Knude
Må være prototypen for den modellen @Torpedon
Nå er vi godt over nyttår så en oppdatering er på sin plass.
Maur å råttent tre er ikke å spøke med her.
Etter ei runde med huggjern ble det sånn.
Ca en milion små maur kom ut å var forbannet på meg. Heldigvis virker maurkverken på boks fortreffelig. I et håp om at jeg fremdeles kan beholde stevnen ble løsningen å felle inn et nytt stykke av rose tre. Det er hardt tre som ikke smaker noe særlig godt så det blir bra.
limt inn i klar fortykket epoxy å rustfrie skruer.
jeg blir like fasinert av eremittkrepsen som bor på land bak huset. En av de ble så nysgjerrig på hva jeg drev med så den kom helt opp på planken for å se.
kul skapning.
Stevnen har bekymret meg i flere år så for å forsikre meg om at den ikke løsner fikk jeg i samme omgang boltet noen kraftige klosser på innsiden som igjen fikk skruer igjennom bordkledningen i baugen.
Ble litt lapp på lapp men dritt la gå.
Til slutt ble hele stevnen/ baugen smørt noen ganger med en dunder blanning av diesel , olje og mautgift. Da stakk resten av mauren bakover I båten sammen med et par gekkoer som også bodde der.
Sleit ei stund med maur ombord som kom frem om det var smuler eller frukt biter på dørken. Har vel kverka alle nå tror jeg.
Fikk også fjernet litt dårlig ved utvendig i mot stevn.
Vikingen har ellers oppført seg greit å vi har brukt den mye også i år.
En artig greie. Jeg kjøper den epoxyen i store bokser. Er sikkert en kilo×2
Da jeg kom til buns I den ene lå der en plastikk pose i bunnen. Inni den en pengeseddel. 20 thb
Sikkert et salgtriks/lotteri
En annen stor forbedring er rekke på hytte taket.
Pvc rør med en trekvist innvendig. Fester i treet Sånn" en slags mellomting mellom eik og furu.
Ingenting varer evig her å det fikk jeg erfare med den lille båten vi har.
Motoren fikk "hale brekk i 15 knop som gjorde at den gikk helt bananas. Heldigvis fikk jeg stoppet motoren fort.
Drivakslen ble bøyd å det var riktig så galt. Heldigvis har vi smed i bygda å etter ei uke kom motoren tilbake repparert.
Nå med rustfri hale.
Siden han hadde brukt så kostbare materialer måtte han ha 1200 rhb for jobben. Kr.400,-
For å lettere få kjøretøy til å ta båten på land er hengeren bygget om til "for bil"
Selv om jeg egentlig ikke skal gjøre sånt sjøl sneik jeg meg til en kutt å ny sveis en ettermiddag smeden ikke var hjemme. Har også støpt fundament i bakken for å stemple opp rompa på båten ved lagring.
Thailandsk blandemaskin
Denne gir seg ikke ....
Nå har vi akkurat fire uker til vi setter nesa hjemover igjen så det blir ikke så mange flere prosjekter. Tar jo litt tid å pakke ned alt.