Winge82 Startet 3.April.2018 Link til dette innlegget Startet 3.April.2018 Vasket, pusset ned, praimet og malt hele motor. Ble kjempefornøyd. Men varte ikke lenge. Var ferdig med alt jeg skulle gjøre med motor, før jeg skulle begynne å skru på plass slanger, dynamo, elektrisk og starter. Tenkte heg skulle sette prikken over i’en og kjøpe varmebestandigklarlakk og spraye over. Skulle jeg aldri ha gjort, i hvertfall forhørt meg litt mere først. Når jeg var mere eller mindre ferdig, så jeg det begynte å skje noe. Malinga begynner å krakulere/boble. Må ærlig innrømme jeg datt litt sammen nå. Etter så mange ukers jobb på motoren. Veit ikke helt om jeg orker å begynne på nytt nå før sesongen begynner. Men får se på det sånn. Har lært veldig mye da? Vidar. Kommentar fra moderator: Lagt inn produktnavn i tittelen. Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 3.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Aiaiai.. Veldig trist! Ja, det er ikke så mye annet å gjøre enn å sette det på erfaringskontoen dessverre. Regner med klarlakken er på acetonbasis og malingen på alkydbasis, de går ikke så godt sammen «feil vei». Håper du ikke gir opp. Hadde en lignende opplevelse med en nybygget gitar der lakken kokte opp for meg, da fant jeg ut at det beste (for min del) var å brette opp armene og få gjort noe med det med det samme. Hvis ikke hadde jeg gått og hatet og utsatt det i det lengste. Ble bra til slutt, og da ble motgangen glemt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Ups.. Den klarlakken burde du nok holdt langt unna. Dette kommer nok dessverre til å flasse av etter hvert. Du trenger heller ikke å prime motoren, motorlakken kan males rett på bart metall. Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 3.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Stemmer ikke helt det admistrator har forandret tittel til. Maling er kjøpt på Jernia. Kommentar fra moderator: Ok, har fjernet referansen til Jula. Klarlakk på Clas Ohlson. Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 3.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Hakkannen skrev for 3 timer siden: Aiaiai.. Veldig trist! Ja, det er ikke så mye annet å gjøre enn å sette det på erfaringskontoen dessverre. Regner med klarlakken er på acetonbasis og malingen på alkydbasis, de går ikke så godt sammen «feil vei». Håper du ikke gir opp. Hadde en lignende opplevelse med en nybygget gitar der lakken kokte opp for meg, da fant jeg ut at det beste (for min del) var å brette opp armene og få gjort noe med det med det samme. Hvis ikke hadde jeg gått og hatet og utsatt det i det lengste. Ble bra til slutt, og da ble motgangen glemt. Sier noe der. Ble en liten pause i dag i hvertfall. Du skriver at det blir feil vei. Mener du at det går greit å male oppå klarlakken? Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 3.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 bellen skrev for 2 timer siden: Ups.. Den klarlakken burde du nok holdt langt unna. Dette kommer nok dessverre til å flasse av etter hvert. Du trenger heller ikke å prime motoren, motorlakken kan males rett på bart metall. Hei. Hva mener du? Er det det at klarlakken ikke tåler å være på motoren? Eller pga reaksjonen mellom maling klarlakk? klarlakken skal tåle 110 grader, og kjemikalie søl. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Winge82 skrev 50 minutter siden: Hei. Hva mener du? Er det det at klarlakken ikke tåler å være på motoren? Eller pga reaksjonen mellom maling klarlakk? klarlakken skal tåle 110 grader, og kjemikalie søl. Du kan ikke blande klarlakken og den motorlakken du har brukt, da skjer det som har skjedt med deg. Det eneste du hadde trengt å gjøre, var å kun male med motorlakken, og også droppet primeren. Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 3.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 bellen skrev 28 minutter siden: Du kan ikke blande klarlakken og den motorlakken du har brukt, da skjer det som har skjedt med deg. Det eneste du hadde trengt å gjøre, var å kun male med motorlakken, og også droppet primeren. Hehe. Det fant jeg ut av. Bare synd jeg ikke forhørte meg litt mere først. Ble bare usikker på om du mente at klarlakken ikke hadde tålt å være på motoren i det hele tatt. Selv om jeg hadde brukt en motorlakk som hadde passet overens. Jeg synes den motorlakken jeg brukte tålte for lite. Si f.eks viss det hadde blitt noe diesel søl, som det kommer til å bli når jeg skal lufte motoren. Hadde jeg tørket dette med en fille, hadde det kommet grønn farge på filla. Derfor tenkte jeg å bruke klarlakken til å beskytte lakken både for søl og små skruing. