Knude
Så gøy at du følger prosjektet @NilsPils Jo et snekkerverksted kunne ha passet. Nå blir det ikke så aller verst uten heller da,
Trematerialer er forholdsvis dyrt her nede da jeg har valgt tresorter som ikke termittene vil ha og som er stabile for sol og bevegelse. Virker veldig likt teak å jobbe med. Mye olje i treet. Tja dyrt..... 180 Thb pr, meter er kanskje ikke så galt for 1x6 " Grovskåret.
motoren forsvant fra der jeg så på den dagen etter. Et godt tegn. Da motor er bestemt var det mulig å gjøre ferdig motorfestet.
Her ferdig sparklet med epoxy. Stålmansjetten med lageret er limt ned i epoxy fortykket lim som er enda en ny type jeg prøver. Den har ikke mikrobalong men er ganske fortykket . Var forresten litt av en kamp og bore et 48mm hull igjennom 15cm med hard ved. Fikk heldigvis lånt en stor Metabo drill som kommer fra Norge.
Pussing og noen strøk med lakk så skal det bli bra dette. Må vel også ha noen lister på sidene.
Jeg begynner å bli litt preget av Thaienes måte og tenke på. Den store klossen er skrudd ovenfra og ned i noen kraftige dekks bjelker. Så lange franske skruer i syrefast hadde de ikke, men igjen var @WestsailOle ikke langt unna. Han hadde 75 mm lange skruer, syrefast stang og sveise apparat. Da ble det skruer 10x220 mm. Den mutteren som er synlig i stevnen er enden av en smidd bolt 10" lang som "må" plasseres akkurat på denne måten i følge ekspertene som kommer å forklarer. Dette er gutter som har peiling så det er bare og utføre etter anvisning.
Alle båter skal ha navn sier regelverket her. Ok.ok. Dette ble kone sitt prosjekt. Navnet er bestemt . VIKING NORGE
Som ellers er det også faste folk som dekorerer båter. Mannen ble bestilt og møtte opp akkurat på avtalt klokkeslett.
Poserer villig for fotografen
Var billakkerer så farger kunne han. Hele navnet og flagget er malt på fri hend med pensel. Fargene er blandet på stedet.
For de som måtte lure...….. Vanlig størrelse på båt navn her nede er enda større.
Ikke sikkert at flaggfabrikken hadde godkjent lengden men vi er veldig fornøyd.
Er også ferdig med dørken bortsett i fra noen delinger på de lange lukene på midten og noen detaljer . Disse skal ikke behandles med noe da lakk blir både varmt og glatt og gå på. Håper de blir litt jevnere i fargen av sola......
Er ikke helt sikker på om materialene sveller så det er litt romslig langs lukene. Midtpartiet blir dørk i overbygget neste år.
Fem dager er tydeligvis fem dager her nede med litt slark. Fikk beskjed om at motoren begynte og bli ferdig.
Hadde god tro på selger siden han er en etterspurt mekanikker på stedet, men at den hadde blitt så fin hadde jeg ikke trodd,
Her nesten ferdig. Ble startet for å riktig la meg høre hvor fint den gikk.
Dette er da en Yanmar firetakter diesel på 12 Hk. Veier ca 110 kg . Har sveivestart og kompresjons utløser på ventilene så man sveiver opp farten på motoren og så slippes denne utløseren og motoren starter. Litt samme system som en Sabb diesel. Hadde ikke regnet med at jeg noen gang ble eier av en "Sabb på stilk"
Etter å ha besøkt noen flere mannebutikker butikker i byen innser jeg at det ikke er nødvendig å dra med verktøy ned hit bortsett fra kanskje den "nye" Boch stikksaga som jeg har. Det er proff modellen og den har jeg til nå ikke sett maken til. Den jeg har blir uansett med hjem igjen.
Å ha et prosjekt her er ikke helt som hjemme. Det er for varmt på dagen til å jobbe i sola. Det er mye mer leting for å få tak i det man trenger rett og slett fordi man ikke er kjent med hvor de og det selges. Har bare en stor scooter som bil så store ting må ha leid transport. Strand og bading tar også en del tid...………