Jump to content

Gratis båtvask i Vollen - slutte med bunnstoff?

KongKing

Recommended Posts

Det var miljøverndepartementet som gav midler til dette som et forsøksprosjekt, men for årets søknader om tilskudd var det presisert at ingen nye båtvaskeanlegg ville få tilskudd.

Betyr nok at dette skal testes en stund før man evt kan komme med anbefalinger til marinaer som vil gjøre dette på ren kommersiell basis.

Tror det går noen år før "tettheten" av slike anlegg blir stor.

Mons

34 minutes ago, Sjeldenutpå said:

Annbefaler å klikke på linken i første innlegg.  Da får man eit minimum av kunnskap som kan hindre feil inntrykk og formidling av feil info.

Da har jeg fulgt ditt råd, og beklager på det aller dypeste i tilfelle jeg kan ha feilinformert de uinformerte. Hva konkret tenkte du forøvrig på som står i den linken?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Artig å følge med på nyvinninger!

Håper bare at det etter en tids testing blir foretatt en grundig analyse av prosjektet med fordeler og bakdeler før man evt. innfører noe nytt.

Lett for "problemene" blir flyttet over til noe annet som absolutt ingen tenkte over da man stod midt oppi det med full sigarføring....

Historien viser dessverre vi ikke alltid har tenkt nøye over hva vi innfører. 

Kanskje løsningen på sikt er å kombinere noe ala "vask på fjorden" og lagring på land?

Noen av amerikanerne har vel det slik hvor man bestiller båten på sjøen til angitt tid og løftet ut av vannet når båten er tilbake i marinaen?

Det siste er kanskje ikke så enkelt å få til med alle slagskipene vi har...:giggle:

Vi som båteiere kan kanskje gå litt i oss selv og slutte med å "helsmøre" bunnen hvert år. :lipseal:  

Utfordringen er vel at løft og frakt av båt til et sted man kan samle opp spylevannet vil bli vesentlig dyrere. Mener maskinvask er anslått til ca 800 kr per gang, mens det å sette en stor båt på land inklusive spyling koster minst 2000 eller mer.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hvorfor skal man samle opp spylevannet om man ikke har selvpolerende bunnstoff på båten? Alternativet er jo at groen pusses av i maskinen. Samma f. om det havner i sjøen vis spylevann eller maskin. Det er jo kun naturlig groe fra sjøen..

For båter med asksling gjør jo bare maskinen halve jobben og blir derfor ikke noe godt alternativ for disse båtene.

Det er nokså mange tonn bunnstoff som på ett eller annet vis havner i sjøen hvert år fra fritidsbåter. Om det vaskes av, slipes av eller slites av naturlig bruk gjør neppe den store forskjellen.

Tipper det i løpet av få år vil bli gjort miljøundersøkelser utenfor spyleplasser i småbåtanlegg og i båthavner, og at det etter hvert blir forbud mot bunnstoff. Hvis det skulle slå til er det godt noen har brukt litt tid på å teste ut alternativer.

Mons

Framtia skrev for 3 timer siden:

Utfordringen er vel at løft og frakt av båt til et sted man kan samle opp spylevannet vil bli vesentlig dyrere. Mener maskinvask er anslått til ca 800 kr per gang, mens det å sette en stor båt på land inklusive spyling koster minst 2000 eller mer.

Det kommer vel an på.. personlig betaler jeg 500 for sliping i vår havn. 

Nb840Classic skrev for 14 timer siden:

Et fint alternativ er jo oppsamling på slippen. ser at større aktører har pålegg om dette nå, flott tiltak!

Ja, det har vi fått antydninger om fra kommunen i vår båtforening, og er et fint og nødvendig tiltak.

Men likefult vaskes vel selvpolerende bunnstoff av under kjøring av båten, noe som er hensikten..

Men hvor farlig er det egentlig... noen som vet ??

Vaskemaskin er en spennende ny ide, men tror det blir mange turer i løpet av en sesong for å holde båten ren under..

