Jump to content

Edit History

NilsPils

NilsPils

6 hours ago, Chiefengineer said:

Her er jeg uenig, motorens ekspansjonstank er dimmensjonert til å fungere med kjølevannsmengden i motor som vannvolum. Med en betydelig utbygging blir ekspansjonstanken for liten og du risikerer også plunder når du begynner å regulere denne kretsen på de ulike forbrukerne. Avlufting og luft inn i motorens kjølesystem kan også by på problemer.

.........................

Dette er en ukjent problemstilling for meg. Varmesløyfen med Webasto, to luftvarmere og varmtvannstank blir ganske liten i forhold til motorens kjølevannsvolum. Vi snakker om rundt et par liter, altså en relativt liten utbygging. Det er ikke problem med overbelastning av motorens ekspansjonstank, luft eller annet hos meg.

Noe annet blir det kanskje dersom en skal ha lange varmesløyfer til diverse radiatorer rundt i båten. Men, det enkleste er ofte det beste . . . . . .,

NilsPils

NilsPils

6 hours ago, Chiefengineer said:

Her er jeg uenig, motorens ekspansjonstank er dimmensjonert til å fungere med kjølevannsmengden i motor som vannvolum. Med en betydelig utbygging blir ekspansjonstanken for liten og du risikerer også plunder når du begynner å regulere denne kretsen på de ulike forbrukerne. Avlufting og luft inn i motorens kjølesystem kan også by på problemer.

.........................

Dette er en ukjent problemstilling for meg. Varmesløyfen med to luftvarmere og varmtvannstank blir ganske liten i forhold til motorens kjølevannsvolum. Vi snakker om rundt et par liter, altså en relativt liten utbygging. Det er ikke problem med overbelastning av motorens ekspansjonstank, luft eller annet hos meg. Det enkleste er ofte det beste . . . . . .,

• Create New...