Knude
Har fått mange kommentarer på skruene mine. Har ingen igjen så jeg har brukt 500 stk. Alle sier at det er bra. Har tatt ut noen spiker i frastevnen og det er lett å se at ikke de kommer til å vare evig. Galvaniserte grove spiker ca seks mm gange åtte mm og 6 cm lange.
Stevnen ble bygget opp av biter jeg fikk tak i så pent ble det ikke men solid. Brukte fortykket epoxy lim og skruer. Avsluttet med å slå inn
noen spiker på 12 cm for å binde alt i sammen.
Fy.... Det ble en krøll spiker også men ut ville den ikke.Noe av klossene jeg laget ble hugget skrå med ei skarp øks. Gikk ikke å kutte med sag. Var noe av det hardeste treslag jeg har prøvd meg på. Eik blir myk i forhold.
lapp på lapp.
Litt arbeid bilder
For å ikke gå for mye i veien så ble det en blanding av strandliv og arbeidstilsyn . Fint det også.
Plutselig ble jeg tilkalt .... dårlig spiker å et bord litt løst over et spant. Rykka ut med Hitachi .
Kanskje ikke så lett å se påildet men her er bordet løst og ganske tynt i natesonen. Hadde spart noen få skruer så den ble festet skikkelig.
lurer litt på om skroget blir slipt slett når det er bordet opp. Derfor så stor variasjon påtykkelsen. Varierer fra 20 til 10 mm i overgangene mellom bordgangene
vanskelig å se på bildet men tynt som fy... må kanskje legge på en last på innsiden ?
Siden båten skal hete Norsk viking burde vi kanskje ha et seil også.
En litt lavere utgave av dette kanskje , men med masta i forkant av fremtidig overbygg. Longtail har ikke noe kjøl og ikke skal vi ha det heller da båten vil ligge på stranda ved lav vann.
Tanker......