Jump to content

Trenger råd ang fjerning av bunnstoff

Roger og Olina

Recommended Posts

Siden båten ligger i brakkvann, skal bunnen i år primes. Det betyr at gammel bunnstoff må av. Jeg har ikke rygg til å ligge under båten å slipe. Har derfor lest en del tips her. Jeg har forsøkt kaustiksoda blandet med tapetlim. Så og si ingen virkning. Så kjøpte jeg ett "vidundermiddel" som skulle ta alt, i en malerbutikk. Den tok ikke noe mer enn sodaen. Så er litt fortvilet her nå. Har lurt litt på bremseveske, da jeg leste om en som hadde brukt det. Enkelte steder, er det flere lag med bunnstoff og det sitter som bare rakker`n.

I og med at jeg er tilflytter, så kjenner jeg ikke noen jeg kan spørre om hjelp og er ingen millionær heller.. Så da har jeg to spørsmål.. Må alt bunnstoff av før jeg primer og hva i svarte kan jeg bruke for å få av bunnstoffet med høytrykkspyler?

Mvh

Roger

Skal du skrape, sies det at en sparer mye arbeid med en elektrisk skrape. Å få noen til å sandblåse, tørrisblåse ol. forstår jeg at vil bli for kostbart for deg?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 7 minutter siden:

Hvorfor skal du prime, og med hva? Vet du hva som er under bunnstoffet nå?

En kompis av meg fikk store skader i fjor. Plastpest! Brakkvann er visst noe av det værste en båt kan ligge i og det anbefales å prime hvert 5 år.. Vi kjøpte båten sommeren 2016 og det er en del år siden den ble behandlet. Derfor prime...

Lars H. skrev 3 minutter siden:

Skal du skrape, sies det at en sparer mye arbeid med en elektrisk skrape. Å få noen til å sandblåse, tørrisblåse ol. forstår jeg at vil bli for kostbart for deg?

Har forsøkt å skrape. Kjøpte meg ett par nye skarper og etter 1/2 time, streika ryggen. Fikk pris på sodablåsing.. 22 båtpenger, så det er ikke aktuelt.

Roger og Olina skrev 19 minutter siden:

En kompis av meg fikk store skader i fjor. Plastpest! Brakkvann er visst noe av det værste en båt kan ligge i.........

At brakkvann kan plutselig forsaker plastpest tror jeg ikke noe på.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

PiperBill skrev 27 minutter siden:

At brakkvann kan plutselig forsaker plastpest tror jeg ikke noe på.

Var ikke plutselig. Det ble oppdaget i fjor.. Og det han fikk beskjed om var årsaken, var brakkvann.. Men det er heller ikke det tråden handler om, så for meg kan du tro på nissen om så var. Så den saken gidder jeg ikke å bruke tid på...

Redigert av Roger og Olina (see edit history)

Skal du prime for og unngå plastpest så er det vel antipest du må bruke. Da må all bunnstoff bort. Da gjelder sliping med 40/60 papir og god eksentersliper. Eller sand/soda etc blåsing. Du får nok sikkert bort en del med og bruke duxola malingsfjerner i flere omganger. Og så skrape det av når det løsner. Og spyle med kraftig høytrykk. Pusse må du nok belage deg på uansett? 

Jeg betalte sist 130kr/fot for bunnstoffjerning, de benyttet et middel som ble smørt på og spylte av med varmt vann. Det tok det aller meste av bunnstoffet, jeg gikk så over med eksentersliper med grovt blad etter det. Synes ikke den prisen der hva veldig avskrekkende. Nå var dette i Østfold da, så blir litt langt å hente firma over til Telemark vil jeg tro. Send med IM om du vil ha nummeret, kan være de kan gi noen tips i alle fall.

Jeg glassblåste båten ifjor - det kan anbefales. Ikke var det altfor dyrt heller, ca 7000,- for Nimbusen. Arendal Båtskadeservice, han kom til opplagsplassen og gjorde hele jobben. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Dr Nelson skrev for 12 timer siden:

Owatrol Dilunett virker jo nesten som en aprilspøk. 

Bare å spyle av med høytrykk og varmt vann ifølge manualen. 

Noen som har prøvd dette? 

Jeg skrev jo at han med nabobåten brukte dette, og det ble ekstremt bra... Kjøp en dunke og test selv på et lite område er mitt forslag. Mener å huske at det må være litt mer sommerlig temperatur enn nå.

Da har jeg vært nede i havna fra hanen galte.. Gikk på med annen type blanding av soda (leste ett innlegg her) Med samme resultat. Ny runde med Duxola. Ventet 70 min og gikk på med høytrykk med turbodyse. Gikk litt av her og der. Var 12 grader i følge tempmåleren i bilen.. Mulig det er for kaldt? Skal se om jeg kan få tak i Owatrol Dilunett i morgen...

1c.jpg

Jeg gjjorde jobben i 2009-10 på min båt, brukte hardmetall skrape, og avsluttet med pussemaskin, før jeg la på 5 lag epoxyprimer. Det var en dritt jobb. Tok halve båten det ene året, og andre året etter. Derfor er jeg forsiktig med å legge på for mye bunnstoff! Tynner bunnstoffet godt ut!

Aileen ll

Roger og Olina skrev 20 minutter siden:

Hadde du mange lag med bunnstoff som den tok?

Usikker på hvor mange lag som var på. Den tok i hvertfall 2 første runde. Tror jeg tok 2 runder før jeg var fornøyd. Den er ganske mye sterkere en malingsfjerner, ikke noe god å få på huden. Man ser den reagere med bunnstoff, tror første lag skal stå i 12 timer. Hvis jeg skal gjøre noe igjen blir det dette eller sette bort. Skrape virker meningsløst i forhold. 

37GM skrev 2 minutter siden:

Usikker på hvor mange lag som var på. Den tok i hvertfall 2 første runde. Tror jeg tok 2 runder før jeg var fornøyd. Den er ganske mye sterkere en malingsfjerner, ikke noe god å få på huden. Man ser den reagere med bunnstoff, tror første lag skal stå i 12 timer. Hvis jeg skal gjøre noe igjen blir det dette eller sette bort. Skrape virker meningsløst i forhold. 

Takker for tips, da blir det å prøve denne også :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...