Hakkannen
Winge82 skrev for 4 timer siden:Du skriver at det blir feil vei. Mener du at det går greit å male oppå klarlakken?
På ferdig herdet lakk med aceton som løsemiddel kan man (oftest) lakkere med alkydbasert lakk oppå ja. Det forutsetter at lakken under er ferdig herdet, så lenge den fremdeles er i tørkeprosessen vil løsemidlene kunne reagere med ny lakk på annen base.
Enig med dem over at det nok hadde holdt med den grønne. Det kan ta flere uker før den er skikkelig gjennomherdet, selv om den virker tørr og fin. Derfor er det ikke rart at dieselfilla blir grønn nå i starten (skal du ha lakk som tåler bensin bør du bruke tokomponent, bensin er hissigere enn diesel).
For tidligere nevnte gitarer jeg lager venter jeg et par uker etter siste strøk med lakk før jeg tør våtslipe og polere opp glansen. Nettopp fordi lakken tar så lang tid å «sette seg» skikkelig.
Hvis du ikke venter for lenge nå kan du bruke aceton til å bløtgjøre både klarlakken og den grønne slik at alt blir lettere å skrape av. Bensin kan også brukes. Bare vær forsiktig i forhold til brannfaren og avgassing, en stor fordel å gjøre dette utendørs en dag det nettopp har regnet (tørt og kaldt vær = fare for oppbygning av statisk elektrisitet).