Knude
Hei @havørn Ekstra hyggelig at du etterlyser oppdatering. Det vi driver med her er jo for spesielt interesserte og høyst uvanlig. Ryktet skal ha det til at det er en Tysker som har egen longtail i Krabi men har ikke fått det bekreftet.
Så litt videre på vårt prosjekt.
Vi har brukt båten mye etter den kom på vannet. Manger herlige turer. Selv er jeg ikke så flink med turbilder men jeg får høre med konemor om ikke jeg kan få noen for å skryte litt av området der vi bor.
Jeg var ganske spent på om den sittekassa jeg hadde laget ville fungere. Litt fordi jeg monterte styrespaken etter lengden på det syrefaste røret jeg kjøpte sist vinter. Så at det kunne hvert 20 cm lengre...….
Jo , ble riktig så bra dette. Må jo ha litt flaks også..... Når jeg kjører er det greit med en hånd på styre spaken og en på motoren for å kontrollere bevegelsen på tailen om det er en del sjøgang. Den er så lang at den følger bevegelsen på bølgene.
Masta måtte opp da å seile en longtail er enda mer eksotisk da det fortelles at en gammel fisker i området også seiler og ror en liten longtail
Samme typen som denne (16 spant) Vår er 24
Jeg er veldig fornøyd med både plassering og høyde. Pynter faktisk...…….? og selvfølgelig det Thailandske flagget i masta.
Finnes i glassfiber også men uhyre skjelvent. Var en fyr på Pukket som laget en støpeform for en del år siden.
Jeg tror jeg har aksept for at jeg jobber på egen båt i fiskelandsbyen men for å være helt sikker på at ikke noen syns jeg tar jobbene fra folk spurte jeg min gode venn kaptein Lekk om han kunne tenke seg å hjelpe meg litt med overbygget mot en betaling. Tidligere har jeg ikke fått lov til å gi han noe siden vi er venner men nå er det ganske dårlige tider for en longtail kaptein siden det er mindre turisme og flere som vil kjøre hurtiggående båter med en to tre påhengere bakpå. Taier og kinesere vil ikke ut i longtail ? Han aksepterte derfor å hjelp.
Han har en fortid på repprasjonsverksted så dette kunne han godt.
For å ha noe å gå ut i fra i tillegg til min skisse så laget vi først en av akterbenkene.
Jeg høvler og kutter på utsiden og han monterer inni. Jeg er litt redd for verktøyet mitt og siden jeg med selvsyn har sett brutal behandling var dette den beste arbeidsfordelingen. Bortsett fra et par feilboringer gikk det helt greit.
Så var det overbygget. Spennende om jeg kunne få det som jeg ville eller det som var vanlig i bygda.
Jo dette går veien... Fronten bestemt og montert uten for mye diskusjon. Litt ble det om boring for franske skruer. Her er det vanlig og ikke fri bore igjennom det som skal skrues fast. Etter et lite eksperiment med forskjellen mellom og bore med 6 mm helt igjennom eller å bore med 10 mm igjennom takstøtta og 6mm i båten gikk han med på at muligens var det siste best. Kun fordi noen hadde fortalt han at jeg var doktor i båtbygging i Norge. Lærer og greier...…..
For at ikke kapteinen skulle få heteslag rigget vi opp en beskyttende duk som man får kjøpt her. Merkelig at en gammel utlending tåler mer sol og varme enn lokale...…..
Dette blir da måten å gjøre det på.
1,5 x 3 tommes som støtter som blir festet med gjennomgående bolt nede og en feit fransk 10x100. syrefast oppe.
Første del ferdig . Ca en platebredde (122 cm)
Tror det blir bra. Her med 9 mm kryssfiner oppå som igjen ble dekket med en duk som beskyttelse inntil glassfiberen skal legges.
Greit når tidevannet går opp og ned da båten kan settes i tørr dokk for å arbeide. Litt ufyselig å ha strøm kabel hengene like over vannet så det overlater jeg til de lokale.
Disse tøyremsene i baugen er rett og slett flaggets farger. Thaiene har mange flere og en filosofi om hvilke farge på spesielle dager. Vi tør ikke det siden det fort kan bli litt feil.
Fortsettes senere