Jump to content

Vekta til krabbeklør? / Koketid?

Grønnskollingan

Recommended Posts

Krabber på 15-25cm hiver jeg først i ferskvann noen timer (da slipper de ikke klør/bein sånn at alt kjøttet ligger på toppen av kjelen etter koking) så rett oppi fosskokende saltvann, etter 2min setter jeg ned trykket på kokeren og lar de trekke i 20-30min. 

Ett lite tilberedningstips: litt hakka chili og hvitløk i vannet er snadder

Jøss , her er mye folk med fine ganer. Jeg lar vannet koke opp og så legger jeg krabbene i, får vannet til å koke igjen og så en 20-30 minutter. Ikke bruk saltvann, det blir for salt. Men ferskvann med godt med salt. 

Jeg har vel aldri tenkt på å koke klørne separat. Hva skal det føre til?

Chill og hvitløk? Fortell....

Saltvann med ekstra salt, chili og hvitløk gir masse smak i krabbene og gjør at man blir litt ekstra tørst, Men alle har forskjellig smak, noen liker krabbesalat, noen liker klør, andre liker innmaten i skallet, noen liker lite salt, andre mye salt 

Tipsa bare etter mine egene smaksløker, for godt er det og det er alltid tomt når det er krabbelag på brygga her nede, så er vist ikke bare mine smaksløker som påstår det er godt 

Det og legge krabbene i ferskvann noen timer først, bedøver krabbene såpass at de ikke slipper klør/bein, han samme karen som fortalte meg det, sa også at krabbene smaker bedre hvis de trekker enn hvis de koker. 

Det å koke klørne separat, er det gjerne folk som fisker Krabber, knekker av klørne og hiver resten av krabba utti igjen "den får jo nye klør igjen uansett" er ett argument jeg har hørt flere ganger

På Vestlandet er det så mye krabbe mange steder at det er vanlig å bare ta de store klørne, knuse krabben, og kaste den uti igjen...

Dette forstår en muligens ikke før en har dradd noen garn så full av krabbe at hele garnet mest minner om en tømmerstokk. Når jeg bare koker klør koker jeg de i 15 min i sjøvann.. lar de kjøle seg ned i kokevannet før de spises...

Mix skrev 16 minutter siden:

Joda, har nå renska trollgarn for mest mulig rusk og rask, for deretter å hive hele garnet med krabben i inn i Elto'en.  :lol:

Joda, koke blyline, isopor flyteline samt nylon (plastik) garn gir sikkert en ekstra piff... jeg står lett over...

Enig Lars, mye god mat i huset, men når du har en del garn ute, og de er full i krabbe, så er det raskest og knekke alle klørne , rulle krabben ut av garnet, for å bli ferdig. 

Mix skrev 1 time siden:

Nå må ikke fantasien din ta fullstendig overhånd.

Fantes ikke bly eller isopor i de garna.

Trengs ikke mye fantasi for å forestilles seg at et vanlig trollgarn har blyline og isopor i flolinen...

Det er det vanlige... ellers er selve garnet av nylon (plast)...

Mix skrev for 2 timer siden:

Joda, har nå renska trollgarn for mest mulig rusk og rask, for deretter å hive hele garnet med krabben i inn i Elto'en.  :lol:

Ida Marie III skrev 19 minutter siden:

Trengs ikke mye fantasi for å forestilles seg at et vanlig trollgarn har blyline og isopor i flolinen...

Det er det vanlige... ellers er selve garnet av nylon (plast)...

Så flott det må være å være allvitende.

Kan du ikke fortelle om årstallet det aktuelle garnet ble produsert når du først er igang ?

Og sleng på årstallet når kokingen fant sted også når du først er igang.

Mix skrev for 13 timer siden:

Så flott det må være å være allvitende.

Kan du ikke fortelle om årstallet det aktuelle garnet ble produsert når du først er igang ?

Og sleng på årstallet når kokingen fant sted også når du først er igang.

Har du arvet et garn fra din bestefar ? Med glasskuler og rødstein, og bommullstråder som må garves?  

Gjør følgende når jeg koker klør: Koker opp vannet, har klør oppi og venter til det koker opp igjen, så lar jeg det stå litt under kokepunktet for en 8 - 12 min (spørs litt på hvor lang tid det tar før det koker igjen) 

Det var ikke meningen å forstyrre gan diskusjonen deres, tunge støvler er også effektiv for og ta nuven av krabbe i gan og ruser?

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Mix skrev 33 minutter siden:

Det blir ofte hælen på støvlene ja.

Kokte krabbeklør blir av og til resultat av for mye krabbe i garn og ruser, men som regel går krabben på sjøen igjen, i deler.

Jada, hiver aldri krabben ut levende

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...