shogun
Hei
Har en Mercury 3,5 hk som har fungert fint, men brukt svært lite de siste årene, derfor så solgte jeg den. Kjøperen testet den ikke når han kjøpte den, men bar den med seg slik som vist på bildet:
Dagen etter tok kjøperen kontakt og sa at motoren var svært tung å starte, gikk alt for fort på tomgang og lakk olje. Kjøperen ønsket å heve kjøpet. Det slo meg da at måten han hadde båret motoren på kunne ha medført at motoroljen hadde lekket rundt i motoren. Jeg sjekket bruksanvisningen: Den beskrev hvordan en skal bære motoren: Enten rett opp og ned eller liggende med rett side opp (merket). Jeg gav beskjed til Kjøper om dette, noe han avviste: Han hadde båret mange motorer på denne måten, også firetaktere og dette hadde aldri vært noe problem. Om dette var en problem på den motoren jeg hadde solgt var det et problem på min spesifikke motor, ikke et generelt problem. Bildet ovenfor var det kjøper som sendte meg som et bevis på at det er slik denne type motorer blir båret.
Så mine spørsmål er:
1. Er det rimelig å anta at problemene Kjøper opplever kommer av at han har båret den feil?
2. Gjelder dette i så fall alle firetaktere eller er feks Mercury spesielt utsatt?
3. Er det rimelig å hevde at dette er grunn til å heve kjøpet?
4. Hva er en hensiktsmessig håndtering videre?
På forhånd takk for svar!