Knude
Så gikk vi på en "smell" I år igjen......
Vi er som kjent eiere av to båter her nede, eller vi eier en andel i den lille glassfiber longteilen vi kjøpte først. Den ble kjøpt sammen med en kompis fra Asker.
Vi har jo båt å kompisen har motorsykkel så vi lot en hyggelig Canadier kjøpe en andel for å fordele litt på stell og utgifter.
I år ville fyren fra Canada oppruste båten med ny maling utvendig. Jo greit det.......
Hørte litt rundt i bygda å jo, han som har jobbet litt for oss tidligere sa at å male..... veldig flink!
Så flott tenkte vi........Vår Canadiske venn måtte en tur mot Bankok så jeg kjøpte alt som trengtes av maling,koster,tape osv.
Så kom dagen det skulle males.
Vil du gjøre jobben der båten ligger nå eller ta den hjem ? Ta hjem! Båten hadde vann under kjølen så alt lå til rette for forflytning. Posen med maling ble satt ombord, maleren steget ombord, løsnet fortøyninger å fyrte opp Hondaen. Båt og maler forsvant utover å jeg gikk hjem. Hørte ikke noe mer før på kvelden. Da kom han litt mindre rett I ryggen enn vanlig. Har hatt ulykke........ jeg, hva hendte? Så fikk jeg den lengste forklaringen jeg noen gang har fått på et språk jeg ikke behersker men oppfattet at motoren sa
Popp,popp.....å alt ble vått å borte. I jøsses land........ gikk det fint med deg? Ikke i det heletatt for mobiltelefonen hans hadde også drukna å virket ikke. Men båten da? Jo båt blir vasket.......
Da dette var rett før vanlige folk sover, sa jeg at jeg kommer å ser i morgen tidlig.....
Forsto jo at noe hadde hendt men ikke helt hva....
Tidlig neste morra gikk jeg bort til der fyren bor. Å fanken......
Ble mye klokere ..... motoren hadde vært under vann å alt løst ombord var borte.
Jo motor ok. Vasket.....
Håper jo det stemmer , men det så faktisk sånn ut siden motoren var plukket ned å olja var tømt ut.
Maling å utstyr var også borte så alt det måtte kjøpes på nytt.
Jeg ble med å satte motoren sammen. De gutta der er ikke noe særlig på hverken moment eller forgasser justering så jeg tenkte det var lurt. Jeg har også passende verktøy siden jeg tidligere har kjøpt Honda verktøy sett.
Var hjemme å henta ny bensin å mere olje.
To drag på snora så startet Hondaen igjen.
Så langt var alt bra, men så var det denne mobilen da.........
Heldigvis måtte jeg avgårde siden vi hadde en avtale ......
Senere på dagen fikk vi en telefon fra en bekjent i nærområdet som snakker litt engelsk. Han lurte på hva som foregikk. Han hadde sett en av kapteinene på piren komme kjørenes i vår båt i ei dritfart for så å havatere rett på utsiden av stranda. "Kjørte som gal"
Hmmmm..... .
Det begynte å gå opp for meg hva som hadde hendt. Båten er smal som fy... motoren i overkant stor.
Når jeg satte sammen forgasseren la jeg merke til at bensin krana var stengt . Det er noe jeg gjør når båten ikke skal brukes på noen dager.
Stakkaren hadde altså tatt avgårde med alt for mye gass på motoren. Sto oppe å kjørte... skulle svinge inn mot stranda samtidig som motoren stopper. Gikk sikkert overende å det tåler ikke en båt som er 90 cm bred.
Så kommer kultur forskjellen. Alle i bygda la seg opp i hendelsen å hadde en mening om dette.
Noen mente at alt var min skyld siden jeg ville ha båten malt.
Andre mente at når du kjører gris med utlendingene sin båt må du male gratis.
Noen mente der var for stor motor på båten å dermed var farlig å kjøre.
Jeg på min side måtte jo hevde at det ikke var jeg som ville ha båten malt ,men han fra Canada......
Noe i mellom alt ble.
Jeg har kjøpt ny omgang med maling å skaffer tilveie alt som forsvant i havet. Canadieren har "betalt"for maler jobben.
Marinpolitiet har blitt beroliget med at alt er greit å alle Happy......
mobiltelefonen har jeg til nå ikke hørt mere om.
Båten er tilbake i hjemlehavn å etter litt finjustering oppe å går igjen.
I dag var det stort vann. De fleste bilder fra båtplassen vår er jo uten vann
må flire litt.....
Da jeg henta båten igjen så ble jeg innstruert av "maleren" at jeg ikke måtte kjøre fort å svinge samtidig........ ok.ok.....
maleren i sving.
Resultatet må jeg nesten bare ta .........uten å klage.....
Vakker......tusen takk.