Jump to content

Eberspächer D2, kan jeg bruke avgiftsfri diesel?

Atraque

Recommended Posts

Selv ville eg brukt fritidsparafin på denne varmeren, den er renere inneholder ikke olje (som soter med brenneren). Derme blir det mindre osing av den, og varmeren er renere inni.

Farget avgiftsfri diesel har eg erfaring med at er verre en autodiesel i dette tilfellet. Har renset ein del av disse varmerene i min tid som landbruksmekaniker og erfaringen er at parafin er det beste for at dei skal være vedlikeholdsfrie lenge.

I min søsters båt med eberspracher bruker dei kun parafin, og det er jo ikke store forbruket på disse så dyrt blir det ikke uansett.

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Det er jo sant, og logisk siden den ikke inneholder olje som bådebrenner og smører i ein motor.

Saken er at disse brennerene ikke trenger olje til smøring og brenner derfor reinere og holder seg reinere ved kun parafin.

Derfor må ein jo kjenne litt selv på hva ein ønsker, ein litt lavere virkningsgrad og ein brenner som nesten aldri soter seg.

Eller høyere virkning, men og fare for soting og startproblemer..

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Kunne ikke tenke meg å surre med egen parafintank til Eber'n min. Den suger rett fra båtens dieseltank, og har ikke hatt noen problemer med det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

2 hours ago, boble65 said:

Har brukt avgiftsfri diesel i ti år på min eber d4. Ingen problemer så jeg har merket. Kjører den på fult ti minutter før jeg stopper den?

Og det gjør du ved å skru opp termostaten antar jeg? Det er jo ingen annen måte å regulere den på.

Jeg har forøvrig aldri brydd meg om å gjøre det og har aldri hatt problemer med mine D4 som jeg har hatt i tilsammen 12 år.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...