Jump to content

Gratis båtvask i Vollen - slutte med bunnstoff?

KongKing

Recommended Posts

vil tro man må over til hardt bunnstoff dersom man skal vaske båten i maskin. Jeg har brukt Mille NCT, kombinert med håndvask av skrog, og det tærer hardt på det myke bunnstoffet. Flott at man tilbyr en slik ordning, får håpe det blir en suksess, og at det kommer flere maskiner i årene som kommer. Tipper det blir kø på denne, spesielt i forkant av store regattaer slik som Færdern osv...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Tenkte det samme som deg Xtian, men heller til at dette er reelt. 

Ligger ute på deres hjemmeside fortsatt, og datoen 24/3 oppgis som data for når nyheten ble sluppet, mens det er ingen klar referanse til 1. april noe sted. Tviler dessuten på at Vollen marina vil ha dette som en aprilspøk på en webside, det kan potensielt skape misnøye med dem som tilbyder. Men jeg har blitt lurt før...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Xtian skrev 25 minutter siden:

Et kort spørsmål:  Når ble dette publisert på hjemmesiden til Vollen marina?

Hehe, lurte litt på det samme, om det ble lagt ut på søndag, men saken står fortsatt på hjemmesiden...

Har uansett vært innom tanken på å prøve. For meg ville det kostet rundt 750 kr hvis jeg husker riktig i farta, noe som er det samme det koster å få heist opp båten i båthavna - så kommer bunnstoff og jobben i tillegg.

Men hvis det faktisk blir gratis - hvorfor ikke?

Redigert av Pequod (see edit history)

Trenger uansett noe bunnstoff selv om en vasker. Har seilt regattabåter uten bunnstoff, og det er mye vasking. På sommeren vasket vi båten søndag morgen hvis vi sjøsatte fredag. Hvis en lar båten ligge ute en uke uten vask begynner det å bli litt skrubbing for å få det rent. En måned uten vask antar jeg vil være mye rur. Men hvis en vasker 3 ganger i året kan en bruke ett veldig mildt hardt bunnstoff. Mer miljøvennlig enn selvpolerende.

Har vasket 3 ganger i denne maskinen i fjor. Veldig fornøyd med resultatet men båten må brukes. Den tar mye av bunnstoffet og det tenkte ikke jeg så mye på før nå.  jeg har akslinger og får bare vasket til ca midten på akslinger, resten må du opp og skrape eller stoffe  for det gror mye derfra og bakover.. siste dagen før jeg la den i boblehavn vasket jeg på Vollen og det angrer jeg litt på for alt av det harde bunnstoffet er nå borte med resultat av groing som jeg ikke har sett maken til. var under med et lite kamera og må si at jeg gruer meg til den jobben som må gjøres under der. det første man må gjøre er vel og fjerne alt av gammelt bunnstoff og prime på nytt før dette virker til å bli en suksess. De som får mye å gjøre nå er vel firmaer som har dette som spesialfelt. men hva gjør vi ikke for miljøet.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Skulle ønske meg at de kom med en knakende rabatt for å få på dette nano bunnstoffet. Dersom jeg hadde hatt det under og kunne kjørt 2-3 runder i maskinen ila året så ville det blitt en suksess. Dersom det stemmer at det koster 15 000,- for 20" båt så blir dette kostbare greier. For meg blir jo det sikkert da 25 000,- lett og jeg får jo en del bunnstoff for de penga. Dersom dette hadde vært 10 000,- pluss en rimelig sum for vask i maskinen 2-3 ganger i året så er jeg med. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

GIFTFRITT BÅTLIV

Løsningen på det giftfrie båtlivet er å erstatte båtens bunnstoff med en tynt og hardt lag med epoxy. Det skal gi en så glatt og hard overflate, at groe ikke vil få skikkelig feste. Det som fester seg på skroget, vil enkelt bli fjernet av en børste.

Formålet med prosjektet er å tilby et 100 prosent miljøvennlig alternativ til miljøskadelig bunnstoff. Skrogvask kombinert med en tilpasset lavfriksjon skrogbehandling vil medføre en stor miljøgevinst, økt fart og drivstoffbesparelser, forteller Anders Øgaarden i Vollen Marineservice.

Poenget med denne båtvaskeren er vel at en IKKE skal vaske båter med selvpolerende eller noe annet bunnstoff, da vil en jo forurense mere enn ved vanlig bruk av båten? Av og til må en lure på om noen på forumet vier miljøet en tanke i det hele tatt.