Ida Marie: Faren med bunnstoff har vel alltid vært relatert til farlig høye nivåer i de områdene der det er store utslipp (dvs i småbåthavner, og spesielt assosiert med fjerning av gammelt bunnstoff). Det som avgis under kjøring vil ikke utgjøre noe sigifikant miljøproblem, med de stoffene som er tillatt brukt.  

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 22 minutter siden:

Kanskje alle skulle pålegges å ha båtheis i kombinasjon med forbud mot bunnstoff og pålegg om septiktank uten mulighet til tømming annet enn til godkjente anlegg? Flere forslag?

Trenger ikke forbud og pålegghvis vi gjør noe med det, men gjør vi det? 

13 minutes ago, Pinkvin said:

Trenger ikke forbud og pålegghvis vi gjør noe med det, men gjør vi det? 

Nei, det fungerer ikke på frivillig basis, ingenting tilsier at det vil gjøre det, men lommeboken er stedet å "angripe" problemet. Si gjerne dessverre, men slik er det!

Et lite eksempel; I Hellas er det nå innført en avgift på plastposer i butikken på 3 cent (30 øre) og umiddelbart gikk forbruket ned med hele 50%!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Vaskemaskin er en spennende ny ide, men tror det blir mange turer i løpet av en sesong for å holde båten ren under..

Egentlig ikke helt ny.

Det er flere på den Svenske østkysten som følge av spesielle regler om bruk av bunnstoff i Østersjøen.

Framtia skrev 52 minutter siden:

Ida Marie: Faren med bunnstoff har vel alltid vært relatert til farlig høye nivåer i de områdene der det er store utslipp (dvs i småbåthavner, og spesielt assosiert med fjerning av gammelt bunnstoff). Det som avgis under kjøring vil ikke utgjøre noe sigifikant miljøproblem, med de stoffene som er tillatt brukt.  

Ok, da er oppsamling av gammelt/avspylt bunnstoff i diverse foreninger/opplagsplasser like godt

miljø tiltak som disse vaskemaskinene.

Egentlig godt og høre, etter som jeg forstår de ikke vasker båter med aksling skikkelig..

Min oppfatning av denne båtvaskern er jo at det er monter et oppsamling system under vasker som skal tømmes etter visse kriterier.
Er jo bedre at noe av det gamle bunnstoffet havner her en i sjøen. På seilere vil vaskemaskinen fungere helt topp . Men vi med aksling må uansett opp og ta resten på land. Prisen for løft og vask for min del er ganske stor, mener jeg betalt 5 båtpenger + spyling kr 800.-vask i maskin kom på kr 1200.- . Mulig det er vert det, men kan jo ikke holde på sånn..:nonod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Jeg tar å stoffer opp med https://www.jotun.com/no/no/b2c/products/boats/antifouling/yachting-racing.aspx Jotun Racing i år også jeg, etter nøye tekning. Dropper migreringen over på selvpolerende i alle fall ett år til ...! Det er Racing som er på i dag, så da kan jeg bare stoffe litt mer der det felt uten bunnstoff (må kanskje grunne litt også!) så blir båten godt forberedt på vask i vaskemaskinen. Spent på om dette fungerer.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Jeg synes denne børsteinnretningen ikke virker så veldig praktisk og effektiv, spesielt når du ikke får rengjort hele båten. Dersom du ikke har på bunnstoff og ikke får vasket hele båten må du vel på land rett som det er likevel?

Jeg ville heller foreslå en bås du kjører inn i, innretning som løfter båten i praktisk høyde og høytrykkspyling fra begge sider uten å transportere båten noe sted. Båsen kan da være lukket, så en kan ta seg av forurenset vann. Det hele bør kunne gjøres unna på noen minutter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Mouche skrev On 5.4.2018 at 8.48:

Kanskje alle skulle pålegges å ha båtheis i kombinasjon med forbud mot bunnstoff og pålegg om septiktank uten mulighet til tømming annet enn til godkjente anlegg? Flere forslag?

Elmotor og forby alle typer forbrenningsmotorer? ?

Nå kommer sommeren?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...