jokern
7 hours ago, WithVital said:Jeg driver å lager samme løsning som deg. Stringere i XPS (hermer etter Komodo), men skal bruke XPS som dekk også (Komodo har Divinycell). Jeg skal armere i mellom xps der det er dobbelt med vevd duk og epoxy. Tenkte på å bruke dryppstopplater (PVC) oppå XPS og deretter duk, men tror jeg nøyer meg med duk. Tror det ender med 1 lag epoxy oppå xps-dekk. Deretter 4 lag CSM og vev annenhver gang i Polyester (slutter med CSM). Totalt 1600 - 2000 g/m2. Blir det ikke sterkt nok, skal det være lett å reparere og evt. legge mer duk senere.
XPS i 250 og opp burde gi en del styrke, men jeg tror dette er litt upløyd mark så du må nok ta høyde for at du må overdrive eller være forberedt på at det ikke er sterkt nok over tid.
Er foreløpig på tokt bak i akterspeilet på min. Starter ikke på stringere før etter 14. april. Dekk etter det. Min foreløpige plan:
Cool. Har tidligere kikket (raskt) gjennom Komodo tråden uten å finne noe spesifikke erfaringer i prod av stringers. Får se nøyere gjennom imorgen.
Kommer nok til å følge med dersom du beskriver erfaringer fra prosjektet ditt videre da jeg ligger etter i løypa. Jeg er avhengig av utetemp. for å legge 3 lag med epoxylim innvendig før jeg kan gå igang med innventar.
Skal kikke nærmere på HDPU skummet du har brukt. (for å plane dørken?). Prammen min har ca 5 grader vinkling fra midtlinje (semi V-bunn).
Tenker jeg gjør det samme og retter opp dørken fra start av 1.spant til akterende dersom skummet ikke har stor vekt. Ellers kapper jeg til bunn fra xps med vermetråd og legger noe glassfibermatte og epoxy over dette.
Toppbordet for de 2 toftene i prammen veier 5kg hver med xryssfiner. Blir nok xps her også da det synes å spare noen kilo.
Tenker dekke dørken med 5mm syntetisk teak etter dette. Tenkte først å bruke teppe, men ble frarådet dette på et US forum. Syntetisk teak kan jo virke som noe overkill for en pram :)
Skal du ha luker i dekket? Limer du i så fall inn treverk for hengsler/låsemekanismer?
Pusser du over XPS med sandpapir før liming?
Noen spesiell grunn til at du ikke bruker divinicell til dekk? Mener divinicell har større bøyemotstand enn xps men har ikke fått sjekket andre specs på dette materialet.
Bra med XPS o.l. at man lett kan forme materialet og dermed lage forskjellige type skjøter (som i tre) etter behov. Blir jo større limeflate enn ende til ende skjøter :)
Videre lurer jeg på nytte av å laminere XPS med kun epoxylim. Vektmessig blir vel gevinsten liten da xps vekta er lav, men kanskje bedre bøyfasthet?
Får kappe opp 5cm tykkelser i tynnere biter nå jeg får skjæreverktøyet fra Kina. Tester nok også med tykk glassfibermatte mellom lagene i samme slengen.
Nå trenger jeg bare høyere utetemperaturer for epoxyjobbing :)