Jump to content

Morse styring fungerer bare en vei.

Korsfjord

Recommended Posts

Båtturen i dag tok en kjedelig vending. Det dreier seg om en 18 fots båt med 50 hk utenbordsmotor. 

Under baking ut fra en brygge i skjærgården hørte jeg en knekkelyd, det hørtes ut som lyden kom fra styrekonsollen. Jeg tror knekket kom da jeg hadde maks utslag mot babord. Etterpå fungerte styring kun mot styrbord. Var heldigvis ikke langt unna hjemmehavn, og var også heldig å få raskt assistanse slik at vi kom oss hjem i båsen. Nå må jeg prøve å finne ut hva som er galt, men jeg er helt uerfaren med styringer i båt. 

Vel i havn har jeg demontert dekselet bak på styresnekka (tror jeg det heter). Det er en mekanisk styring, det står morse på rattnavet. Inni der er det et hjul som fører styrekabelen frem og tilbake. Jeg kan ikke se noe galt her, dvs kabelen føres frem og tilbake når jeg svinger begge veier på rattet. Betyr det at kabelen kan være røket et sted mellom styresnekka og motoren? 

Jeg har som du skjønner ikke oversikt over hvordan en slik styring fungerer, og da vet jeg ikke helt hva som sannsynligvis kan ha skjedd. Trenger tips og råd. 

Takk for svar. 

Da blir det å demontere kabelen. Tar gjerne imot tips og triks der også med tanke på fremgangsmåte. Nå er jeg ikke i båten lenger, men får stikke bort igjen ved anledning og prøve å se hvordan jeg får demontert eksisterende kabel. 

Edit: ser nå at Maritim har veiledning for hvordan man finner rett lengde på ny kabel. Så da er i alle fall den biten grei :) 

Redigert av Korsfjord (see edit history)

er det greit å komme til for å få ut / inn  ny kabel?   ligger den trangt til så kan det lønne seg å få tak i en slik elektriker-trekkefjær som du fester i enden på den gamle, som du da bruker til å trekke den nye på plass med. 

og så må du passe på at du får kabel som passer oppsettet ditt  - legg gjerne ut etpar bilder 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk for tips!

Dette er ikke min båt. Eieren har nå bestemt seg for å bytte hele styringen, til hydraulisk. Det blir nok en bedre løsning, men jeg går glipp av erfaringen med å bytte kabel. Litt synd. Jobben ble satt bort da det ble klart at motoren må demonteres for å få det hele til. Til det mangler tid, utstyr og kompetanse hos både eieren og meg. 

Redigert av Korsfjord (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...