Jump to content

Hvor får jeg kjøpt denne delen? Vet ikke hva den heter men er til tømming av septik

Aerton Hartwig

Recommended Posts

Ser ut som en veldig odde løsning. Om du er sikker på at dette er en  gjennomføring som er septikrelatert så gjetter jeg på at forrige eier må ha montert en eller annen form for sil på utsiden for å unngå å pumpe inn fremmede objekter fra sjøen. Nå er jo hele saken fjernet så da ville jeg bare fjernet skruene, sjekke at ikke hullene går helt gjennom (!) og tette dem med en passende tettemasse.

En annen mulighet er jo at forrige eier har satt på en plate for å tette hullet fra utsiden, muligens pga. lekkasje i gjennomføringen eller i kranen på innsiden, men det er i så fall en høyst tvilsom løsning. Du får følge slangen fra innsiden av gjennomføringen og se hvor du ender.

Uansett er dette noe helt uorginalt som forrige eier burde kunne svare for.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Et skudd i blinde:

Kan det ha noe med tømming av tanken å gjøre?

Har sett noen tilfeller der det er montert et kileformet deksel over utløpet/gjennomføringen fra septiktanken.

Tanken bak den er at under fart vil det oppstå vakuum i akterkant av den slik at tanken lettere suges tom, ja du unngår det motsatte, å få sjøvann inn ventilen og i tanken..

Aner ikke om det er slik hos deg, eller hvor de selges, men her er i hvert fall noe som likner på det jeg tenker på. 

Kan det være noe slikt?

https://www.maritim.no/dekksv-stal-m-stuss#.WsFQi0xuKUk

Det er vel her snakk om ejektortømming av septiken. Tanken tømmes da som følge av sugeeffekten som oppstår når båten beveger seg gjennom vannet. 

Denne sugeeffekten oppnås/forsterkes ved å montere et metallstykke under septiktømmingens skrogjennomføring. Metallstykket har mindre åpning i framkant og større i bakkkant. Denne formen danner et sug når båten oppnår en hvis fart, hos meg omlag 8 knop. Jeg har tilsvarende løsning på min båt, men har ikke noe bilde for hånden akkurat nå. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Fiks skrev for 10 timer siden:

Litt mer informasjon om ejektortømming av septiktank her.

Og der var bildet jeg liksom ikke hadde for hånden. Jeg kopierer det like godt inn i denne tråden også. 

ejektor_septik.jpg

Jeg vet imidlertid ikke hvor slike er å få kjøpt. Den på bildet er fra da båten var ny, men Viksund må jo ha fått disse fra et sted de også. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Mix, dette gjelder alle septikkanlegg uavhengig av løsning. Pumper man ytterligere septik inn på en allerede full tank vil det komme ut et sted, om ikke annet gjennom luftingen. Om så mot formodning skulle skje er det kanskje like greit at det heller kommer ut under vann. 

Fordelen med ejectortømming er derimot at det ikke er mulig å "lure ut" en skvett i nattens mulm og mørke mens man ligger i en overfylt gjestehavn. Båten må ha fremdrift gjennom vannet for at tømming skal være mulig, for min båt kreves det om lag 8 knops fart. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...