PiperBill Startet 1.April.2018 Del på Facebook Startet 1.April.2018 (redigert) Jeg har 160W solcelleanlegg som lader kun forbruksbanken gjennom en MTTP regulator. Nå er jeg i ferd med å installere en «duel sense» VSR (skillerele eller BEP som det også kalles) mellom start og forbruks banken. Tilkoblet direkte på batteriene. Da lurer jeg på om starbatteriet vil nå også får ladestrøm fra solcellene? VSR’n ser jo ikke hvor strømmen kommer fra. Om det er dynamo eller solceller. Redigert 1.April.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
StorStas Svart 1.April.2018 Del på Facebook Svart 1.April.2018 Det stemmer PiperBill. VSR'n bryr seg ikke med hva eller hvem som produserer strømmen, og behandler sånn sett all strøm likt. Det eneste den bryr seg om er spenningen. Siden solcellene er svakere enn dynamoen din så kan det imidlertid skje at det tar lengre tid før VSR reagerer, enn det gjør ved dynamolading. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 2.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2018 Og akkurat slikt ble det. VSR’n slo seg på (åpnet) med en gang jeg koblet den til. Nå gir solcellene litt «float» til både forbruk og start. Men en ting jeg er usikker på. Betyr det da at startbatteriet brukes også i forbruksbanken så lenge den er nærmest fulladet og VSR’n er koblet inn? Hvis ja så bør jeg da forandre innstillingene på batterimonitoren (Victron 720s) og legge til de ekstra 100Ah som startbatteriet er? Na.. kanskje jeg gjør dette mere komplisert en det egentlig er. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
StorStas Svart 2.April.2018 Del på Facebook Svart 2.April.2018 Funker som det skal da . Det stemmer at du vil klare å hente ut litt strøm fra startbatteriet før VSR'n lukker/kobler fra, men dette er ikke noe du kan ta høyde for i batterimonitoren, fordi det vil variere med bruksmønsteret ditt. Kjører du på med høyt strømtrekk så tar det kort tid før VSR'n lukker, og ved lavt strømtrekk så kan det ta litt lengre tid. Vil du vite mer om hvordan det forholder seg i akkurat din båt, så kan du bare holde jevnlig øye med VSR'n en gang du har toppladet batteriene og kjører på med normalt forbruk. Tipper du vil se at VSR'n lukker ganske kjapt, litt avhengig av hvilken batteritype du har (blysyre/gel/agm), og strømtrekk du belaster med. Når sola skinner så vil jo også panelene bidra og påvirke her. (tar det forresten for gitt at du har blybatterier og ikke LiFePO4, for da hadde ting stilt seg litt annerledes :)) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 3.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2018 Kjempetakk for bra forklaring Storstas. :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.