Jump to content

Edit History

Knude

Knude

Hei igjen. Dagene går unna og fremdriften er etter forholdene grei. Ble litt skuffa når det nå viste seg at Hondaen vår  er helt ubrukelig på den store.

Litt snekkerier blir det allikevel.  Dørken begynner å bli grei å gå på , men gutta som kommer og ser på arbeidet til utlendingen er ikke helt fornøyd.  De er ikke fornøyd med høyda da jeg har brukt spantene som underlag.  Heller ikke at jeg har avsluttet så tidlig mot baugen. Jeg prøver å forklare men da kommer dette overbærende smilet . Ok.Ok

Her legges dørken oppå en stringer ofte på tvers så det er ikke for styrken de bekymrer seg over.

Gikk i gang med fordekket. Det er omtrent det som de andre båtene har men ofte litt lengre. De bruker det til fiskeredskap siden bæringen er størst i skroget  mot baug.

IMG_0175.JPG.832a4d39b4996888d61810c5d0c1db62.JPG

Her blir det også disse 20 cm, brede plankene. Kunne selvfølgelig ha spisset alle plankene litt men med det verktøyet jeg har så hadde det blitt fryktelig mye arbeid. Måtte nesten brukt ei bord sag for å få dette greit. Nå blir det sånn-

IMG_0176.JPG.74e6d4ddfd0e7c4e7ca2179c0f338f82.JPG

Ble helt greit og det ble en super sitteplass fremme i svingen mot "bakken"

IMG_0183.JPG.d332c47535fadcbceb16702b7d11248b.JPG

Når jeg skal til tre butikken igjen skal jeg ha noen tynne bord som jeg skal bruke som en slags garnering på spantene så det ikke blir helt åpent ned i rommet under. De tre midterste bord er luke helt frem.

Morgenstund på Hat Pak Meng pir.IMG_0182.JPG.9e0d910ff62690bb7b801e38e013c5fa.JPG

En god venn her nede har ved flere anledninger snakket om en motor som er til salgs. Jo fint.... Kan vi gå å se på den spør jeg.  Ikke i dag for han dusjer...…. eller så er den ikke til salgs allikevel eller...….. Han er ikke blitt så mye bedre i engelsk og jeg sliter fremdeles med disse lange forte setningene på Thai Forstår omtrent ingenting.

Så klaffer det. Jo motoren er til salgs den og passer perfekt til båten.

Vi går og ser. Perfekt. Akkurat sånn motor som jeg ville ha. Det viser seg at onkel som er mekanikker har denne og den skal overhales og selges.  Skal bli som ny er påstanden. Selve stilken ser veldig bra ut. Lite rust og trustlager kjennes fint ut. hylselager er bra (Dreid foring i noe de kaller "pom" ) en eller annen polymer regner jeg med.

IMG_0177.JPG.c2159789912ac62914fde10b88a61b89.JPG

Propell og vanninntak for kjøling. Propellen så ikke så bra ut men koster nesten ikke noe her nede. Et par hundre kroner har jeg sett der jeg kjøper rustfrie skruer. Lokal båtutstyrs butikk, rørbutikk. tau. lysrør.osv. har til og med støpsler og kabel for 220 volt . Ser ut som en god gammeldags isenkram butikk fra 60, tallet.  

IMG_0178.JPG.11d2ec699f759364a9708cff8af0add8.JPG

Så var det pris. 15000,- Thb som er ca 4100,- Nkr. komplett

Når ferdig ? 5 dager er svaret. Ok,Ok. Kjør på.

Nå er det bare og fortsette på klossen bak på akterdekket da motoren er bestemt.

Blir en tur til smeden på Hat Jao i morgen kombinert med et besøk  og en overnatting. Da håper jeg at jeg har med tilbake motorfeste og kanskje noen deler til ror systemet.

Vi får se.

Knude

Knude

Knude

Hei igjen. Dagene går unna og fremdriften er etter forholdene grei. Ble litt skuffa når det nå hviste seg at Hondaen vår  er helt ubrukelig på den store.

Litt snekkerier blir det allikevel.  Dørken begynner å bli grei å gå på men gutta som kommer og ser på arbeidet til utlendingen er ikke helt fornøyd.  De er ikke fornøyd med høyda da jeg har brukt spantene som underlag.  Heller ikke at jeg har avsluttet så tidlig mot baugen. Jeg prøver å forklare men da kommer dette overbærende smilet . Ok.Ok

Her legges dørken oppå en stringer ofte på tvers så det er ikke for styrken de bekymrer seg over.

Gikk i gang med fordekket. Det er omtrent det som de andre båtene har men ofte litt lengre. De bruker det til fiskeredskap siden bæringen er størst i skroget  mot baug.

IMG_0175.JPG.832a4d39b4996888d61810c5d0c1db62.JPG

Her blir det også disse 20 cm, brede plankene. Kunne selvfølgelig ha spisset alle plankene litt men med det verktøyet jeg har så hadde det blitt fryktelig mye arbeid. Måtte nesten brukt ei bord sag for å få dette greit. Nå blir det sånn-

IMG_0176.JPG.74e6d4ddfd0e7c4e7ca2179c0f338f82.JPG

Ble helt greit og det ble en super sitteplass fremme i svingen mot "bakken"

IMG_0183.JPG.d332c47535fadcbceb16702b7d11248b.JPG

Når jeg skal til tre butikken igjen skal jeg ha noen tynne bord som jeg skal bruke som en slags garnering på spantene så det ikke blir helt åpent ned i rommet under. De tre midterste bord er luke helt frem.

Morgenstund på Hat Pak Meng pir.IMG_0182.JPG.9e0d910ff62690bb7b801e38e013c5fa.JPG

En god venn her nede har ved flere anledninger snakket om en motor som er til salgs. Jo fint.... Kan vi gå å se på den spør jeg.  Ikke i dag for han dusjer...…. eller så er den ikke til salgs allikevel eller...….. Han er ikke blitt så mye bedre i engelsk og jeg sliter fremdeles med disse lange forte setningene på Thai Forstår omtrent ingenting.

Så klaffer det. Jo motoren er til salgs den og passer perfekt til båten.

Vi går og ser. Perfekt. Akkurat sånn motor som jeg ville ha. Det viser seg at onkel som er mekanikker har denne og den skal overhales og selges.  Skal bli som ny er påstanden. Selve stilken ser veldig bra ut. Lite rust og trustlager kjennes fint ut. hylselager er bra (Dreid foring i noe de kaller "pom" ) en eller annen polymer regner jeg med.

IMG_0177.JPG.c2159789912ac62914fde10b88a61b89.JPG

Propell og vanninntak for kjøling. Propellen så ikke så bra ut men koster nesten ikke noe her nede. Et par hundre kroner har jeg sett der jeg kjøper rustfrie skruer. Lokal båtutstyrs butikk, rørbutikk. tau. lysrør.osv. har til og med støpsler og kabel for 220 volt . Ser ut som en god gammeldags isenkram butikk fra 60, tallet.  

IMG_0178.JPG.11d2ec699f759364a9708cff8af0add8.JPG

Så var det pris. 15000,- Thb som er ca 4100,- Nkr. komplett

Når ferdig ? 5 dager er svaret. Ok,Ok. Kjør på.

Nå er det bare og fortsette på klossen bak på akterdekket da motoren er bestemt.

Blir en tur til smeden på Hat Jao i morgen kombinert med et besøk  og en overnatting. Da håper jeg at jeg har med tilbake motorfeste og kanskje noen deler til ror systemet.

Vi får se.

Knude

• Create New...