Saga’n Startet 1.April.2018 Del på Facebook Startet 1.April.2018 Heisann, har nettopp kjøpt meg en Saga 27 AC, men en Perkins 104.08 om jeg husker rett. Har planer om og strippe den båten helt ned og pusse opp absolutt alt. I denne forbindelse skal jeg legg opp helt nytt elnett, også bytte motor og instrumenter. Har lyst på Frydenbø sabb Iveco 70 hk men usikkert om det er et godt valg for denne båten. Kom med innspill? Da jeg trenger inspirasjon. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.April.2018 Del på Facebook Svart 1.April.2018 Størrelsen burde i alle fall være helt grei. Kjenner en som hadde 70hk Yanmar i sin, og det fungerte veldig greit. Utfordringen med et slikt prosjekt er at det fort blir mye dyrere enn båten er verdt. Og Perkins'en er jo en god motor da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bårdp Svart 1.April.2018 Del på Facebook Svart 1.April.2018 Om den motoren du allerede har ikke er ødelagt er det vel ikke noe poeng i å bytte den ut. Du klarer aldri å slite ut den motoren og om du bytter den med en ny motor får du ikke i noe særlig mer for båten når du selger den fordi den har ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.April.2018 Del på Facebook Svart 1.April.2018 Jeg forstår ikke hvorfor det alltid skal trekkes inn et moment om senere å selge båten. En gammel Saga 27 er vel neppe et investeringsprosjekt en skal tjene penger på. Lars H. Saga 27 1986 mod org. Yanmar 4JHE Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Saga’n Svart 1.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2018 Båten ble kjøpt idag, å sliter veldig med en startgass avhengi perkins 4.108.. grunnen til at jeg vil bytte motor er fordi jeg vil ha denne båten så driftsikker og stille som mulig. Båten blir neppe solgt av meg før jeg evnetuelt må legge inn årene. Lars H du er jo en erfaren Saga mann, hvordan er dieseltankene dine koblet opp mot hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 1.April.2018 Del på Facebook Svart 1.April.2018 Prøv å gløde i ca 30 sek og start.. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Fiks Svart 1.April.2018 Del på Facebook Svart 1.April.2018 Hei, Hvilken årsmodell er båten din? Min forrige båt var en Saga 27 1981 modell med Perkins 4.108M (Lowline) Det første du kan sjekke mht.startproblemer er om thermostarten virker. Dette er en glødeplugg som tenner en flamme i luftinntaket. Denne flammen skal lette starten i kaldt vær. På min båt var dieseltankene koblet sammenmed et tynt kobberrør i forkant av motoren. Det var stengeventil på begge tankene. Motoren hentet diesel fra SB tank. Røret mellom tankene var så lite at jeg måtte fylle diesel på begge sider for å fylle tankene helt opp. Har fremdeles elektroniske kopier av dokumentasjonen til min båt, send en IM med epostadressen din så kan du få oversendt tegning av båt, bruksanvisning til Perkins 4.108 og elektroskjema for båt og motor fra 1977. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.April.2018 Del på Facebook Svart 1.April.2018 Saga’n skrev for 3 timer siden: Lars H du er jo en erfaren Saga mann, hvordan er dieseltankene dine koblet opp mot hverandre? På min båt er dieseltankene koblet sammen med et tynt kobberrød i forkant av motoren. Det er stengeventil mellom tankene. Motoren henter diesel fra SB tank. Røret mellom tankene er tynt og ikke beregnet for at en kun kan fylle på en side. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Saga’n Svart 2.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2018 Her er noen bilder Sitér dette innlegget Link to post
Saga’n Svart 2.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2018 Lars H. skrev for 11 timer siden: På min båt er dieseltankene koblet sammen med et tynt kobberrød i forkant av motoren. Det er stengeventil mellom tankene. Motoren henter diesel fra SB tank. Røret mellom tankene er tynt og ikke beregnet for at en kun kan fylle på en side. Ja da er det likt hos meg også. Men sliter med å få strøm til startrele og starter. Av og til er det strøm i instrumentbordet. Og av og til ikke Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 Da er det å følge ledninger og sjekke alle koblingspunkter om de skulle være slappe eller irret. Tenningsbryter/nøkkel er også grei å se litt på. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 Ville sett nærmere på Kubota hvis du skal bytte maskin. Kubota lager steikje bra motorer. F.eks http://www.nogva.no/no/produkter/fremdrift/nanni/n460 Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 Har selv en gammel saga 27 med en yanmar 76hk som passer båten veldig godt. Marsjer på 9-10 knop og toppfarten ligger på ca 12. Vil anbefale deg å ta en vask av tankene. Jeg renset mine etter motorstopp i sommer, og gravde ut ca 5 liter gjørme. Sitér dette innlegget Link to post
Saga’n Svart 3.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2018 eysteind skrev for 20 timer siden: Vil anbefale deg å ta en vask av tankene. Jeg renset mine etter motorstopp i sommer, og gravde ut ca 5 liter gjørme. Akkurat sånn var det her å, skal rense begge nå. sliter med perkinsen, går på påhengsmotortank nå bare for å kjøre til slipen. Men sliter med at motor ruser seg opp etter en stund å og til slutt dør ut Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.April.2018 Del på Facebook Svart 3.April.2018 Kan høres ut som en luftlekkasje på dieseltilførselen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.