Tyler Durden Startet 1.April.2018 Link til dette innlegget Startet 1.April.2018 Hei! Jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe meg en sjark for å prøve meg i åpen gruppe iløpet av ett års tid. Budsjettet er på maks 300.000 kr inkl utstyr (ekskl. mva). Ser derfor på båter som gjerne typisk koster 150-250. Her trenger jeg en del tips, og setter pris på alt du kan komme på! Ser på båter mellom 22-26 fot. Skal rigges for juksa, og muligens taskekrabbe. Skal drive hele året. F.eks. ved kjøp av bil hadde jeg en liste på kanskje 30 punkter hvor jeg systematisk gikk over bilen og sjekket fra rust, riper, motor osv. Ved båt er jeg litt mer uerfaren. Det jeg først og fremst kommer er: - Tre eller plast? Tre er jo billigere, men...? - Hva bør jeg tenke på ift. motor? - Hva er en typisk felle å gå i? - Hvilke 'checkpoints' har du når du vurderer båter? - Om du har tid og syns det er artig - så gjerne link til annonser på Finn.no du mener er eksempel på bra kjøp.* *for å gjøre det enkelt linker jeg her til Finn.no med filtrert båtsøk ;) https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?class=6921&length_feet_from=20&length_feet_to=28&price_from=40000&price_to=350000 I tillegg: - Bør jeg vurderer å garn fremfor/i tillegg til juksa? Skal fiske på Hitra (evt. Trondheimsfjorden om mulig) - Hvordan er det å dra på lofotfiske med en båt i denne størrelsen? Det er jo et lite stykke fra Trondheim til Lofoten. Ønsker alle en fin dag! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tyler Durden Svart 4.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 bump Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Sørg først og fremst for at båten er godkjent for fiske. Kjøper du en båt over 8 m som ikke er godkjent vil det fort koste 100-200K og få godkjent båten. Velg plastikk med anerkjent motor. Juksamaskiner og garnhaler / hydraulikk koster mye penger så dette må også taes med i beregningene. Med 2 juksamaskiner og Garnhaler/ linehaler kan du veklsle på fiskeriene. Budsjettet ditt er desverre noe lavt for en rigget sjark med nyere motor. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 25.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2018 Ble det båt? Man kommer jo over en og annen skatt innimellom.men man må følge med, de forsvinner fort Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 26.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2018 Ser ut som noen her ute på forumet logger seg inn med forskjellige nicknavn, særlig en som har en drøm om å begynne med krabbefiske. Lett å gjenkjenne disse på skrivemåten. Men la dem nå bare ha dette som tidsfordriv.Håper drømmen realiseres.... Sitér dette innlegget Link to post
Tyler Durden Svart 16.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 Hei! Litt sent svar, men enn så lenge er det jobb på land og sparing i alle ledd. Men drømmen lever og planen lever. Mtp på økonomi ligger vel det 1-2 år frem i tid, og når jeg starter blir det ved siden av deltidsjobb. Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 16.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2019 Sjarker i den prisklassen m utstyr og registrering er som regel et tapssluk i superklassen, men det finnes jo alltid unntak. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.