Jump to content

Lage landgang av utrigger

Rs2-GTi

Recommended Posts

Denne tråden er en avsporing/videreføring av denne tråden:

Da har jeg endelig fått tak på en utrigger, som jeg tenker å bruke til å lage landgang til mitt mini flytebryggeprosjekt. 

IMG_2905.jpeg.af4391fff1ba9706c9596dad82385bc4.jpeg

Utriggeren er 8 meter, bjelkene er 8 cm tykke, og totalt er bredde på de to bjelkene med mellomrom 15 cm. Jeg lurer rett og slett på om noen andre har noen innspill hvordan jeg best bygger denne om til landgang. Min tanke er å sveise eller skru på vinkler hver 120 cm og bruke 3 stk 2x8" impregnert materiale i lengderetning av landgangen, med lekter på tvers oppå for bedre feste. Med 3 cm mellomrom i mellom bjelkene blir da landgangen totalt 69 cm bred. Den brede siden som ligger mot bryggen er en plass i mellom 90 og 100 cm. 

Det jeg lurer på;

- Har noen andre bedre forslag å konvertere denne på? 

- Har noen forslag til hvordan jeg lager faster til plankene i stede for å sveise vinkler (finns det f.eks noe ferdig i aluminum man kan skru på?) 

- Kunne det være en ide å bruke den brede enden på flytebryggen, og i stede lage et svingpunkt på land? (Kjettinger i kryss vil låse av flytebryggen sideveis, slik at landgangen kun holder avstanden til land) 

Har mye erfaring med å bygge ting selv, men akkurat dette er upløyd mark for meg, så om noen har gode tips tar jeg gjerne i mot dem. Det er vel innlysende hva jeg har tenkt til å gjøre :) PS. Hvordan bør man dimensjonere krysskjettingen? Og hvor får man rimelige vinkelbeslag til flytebryggen? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...