Knude
Hei. Da var vi på plass i varmere strøk. Kom til Hat Pak Meng Trang for godt og vel tre uker siden. Siden vi fikk leid et hus sist vinter som vi ikke bodde i men bare har brukt som lager , var det mye og ta tak i både for "Gubben og Gamla"
Longtailen sto dessverre ikke øverst på lista over oppgaver. Hus var viktigere siden vi denne gangen skal bo i huset.
Etter en tur til den lokale trelast handler for kryssfiner og en grovskåret lekte i treet SIIEN (lauvtre som kan sammenliknes med furu) ble det både seng og kjøkkenbenk.
Egentlig et greit materiale å jobbe med så det skal også brukes til benker i storbåten (ruua Jaj )
For å få oss en tur på vannet sjøsatte vi den lille glassfiber båten vi eier sammen med en annen normann. Lett oppgave siden vi på høyvann har strand linje ved hagen vår. Dessverre var vannet så høyt som jeg trenger bare på natta ,så klokka halv to ble den staket ut igjennom en kanal og til havet. Knude med hodelykt og øks i tilfelle slanger eller apekatter.
Dagen etter ble det prøvetur og alt ble sjekket ut. OK.
Samme natt ble det selvfølgelig høyvann igjen (varierer ca 2,5 meter) båten flyter opp og flytter seg et par meter . Vannet tilbake og båten godt tredd nedover et gjenglemt fisker anker av denne typen. Ei klo ned og ei opp.....
Resultatet var at det gikk igjennom bunnen og når tidevannet steg igjen ble det full alarm i området. Båten lå på stranda og vannet steg rundt båten og inni båten. Båten til "falangen" er lekk!
Hjelpsomme karer fikk Hondaen og alt løst på land. Deretter ble jeg vinket på med en kort beskjed men jeg skjønte at noe var galt. Vi fikk havaristen inn på stranda og da tidevannet igjen gikk tilbake fikk jeg limt på en nød lapp.
Brukte denne fine epoxy sparkelen som selges her nede.
Hvor er trebitene på stranda når du trenger en...…. Det ble en bit av ei takplate i sement. så flytte båten til et sted på stranda der det er strøm å få lånt.
Havaristen klar for en omgang med "båtrepprasjon" Har blitt beskrevet utallige ganger her på forumet.
7 mil tur retur fra der vi bor er glassfiber sjappa (Kon Kun) Halvveis til Krabi.
Kom hjem med dette.
hmmmmm,
Polyester her er ikke helt som den vi er vant til. Klar og tynn som vann. CSM 300 var mer kjent Ble for en gang skyld ikke ved hefts prøve siden det ikke var andre alternativer men tok en gel test med ca 0,5 % herder. OK 3 minutter. Heldigvis har jeg vinkel sliper og sliperondeller så repprasjonen gikk fint den.
Så hadde jeg kjøpt det som jeg trodde var gelcoat. Tok en gel prøve på en liten skvett. Hmmmm. Ikke antydning og lukta var også feil. Ikke sprek i Thai men dama i butikken snakket og pekte på polyesteren når denne kom på disken. Kanskje det rett og slett bare er farge pigment. Neste prøve kom med et smell!! (Polyester og litt farge gir topcoat her!
Shåå kattina er friske meldt og klar for tur.
Fortsettes,