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Altso dette med feil vei - Motorlakken tolde åpenbart ikkje å få den klarlakken oppå, men om klarlakken hadde vore under, og tørka før motorlakken kom oppå so er sjansene større for at det hadde blitt bra - trur eg Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 2 minutes ago, Dinamo said: Altso dette med feil vei - Motorlakken tolde åpenbart ikkje å få den klarlakken oppå, men om klarlakken hadde vore under, og tørka før motorlakken kom oppå so er sjansene større for at det hadde blitt bra - trur eg Det er vel hverken vanlig eller særlig fornuftig å legge klarlakk før sluttstrøket..... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Sitat Jeg synes den motorlakken jeg brukte tålte for lite. Si f.eks viss det hadde blitt noe diesel søl, som det kommer til å bli når jeg skal lufte motoren. Hadde jeg tørket dette med en fille, hadde det kommet grønn farge på filla. har motoren vært kjørt etter lakkering? Mistenker den trenger litt varme for at det skal herde skikkelig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dinamo Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Lazyjack skrev 35 minutter siden: Det er vel hverken vanlig eller særlig fornuftig å legge klarlakk før sluttstrøket..... enig der, men det var meint som illustrasjon kva for maling som ikkje toler kvarandre, eine eller andre veien. Ivar nevner å kjøra motoren, få varme i den for at malinga skal herda. Til det meiner eg at det kanskje ikkje er lurt å la den malinga herda, få den heller vekk, for med den overflaten som denne malinga har, blir det heile ekstremt tungt å halda reint. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Dinamo skrev 41 minutter siden: Ivar nevner å kjøra motoren, få varme i den for at malinga skal herda. Til det meiner eg at det kanskje ikkje er lurt å la den malinga herda, få den heller vekk enig i det , når resultatet ble som det ble her. Og så heller gjør det på nytt, uten å mikse produkter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakkannen Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 (redigert) Winge82 skrev for 4 timer siden: Du skriver at det blir feil vei. Mener du at det går greit å male oppå klarlakken? På ferdig herdet lakk med aceton som løsemiddel kan man (oftest) lakkere med alkydbasert lakk oppå ja. Det forutsetter at lakken under er ferdig herdet, så lenge den fremdeles er i tørkeprosessen vil løsemidlene kunne reagere med ny lakk på annen base. Enig med dem over at det nok hadde holdt med den grønne. Det kan ta flere uker før den er skikkelig gjennomherdet, selv om den virker tørr og fin. Derfor er det ikke rart at dieselfilla blir grønn nå i starten (skal du ha lakk som tåler bensin bør du bruke tokomponent, bensin er hissigere enn diesel). For tidligere nevnte gitarer jeg lager venter jeg et par uker etter siste strøk med lakk før jeg tør våtslipe og polere opp glansen. Nettopp fordi lakken tar så lang tid å «sette seg» skikkelig. Hvis du ikke venter for lenge nå kan du bruke aceton til å bløtgjøre både klarlakken og den grønne slik at alt blir lettere å skrape av. Bensin kan også brukes. Bare vær forsiktig i forhold til brannfaren og avgassing, en stor fordel å gjøre dette utendørs en dag det nettopp har regnet (tørt og kaldt vær = fare for oppbygning av statisk elektrisitet). Redigert 3.April.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 4.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 ivar skrev for 14 timer siden: har motoren vært kjørt etter lakkering? Mistenker den trenger litt varme for at det skal herde skikkelig Dinamo skrev for 14 timer siden: enig der, men det var meint som illustrasjon kva for maling som ikkje toler kvarandre, eine eller andre veien. Ivar nevner å kjøra motoren, få varme i den for at malinga skal herda. Til det meiner eg at det kanskje ikkje er lurt å la den malinga herda, få den heller vekk, for med den overflaten som denne malinga har, blir det heile ekstremt tungt å halda reint. Hakkannen skrev for 13 timer siden: På ferdig herdet lakk med aceton som løsemiddel kan man (oftest) lakkere med alkydbasert lakk oppå ja. Det forutsetter at lakken under er ferdig herdet, så lenge den fremdeles er i tørkeprosessen vil løsemidlene