Jump to content

Edit History

jokern

jokern

11 hours ago, Komodo said:

Interessant ide`:thumbsup: Har du lest tråden min om dracoprosjektet? Der er det mye fabulering og diskusjon rundt kjernemateriale og sandwich.

Dette bør du slå fra deg. Uansett om du skal bruke XPS eller divinycell som kjernemateriale i en sandwichkonstruksjon, må du ha et laminat på hver side av kjernen. Det er laminatet som tar opp strekk og trykkrefter. Det normale er å ha like tykt laminat på hver side. Den letteste konstruksjonen du kan bruke er da 5cm XPS med et lag WR (woven roving) og epoxy på hver side. Dette vil bli utrolig sterkt i forhold til vekten, men et dekk du skal gå på må ha tykkere laminat om ikke annet for å ta opp punktkreftene. Hvis ikke vil du deformere kjernen. En test av kun kjernematerialet i forhold til nedbøying er lite interessant. Kun et lag epoxy uten duk er også uinteressant i mine øyne.

hei og takk for inspill. Interessant tråd du har der. Holder fortsatt på med lesing av tråden og dets undertråder  :)
Du har nok rett i det du skriver over og har igrunnen tenkt å sløyfe dette. Blir nok at jeg kun tester med epoxy/duk på alle sider, men.....

Jeg fikk ett forslag fra designeren av prammen som bruker 1stk 2 kvm 15mm Gaboon kryssfiner og 3 "bjelker" med bue 2" som dekkløsning. Dette vil sannsynligvis gi en sikker konstruksjon mht. å gå på dekket.

Gaboon kryssfiner vil veie ca 9kg. Legges 2 lag hver side med kun epoxy bliir det ca 700g tillegg, Tot ca 9.7kg.

5cm tykk xps vil veie ca 3,6kg. I tillegg kommer ca 2.7kg for hvert lag jeg legger på platen. Brukes det minst 2 lag med epoxy OG 450g glassfiberduk  på kjernen blir totalvekta ca 10,2kg. Har ikke peil på om 2 lag vil være nok med samme fundament som ved kryssfinerdekk?

Gjeldende kun dekksplaten blir jeg noe betenkt :)

Gjeldende "bjelker/stringers" eksempelvis 5x5cm synes det som om det kan være mer vekt å spare (?)

Men tenker så langt jeg vil ha plant dekk for lukene så blir muligens en blanding av gaboon x-finer (ca 2kg lettgere enn furu kryssfiner) dekk med noe innslag av xps-stringers og rominndeling med xps. Så får jeg se noe av egenskapene til xps etter test med dette :)

jokern

jokern

11 hours ago, Komodo said:

Interessant ide`:thumbsup: Har du lest tråden min om dracoprosjektet? Der er det mye fabulering og diskusjon rundt kjernemateriale og sandwich.

Dette bør du slå fra deg. Uansett om du skal bruke XPS eller divinycell som kjernemateriale i en sandwichkonstruksjon, må du ha et laminat på hver side av kjernen. Det er laminatet som tar opp strekk og trykkrefter. Det normale er å ha like tykt laminat på hver side. Den letteste konstruksjonen du kan bruke er da 5cm XPS med et lag WR (woven roving) og epoxy på hver side. Dette vil bli utrolig sterkt i forhold til vekten, men et dekk du skal gå på må ha tykkere laminat om ikke annet for å ta opp punktkreftene. Hvis ikke vil du deformere kjernen. En test av kun kjernematerialet i forhold til nedbøying er lite interessant. Kun et lag epoxy uten duk er også uinteressant i mine øyne.

hei og takk for inspill. Interessant tråd du har der. Holder fortsatt på med lesing av tråden og dets undertråder  :)
Du har nok rett i det du skriver over og har igrunnen tenkt å sløyfe dette. Blir nok at jeg kun tester med epoxy/duk på alle sider, men.....

Jeg fikk ett forslag fra designeren av prammen som bruker 1stk 2 kvm 15mm Gaboon kryssfiner og 3 "bjelker" med bue 2" som dekkløsning.

• Create New...