går så langt at de bruker 3,2liter diesel med turbolader hvor Isuzu DMax motoren er best sies det...…..

Av og til ser  vi båter som har eksosen ned på tailen med potte. Da blir det stille og er vel det oppsettet som jeg kommer til å lage.

 

Noe på nybåten har det enda ikke blitt.

 

 

Knude

Knude

Hei Da var også nett på plass. Gøy og hyggelig at så mange er innpå her i denne tråden.  

Da var vi installert i huset vi skal bo i denne gangen. Vi er da på Ban Pak Meng i fylket Trang. Et godt stykke syd for Krabi med utsikt mot blant annet Ko Lanta sin sydspiss.  Fjerde eller femte året vi er her.

 

 Ko Meng i front og Ko Lanta bak i bildet.  

IMG_0073.JPG.1e35d52cfa616235c562280e1570835c.JPG

 

Første prosjekt etter å ha klargjort boligen var den lille longtailen . Den var som forventet etter en lang sommer her nede. Den var full av løv  og trengte en grundig vask.

IMG_0067.JPG.68f47284680be97745f458e2f12e0054.JPG

 

Her medeier med datter og vår gode venn "Jåt" (vi er to eiere på den båten)

 

 

IMG_0068.JPG.562184c93db20d391f63204ce454cbad.JPG

 

Så var det å få fyr på Mr. Honda. 13,5 Hk bensinmotor med snorstart. Den oppførte seg veldig mystisk ved første prøvestart. Var ikke lett å dreie rundt og hosta noe helt forferdelig. 7 mann gikk løs på den samtidig for å  finne feilen. Etter 30 sekunder lå forgasser spredd utover og feilen funnet trodde de. Møkkete bensin. Hmmmm. Heldigvis fikk undertegnede etter hvert plass ved motoren. Pluggnøkkel??

Ingen hadde. Det må vi få tak i.... Dro litt i snora.... olje ut av eksosen...….hmmmm.    Da kom historien : Jo motoren hadde velta for et par måner side ……. Ok..... Olja fra bunnkassa hadde da rent inn på toppen og ut forgasser. Beste konservering som kan skaffes. Etter å ha lufta ut alt og satt i sammen forgasseren …(.Fant alle delene )  fikk vi fyr på motoren.

 

Så var de hjelpsomme på plass igjen og villig hjalp oss å få båten ned til vannet.

Her er vår plass på piren.

IMG_0070.JPG.c2f15df6d0120d4a7c102f4f400ad388.JPG 

Ganske aktivt båtmiljø.

 

 

IMG_0071.JPG.f483586c6fbc7a8644d48bbd7e1f0973.JPG

 

Litt om støy og stillhet.

Her har vi nesten ikke turister. Tilbudet her er for lokale som kommer ut til kysten i helgene for å feriere litt. Da er det mye folk. I uka derimot er det nesten helt stille både på land og sjø.

I går var det masse folk siden det er "barnefestival" Har ikke noe nærmere forklaring på fenomenet

IMG_0074.JPG.c6f83fabdbee4efb42fbfcbe6e5281f1.JPG

 

 

Så litt om båtmotorene her nede.  På de store longtailene  har størstedelen bilmotorer, en del har en sylindret diesel Janmar eller Kobota. Samme prinsipp som Sabb. Mindre båter som vår har bensin Honda eller Hondex eller en annen kopi.  Alle på stilk .

De store har ofte girkasse fra bil som en mekanikker har ommøblert litt inni og de har 2 gir og revers.

IMG_0075.JPG.22c7a526ab935480f0bbfae18d02289e.JPG

 

Vår motor har en utveksling med kjede

IMG_0076.JPG.cd1e42c188524f1b635991ebeed1ecc8.JPG

 

Nyere motorer av denne typen har direkte drift fra aksel og mindre propell. 

 

Ser at mange har kommentarer og meninger om å kjøre denne typen båt. Jeg har også kjørt store og tunge motorer her nede.  Før teknikken er innøvd er det en styrkeprøve. Når teknikken er inne blir det mye lettere. Mange av oppsetta er også med utenpåliggende ror som gjør at du nesten bare styrer med dette under marsj. Inne i havner er det teknikk og balansen på motoren som er viktig. Dessverre så er det fare for at de lokale tror at om det bråker mye så går det fort. Skrogfarta på denne typen båt er ca 6-7 knop som man oppnår med en motor på 10 hk. For å få 15-16 knop må det 60-70 hk. Noen går så langt at de bruker 3,2liter diesel med turbolader hvor Isuzu DMax motoren er best sies det...…..

Av og til ser  vi båter som har eksosen ned på tailen med potte. Da blir det stille og er vel det oppsettet som jeg kommer til å lage.

 

Noe på nybåten har det enda ikke blitt.

 

IMG_0072.JPG



×
×
  • Create New...