kunne reagere med ny lakk på annen base. Enig med dem over at det nok hadde holdt med den grønne. Det kan ta flere uker før den er skikkelig gjennomherdet, selv om den virker tørr og fin. Derfor er det ikke rart at dieselfilla blir grønn nå i starten (skal du ha lakk som tåler bensin bør du bruke tokomponent, bensin er hissigere enn diesel). For tidligere nevnte gitarer jeg lager venter jeg et par uker etter siste strøk med lakk før jeg tør våtslipe og polere opp glansen. Nettopp fordi lakken tar så lang tid å «sette seg» skikkelig. Hvis du ikke venter for lenge nå kan du bruke aceton til å bløtgjøre både klarlakken og den grønne slik at alt blir lettere å skrape av. Bensin kan også brukes. Bare vær forsiktig i forhold til brannfaren og avgassing, en stor fordel å gjøre dette utendørs en dag det nettopp har regnet (tørt og kaldt vær = fare for oppbygning av statisk elektrisitet). Ifølge boksen med motorlakk, så skal den være ferdig gjennomherdet på 24 timer i 20-25 grader. Jeg lot motoren stå i 5 døgn før jeg begynte med klarlakk. Burde ha vært tørt da, ihvertfall ifølge boksen. Men jeg får vell bare låne meg en lastebil med kran og løfte motoren ut igjen da. Takk for alle innspill? Vidar Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.April.2018 Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 For produsenten er det nok viktig å få fram at lakken kan brukes kort tid etter påføring, men i praksis er det ikke alltid dette stemmer helt dessverre. For hvem vil vel bruke lakk med flere ukers herdetid? For all del, kanskje det fremdeles vil smitte noe grønnfarge av etter noen ukers herding, men sannsynligvis langt mindre enn etter etter fem dager. Selv profesjonelle lakker krever tid. Fikk lakkert bilen etter en skade. Da fikk jeg ettertrykkelig beskjed fra karrosseriverkstedet om at lakken (selv om den er tokomponent) ikke tåler det den skal før etter minst en måned etter lakkering. Polering? Vent helst nærmere to enn en måned var svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 4.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2018 Såpass ja. Har bestemt meg for å ta en total innvendig overhaling neste vinter. Da kan jeg ta den utvendig på nytt. Men uansett pusser lett over hele motoren nå og litt godt på de verste stedene. Og klasker på ett lag med motorlakk (Grønn). Så får det være bra for denne sesongen. har begynt såvidt på bildet under? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 "Flaks" at det er ein liten motor når uhellet fyrst var ute. - Det blir bra til slutt! Sitér dette innlegget Link to post
Winge82 Svart 5.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Havlengt skrev 1 time siden: "Flaks" at det er ein liten motor når uhellet fyrst var ute. - Det blir bra til slutt! Sant det. Men nok av kriker og kroker. Satser på at det blit greit nok i hvertfall. ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Jeg sprøytet forrige motor, men da den måtte byttes igjen ble det bare penselmaling. Fininshen ble utrolig nok omtrent identisk, lakken fløt veldig fint utover. Ser fortsatt bra ut 8-9 år etter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Winge82 Svart 5.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 (redigert) index skrev for 3 timer siden: Jeg sprøytet forrige motor, men da den måtte byttes igjen ble det bare penselmaling. Fininshen ble utrolig nok omtrent identisk, lakken fløt veldig fint utover. Ser fortsatt bra ut 8-9 år etter. Ja, jeg var også veldig fornøyd med sluttresultatet av motorlakken som ble penslet på. ? Helt til jeg liksom skulle være smart, og ødela i steden ? Håper det ikke blir så ille, nå som jeg pusser litt over og pensler ett strøk. Husker du hvilken motorlakk/maling du brukte? Redigert 5.April.2018 av Winge82 Teksten var forstørret (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Jeg brukte lakk jeg kjøpte fra Sabb, husker ikke helt navnet på den. Men den var veldig sterk og blank. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Winge82 Svart 6.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 index skrev 36 minutter siden: Jeg brukte lakk jeg kjøpte fra Sabb, husker ikke helt navnet på den. Men den var veldig sterk og blank. Ok. Tror jeg skal holde meg unna sabb. Ellers blir vel denne dieselpurka mi, av en VP sjalu. Hehehe Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Ja, det skulle tatt seg ut;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.