Jump to content

Engbo 1000w vinsj fusker litt

Morten1989

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har en engbo ankervinsj, som funket helt greit i fjord høst da jeg kjøpte båten, brukte den ett par ganger før vinteren kom.

I påsken var jeg og fruen ute på sjøen, og jeg bestemte meg for å sjekke taulengden på vinsjen, pluss og sjekke at tauet hang fast i båten :D

Vi lå til ei brygge longside, og jeg dro ut 50meter tau for hånd, og så skulle jeg kjøre inn tauet igjen. Motor var i gang.

Når jeg trykket på bryterpanelet ved fører possisjon så kom det bare en klikkelyd ifra vinsjen, hørtes ut som ett relee som bare klikket.

Prøvde igjen og igjen, og tilslutt etter 10 min så begynte den og rulle innover.

Hva kan forårsake dette? 

Er det bare dårlig kontakt ved kablene i vinsjen?

Vinsjen er ifra 2007 mener jeg, jeg har fjernkontroll og sånn motakerboks inne i båten. (fjernkontrollen var tom for strøm)

Er utrolig glad for at vi testet dette når vi lå til ei brygge og ikke trengte at vinsjen skulle funke..

Kan fort være dårlig kontakt sjekk inne og ute

Her er manualene til Engbo vinsjer hvem har du?

https://sleipner.no/kategori/1923/vinsjer/

les denne

Særlig     FEILSØKING – ANKERVINSJER

https://sleipner.no/media/frontend_media/pdf/Utgåtte Engbo produkter/vinsjmanual_31_32_33_34_40_norsk_611856.pdf

RingJAN, Vestfold Vinsj & ThrusterJanJohansen - 95150993 - Her får du de beste råd og rep av Engbovinsj.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 11 måneder senere...

Hei Morten.

Har hatt samme utfordring selv og før du gjør noe som helst, så bør du sjekke koblingene dine. Ett typisk tegn på klikking, er at det er for lite "strøm" Det kan igjen være dårlig kontakt på koblingene. Fra vinsjen, går det tre kabler. 1 Sort - 1 rød og en grå. Den røde går som regel igjennom en 150-200amp sikring. Her kan første problem være om det er dårlig kontakt. Om ikke, så går ferden videre. Om du har en egen hovedstrømsbryter til vinsjen (som du burde ha) så kan disse også "jukse" når de blir eldre. Forsøk og koble deg utenom denne og sjekk. Om alt fungerer her, så skal da den røde kabelen gå på + på batteriet. Sjekk batteriet om det gir nok strøm ved belastning. Den sorte kabelen, kan du også sjekke. Har sett at denne har blitt montert på motorblokka. "God ide" da denne er jordet. Men dårlig ide med tanke på viberasjoner og belegg på kabel. Så denne bør gå rett på - pol. Jeg hadde også sjekket begge kabler at de ikke er irret på kontaktflatene på batteriet eller at det ikke er skive`r mellom kontaktflatene. Når du har gjort dette og du er sikker på at alt fungerer, så bør du sjekke ut manualen som Roger Jo har sendt deg link på. Her kan du koble deg forbi div styringer og gjøre tester som gjør at du eliminerer andre problemstilinger. Da kan Engbo hjelpe deg bedre også. For det kan også være styringskortet eller bryterpanelet som har dårlig kontakt... Bare ett tips dette da fra en som også begynte i feil ende

Mvh Roger

I første innleg så spør du hva kan være feil. I og med at alt virket bra i høst og ikke nå, da har det skjedd noe mens vinsjen har stått ubrukt gjennom vinteren. Det som kan skje om vinteren er at fuktighet kondenserer på kontaktflater typisk rele og kommutator. Det er ikke uvanlig at en startmotor går varm. Da utvides lufta. Når den avkjøles så suger den inn fuktig saltholdig luft. Dette legger seg på kommutatoren og den irrer.

Om du først får start på motoren ville jeg bare kjørt den ubeleastet frem og tilbake. Om den da går normalt etterhvert ville jeg ikke gjort noe mer.

Du har tilsvarende problem på biler som har stått ubrukt lenge, at dynamoen ikke lader før du har kjørt noen kilometer.

On 3/10/2019 at 10:55 AM, Morten1989 said:

Drar igang denne tråden igjen da jeg holder på med vinsjen nå.

Har begynt og demontere med stopper liksom opp når jeg skal ha av dekselet.

hvordan i alle dager får man dette av uten og ødelegge det? :-)

vet det er en segering på baksiden av den akslingen med kommer ikke til der heller :-/

Du kan ikke løfte plastikken i framkant og rotere den rundt akslingen? På den måten komme til segeringen på baksiden og dra ut akslingen.

bare et forslag - jeg har ikke anelse om hva jeg prater om :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...