Knude
Komodo skrev for 23 timer siden:Det var litt av en utveksling! 4:1 eller?
Glemte å telle, men noe der omkring . Motoren går på maks pådrag 2200 rpm. Aksel går da ca 500.rpm Fin akselhastighet det.
SitatHva slags lager bruker de i den braketten vi ser?
Har ikke sett innmaten på akkurat denne men det står normalt to ganske feite rulle lager (skråstilt) for å ta propellkraften. Er ikke sikker på typen.
Hyggelig av deg @NilsPils Du kjenner jo Thailand veldig godt. Ble selv ganske imponert. Utrolig fine folk. Her i syd er det mye buskas jungel med palmer og disse nål trær som om jeg har oppfattet det riktig heter "SÅNN" Ikke så mye stort trevirke som jeg har sett her ute ved kysten. De teak trærne som du snakker om skulle det hvert gøy å se en gang. Kjøpte en kraftig bjelke på 1 3/4 X 9" Da var prisen på Teakien Tong 700Bath for meteren . Ble litt dyr så det ble den som jeg nå tror heter Paioom som kostet 350 Bath Forresten et nydelig treslag når sola har jobbet litt med fargen.
@Erikda Tja...… På lavt turtall går den som en semidiesel …… riktig så koselig lyd. På maks så er det mer som en borhammer . Skal montere ei lydpotte litt nede på stilken etter hvert var planen. Nå er jeg super fornøyd for at jeg har en motor som så langt virker som den skal.
Bitteliten skrev for 18 timer siden:Hæ..????
Ja ikke sant Standard opplegg for denne motortypen og de aller fleste longtail motorene jeg har sett.
I dag ble motoren løftet på båten. Kom ut på piren i dag morges for å jobbe litt med ror systemet. Akkurat nå er det lavt tidevann på morgenen så da er det greit å jobbe. Båten står femti meter inn på tørt land. Tidevannet nå varierer nesten 2,5 meter da det ikke er lenge siden fullmåne.
Noen roper " Klar for motor??? Ja,,,, Ok. Dette var planlagt før jeg kom. Trehjulsmoped med sidevogn sto klar …. Etter noen rop var det fem mann som var med å løfte. Motor og moped bortover sand dynene med den nybakte motor eier småløpende etter..... rakk ikke å ta et eneste bilde dessverre.
Det brukes et utslitt motorsykkeldrev som glidelager i mellom motor og braketten.
Så var den på plass
Det ser litt rart ut men jeg mangler et tau som skal holde motoren i balanse.... og alle fortøynings pålene sto i veien så motoren kunne ikke rettes før tidevannet kommer.
Nå har motoren også fått de siste detaljer for marint oppsett.
luftfilter fjernes og det settes på disse rørdelene. Eksospotta fjernes å blir erstattet av et rett rør. Det spøker som nevnt tidligere for det røret.
Studerte propellen. Fint merke dette
Kjølesystemet er jeg litt spent på. Det er denne trakta som gir vann til kjølesystemet. Det sies at det må gasses litt for å få det til å sirkulere.
Heldigvis er returen synlig så det er lett å kontrollerer kjølvanns strømmen.
Nå nærmer det seg !
Det som mangler nå er ror system. Sitte kasse for kapteinen. midttofte, bambus mast og bambus stake for å komme klar av stranda, større anker, baugleider for å komme om bord. Betale 1000 Bath som er årsavgift for alle båter, og til slutt ei større isolert iskasse for forfriskninger på turen.
Må ha tak i Thailandsk flagg også.
Førsteutgaven av segl ligger klar i form av ei presenning på 2x3 meter. Den skal også kunne spennes opp som tak mest for å skjerme for sola.
Ikke rart dagene går fort her nede