Guest Avmønstret#

Mye bedre å skrubbe bunnstoff under vann for da "forsvinner" alle restene av bunnstoff helt av seg selv. Ute av syne ute av sinn ;-)

Du har selvsagt et viktig poeng Strandkrabben. Tiltaket må være ment for båter uten bunnstoff, ikke for å forlenge liggetiden for de med bunnstoff, da vil en vel ende med øke utslippene i sjøen. 

Når tettheten av maskiner blir god, og disse klarer vaske hele båten, tenker jeg at epoxy kan gjøre nytten. Inntil det vil nok hardt bunnstoff være beste valg for bruk i kombinasjon med maskinvask. Jeg kommer trolig til å gå bort fra selvpolerende nå til våren.

Framtia på AIS

2 hours ago, Pinkvin said:

Mye bedre å skrubbe bunnstoff under vann for da "forsvinner" alle restene av bunnstoff helt av seg selv.

Er det ikke det som skjer når man bruker båten helt som vanlig da?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

48 minutes ago, Framtia said:

Når tettheten av maskiner blir god, og disse klarer vaske hele båten, tenker jeg at epoxy kan gjøre nytten. Inntil det vil nok hardt bunnstoff være beste valg for bruk i kombinasjon med maskinvask. Jeg kommer trolig til å gå bort fra selvpolerende nå til våren.

Må du da fjerne det selvpolerende bunnstoffet først eller kan man legge hardt bunnstoff oppå det selvpolerende?

må fjerne det selvpolerende først ja. Mille NCT er såpass mykt at man får bort alt med grundig høytrykkspyling (håper jeg, hvis ikke må det kombineres med kjemisk behandling). I tillegg har jeg bunnstoff ca 10 cm over vannlinjen, denne randen er hard å få bukt med er jeg redd....

Framtia på AIS

Guest Avmønstret#
Mouche skrev for 9 timer siden:

Er det ikke det som skjer når man bruker båten helt som vanlig da?

Tror du ikke det vil skje enda raskere? Erfaringen over her tyder jo på det. Er vel ikke meningen at vi skal øke utslippene av bunnstoff til sjø med en slik vask?

Pinkvin, er vel bare å vaske båten flere ganger i løpet av sommeren så er du nede på grunningen etterhvert :) 

Jeg tror jeg hadde våtslipt for å få vekk bunnstoffet om jeg skulle skiftet. Ble litt i tvil her om jeg skal kjøre på med hardt bunnstoff videre ... hadde egentlig bestemt meg for å gå over til selvpolerende igjen. Båten har i dag Hempel Racing.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Ikkje dumt.  Vist slike annlegg kan bli tilgjengelig med passelig tetthet så har eg tru på det.  

Kanskje ikkje hensikten, men det ser ut som om det truleg er den beste måten å gradvis vaske vekk gamle lag med bunnstoff.  

Kor kjapt kjem rur-vekst eigentleg?  ...for dei som ikkje bruker båten så ofte  ..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

1 hour ago, Pinkvin said:

Tror du ikke det vil skje enda raskere? Erfaringen over her tyder jo på det. Er vel ikke meningen at vi skal øke utslippene av bunnstoff til sjø med en slik vask?

Jo, en slik vasking vil slipe vekk det selvpolerende bunnstoffet (som de fleste bruker?) enda raskere enn ved "vanlig" bruk, men begge "metoder" betyr at giftstoffer kommer ut i sjøen. I hvilken grad denne giften brytes ned ved naturlige prosesser i naturen vet jeg ikke, men litt skeptisk i så måte. Med andre ord vil en slik vaskemaskin være av det gode når det kun er snakk om å vaske vekk organisk materiale selv om jeg ikke vet hvordan et slikt "totalregnskap" vil se ut for slike anlegg skal også bygges og driftes og etterlater derfor også kanskje noen "avtrykk"?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 1 time siden:

Jo, en slik vasking vil slipe vekk det selvpolerende bunnstoffet (som de fleste bruker?) enda raskere enn ved "vanlig" bruk, men begge "metoder" betyr at giftstoffer kommer ut i sjøen.

Annbefaler å klikke på linken i første innlegg.  Da får man eit minimum av kunnskap som kan hindre feil inntrykk og formidling av feil info.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...