Jump to content

Flere instrumenter på flybridge - koble med bryter


Gew77

Recommended Posts

Hei,

 

På flybridge har jeg kun turteller og varsellamper for temperatur/oljetrykk. Jeg er litt overivrig med å følge med på motortemp. Derfor blir det endel flying opp og ned underveis (sikkert overnervøs, men liker å ha kontroll). 

 

Ønsker å kunne se temperatur og gjerne oljetrykk også på fly. Har skjønt at man ikke kan bare koble en ny klokke inn på de andre instrumentene, da vil trolig vist verdi halveres pga motstand i forholdet sender/instrument. Jeg tenker at det kanskje er mulig å sette på en bryter hvor jeg switcher mellom instrumenter oppe og nede.

 

Hvordan koble dette?

 

Dagens instrumenter og givere er VDO, hvilke instrumentmerker er kompatible med VDO?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post

Har samme utfordring/dilemma selv. Jeg kom til å tenke på om det ville gått med relestyring. Det vil kreve mange rele ut fra min tankemåte da jeg tenker ett rele for hvert instrument/varsellys. Og det finnes garantert mye bedre og smartere måter å gjøre det på. Men jeg tenkte at bruker man rele som vender signalet mellom to kontaktpunkt, kan signal fra føler/giver vendes fra nede til oppe og tilbake ved hjelp av en bryter. Styrestrøm til flere rele kan kobles til en bryter og dermed styres alle instrument og varsellys på samme bryter. Jeg har vender som velger gass-gir kontroll oppe eller nede ved dashbord nede. Der ville det vært naturlig for meg å montert bryter, slik at jeg byttet over på instrumentvisning oppe samtidig som jeg valgte gass-gir oppe...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Jeg tenker også en bryter for å veksle mellom, har googlet at noen har brukt en SPDT bryter for dette. Har også en slik vender nede for å veksle, så å hatt en bryter ved siden av denne hadde vært smart.

 

Hvordan kobles dette da? Ta giver ledning inn på bryter - så en ledning tilbake til hver av instrumentene? Strøm er vel bare å koble til som "vanlig"?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post

Hvor for ta sjansen på mulig feilvisninger med en kontakt som det henvises til her. Det er da enklere å bytte føler for olje eller temp som er beregnet for to posisjoner. Er en liten kostnad med strekking av nye ledninger opp til fly, men da vet du det vil fungere

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Hvis din motor er kompatibel med J1939 så kan du bruge denne:

 

http://www.yachtd.com/products/engine_gateway.html

 

Har selv købt en til min Volvo. 

 

Den er rimelig i pris og jeg MENER, at man kun skal bruge en til begge motorer. Men du skal jo så have et NMEA-2000 netværk oven i og enten en ny plotter eller en sådan: 

 

http://www.yachtd.com/products/display.html

 

Eller en sådan:

 

https://www.simrad-yachting.com/simrad/type/autopilots--controllers/is42-digital-display/

 

https://www.simrad-yachting.com/simrad/type/instruments--digital-displays/is35-digital-gauge/

 

Link to post
Havlengt skrev 2 minutter siden:

Enten givarar for to posisjonar og kabling til to sett instrument slik Bergstad påpeikar. Alternativt NMEA 2000 converter og visning på plottar.

Brytnng / veksling av instrumentloop bør du styra unna..

Hvorfor bør jeg styre unna? Om man legger ledning fra giver til en bryter og denne gir signalet til instrumentet oppe eller nede, vil ikke dette fungere??

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post

Du skriv jo sjølv at du ynskjer å ha kontroll på temp. og oljetrykk. Kontroll = riktig og pålitelig visning.

Begge signala er motstandssignal som er relativt lett påverkelege med tanke på misvisning. Difor kan ev. motstand over eit brytarsett, / litt variasjon i spenninga til målekretsen vera nok til at du får feil avlesing.

I tillegg tilfører du ekstra feilkilder i målekretsane dine ved å setja inn vendebrytar / ev. relè

( prinsippet ditt vil jo fungera elektrisk sett )

Link to post

Jeg er også veldig opptatt av å ha god visning av motortemperaturen.

Lette selv etter en god løsning ble anbefalt diverse givere som ikke fungerte.

 

Jeg har endt opp med et rele på FB som løser dette på en enkel måte:

Giversignalet går via kontakt settet på releet.

Når tenningen er av på FB så går giversignalet ned på nedre posisjon.

Når tenningen blir skrudd på FB så aktiviseres releet og visningen endres fra nede til FB ved at kontakt settet veksler til instrumentet på FB.

Ønskes det flere instrumenter så er det bare å sørge for at det ene releet har nok kontakt sett (må være vekslende rele (C-NC/NO)

 

Enkel, greit, pålitelig og en billig løsning uten å trenge å trykke på noen bryter da reelt styrer dette automatisk.

 

 

 

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Sitrin skrev Just now:

Jeg er også veldig opptatt av å ha god visning av motortemperaturen.

Lette selv etter en god løsning ble anbefalt diverse givere som ikke fungerte.

 

Jeg har endt opp med et rele på FB som løser dette på en enkel måte:

Giversignalet går via kontakt settet på releet.

Når tenningen er av på FB så går giversignalet ned på nedre posisjon.

Når tenningen blir skrudd på FB så aktiviseres releet og visningen endres fra nede til FB ved at kontakt settet veksler til instrumentet på FB.

Ønskes det flere instrumenter så er det bare å sørge for at det ene releet har nok kontakt sett (må være vekslende rele (C-NC/NO)

 

Enkel, grei og ikke minst en billig løsning uten å trenge å trykk å noen bryter da reelt styrer dette automatisk.

 

 

 

Denne løsningen var spennende! Nå har jeg jo ikke tenning på fly, men det kan kanskje løses på annen måte? Hvordan er dette koblet?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post

Har du ikke tenning på FB så kan du selvfølgelig bruke en bryter som du trykker på eller vender på FB.

Koblingen gjøres på samme måte bare at bryteren styrer releet og på samme måte så veksler giversignalet mellom nede og oppe via kontakt settet på releet (C- NC/NO).

Kanskje forklart på en annen måte så vil giversignalet fra motoren bli koblet til felles punktet på releet (C) Ut fra denne så vil NC kanskje være normalt lukket og gå til instrumentet nede mens når releet aktiviseres (enten via bryter eller tenning) så vil giversignalet bytte til det andre kontakt settet og visningen går til det andre instrumentet

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Eg er litt enig med Havlengt, når han bed deg styre unna bryter / rele. Årsaken er at desse komponentane har kontaktar som oksyderer med åra. Å bruka slikt på signal som er so svake at dei ikkje "brenn rein" kontaktane i brytaren fører på sikt til misvisande instrument. Å setja givarar for doble instrument, eller ein givar til slik at der blir to givarar / to instrument, anser eg som ein god løsning. Når det gjeld varsellys, er det ingenting i veien for to lamper på samme giver.

 

Edit: Hvis du går for rele, so er dette eit rele som klarer 4 instrumenter: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/electromechanics/releer/4-polet-rele-12-v-dc-3-a-250-v-p36178

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post

Det holder med et rele.

Bare sørg for å har nok kontakt sett til de instrumentene du vil ha.

(eks. 1. C-Nc/No= temperatur    2. C C-NC/No Oljetrykk   3. C-NC/NO Eksos temperatur   OSV)

(Selv har jeg bare alarmer (standard) og et instrument for temperatur. Releet har et ekstra kontakt sett)

 

Det finnes releer og kapslinger samt brytere som kan brukes til det miljøet de er beregnet for

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...