Jump to content

Skjærgårdsjeep til uerfarne båtfolk, hva med Askeladden 445 Hunter?

grønnpåalt

Recommended Posts

Foreldrene har hytte ved sjøen på sørvest kysten og har endelig fått lyst på båt. De er dog noe uerfarne.

Båten skal brukes til å fiske, trekke noe teine og selvsagt kjøre litt rundt. Så her skal vi ha i pose og sekk.

Det er nesten rett ut i åpen sjø, og selv om de selvsagt ikke kommer til å tøye grensene med tanke på været, hadde det vært fint om båten var trygg og god i litt sjø.

Sitteplass til 4-5 hadde vært å foretrekke.

Størrelsesmessig tror jeg 16 fot er fint, men vet ikke selv.

Vurderer å gå til en forhandler som kan fortelle litt hva slags båt de/vi egentlig er ute etter. Blir nok uansett kjøpt bruk, men gjerne gjennom forhandler.

Den eneste båten jeg har prøvd selv som kanskje passer til formålet var en Askeladden 445 Hunter, 16 fot. Hvordan er denne i forhold til ønskene?

Hva slags båt passer til foreldrene mine? Tips? Innspill?

Redigert av grønnpåalt (see edit history)

445 hunter er knappe 15 fot -  blir nok litt trang for 4-5 stk 

hvor mye fart ønsker de, og hvor mye beskyttelse mot vær og vind?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ville hvertfall gått opp til 475. 445 er litt liten, men relativt romslig. Kjøp med størst mulig motor om dere vil ha litt fart med full båt. 

Evt over 5 meter. Jo større den er dess mer stødig.. som regel..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...