LAKA Startet 5.April.2018 Link til dette innlegget Startet 5.April.2018 Vi vurderer å gå til innkjøp av en båt som hovedsakelig skal brukes til transport, fiske og forlystelse i Ryfylkeskjærgården. Båten vil bli brukt hele året og i all slags vær og må kunne tåle en tur over Boknafjorden i frisk bris. Da båten også skal brukes til jobbpendling en dag i uka så er det viktig at driftsutgiftene holdes nede. Har en foreløpig favoritt i nye Buster M1/2 med 40 HK, men er usikker på om denne er sjøsterk nok. Et alternativ kan også være en pent brukt Buster L Pro med 50/60 HK. Jeg har tidligere blitt imponert over sjøegenskapene til Buster båtene i tillegg til at de er relativt lettdrevne. Noen som har egne erfaringer eller andre båter som vil kunne passe? Maks størrelse 18 fot, maks motor: 60 HK og så åpen og enkel som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Har hatt Buster XXL med 150Hk Yamaha flott båt men sjøsterk var den ikke. Litt bølger og den slamret noe helt forferdelig. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 5.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Bårdp skrev for 1 time siden: Har hatt Buster XXL med 150Hk Yamaha flott båt men sjøsterk var den ikke. Litt bølger og den slamret noe helt forferdelig. Slamring handler vel ikke så mye om sjøsterk? Har svært gode erfaringer fra en Buster L Pro som jeg disponerte for noen år siden. Den hadde en fantastisk evne til å vri seg fint mellom bølgene og dermed kunne man holde farten oppe selv i skikkelig ruskevær. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 LAKA skrev for 3 timer siden: må kunne tåle en tur over Boknafjorden i frisk bris. nå har ikke jeg vært på Boknafjorden , men har inntrykk av at det er åpent og kan bygge seg opp endel sjø der på rette vindretningene. Og frisk bris er jo 7-10 m/s - da hadde jeg ønsket meg noe annet enn en Buster M ang. sjøsterk og slamring: her er det vel forskjellige preferanser og filosofier ute å går. Vil feks si at min Yamarin er sjøsterk - men den slamrer noe forferdelig om jeg prøver å kjøre fort i krapp motsjø her kan det jo høres ut som at en rib kan funke bra...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
krabbelars Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 På hobbysiden min om skjærgårdsjeeper (ikke-kommersiell) så burde du finne minst 1/2 dusin båter og kombinasjoner som passer. Buster er et topp valg , men det er blitt flere valg innenfor aluminium også. Flere svenske og finske i glassfiber også , og kanskje et par med aluminium skrog og glassfiber innerliner. Syns godt du kan tenke litt spiss skrogform også , men dette vil bli en nokså lett båt uansett. Litt slag må du regne med , så får bare ta seg litt bedre med tid :) Du kan jo kikke nærmere på noen av alternativene , og så kan man diskutere litt her på forumet senere , evt..... Til LAKA ; har selv en Buster LX Pro og kan underskrive på det du sier mht. å ta bølger og selv moderate motbøger fint. Selv om den veier bare litt 420 Kg tørr. https://www.facebook.com/Skjærgårdsjeep-1567763503548863/?ref=bookmarks Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Mort1 Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Til den bruken du skisserer i boknafjorden, som jeg regner med har typisk krapp ekkel fjordsjø i frisk bris, ville jeg ikke hatt mindre enn 18 fot egentlig, men jeg er ganske komfort orientert..... Liker du Buster, gå for det, blir ikke feil det.... En 16 foter med gode sjøegenskaper, tenker da at du vil gå mykt i bølger i plan, er nye Vesling 490, den fåes med flere innredninger. Mulig denne har litt lavt fribord, det må du vurdere. Yamarin 56SC er en 18 foter med nydelige sjøegenskaper og en meget god vindskjerm. Suvi har også noen nyere båter med litt enklere innredning for å holde prisen nede. Ihht Båtmagasinet så er suvi eldre Yamarinskrog. eks https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=106723443 Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Hvis du ser bort fra utseende kunne du gått for en Øien 620, den ville greid seg helt fint i frisk bris, og har liten motor i forhold til størrelsen. Mener og huske den er litt over 20 fot, og går med maks 50-70 hk. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 5.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Øien 620 er nok utelukket både pga utseende, men også fordi den ikke går veldig fint i litt høy hastighet i bølger. Har sett litt på Vesling 490, den skal sjekkes ut nærmere. Jeg er ikke veldig komfortorientert, men vil helst slippe å gå veldig mye ned i fart når sjøen krapper seg litt til. Den store utfordringen er å finne en båt som er rimelig nok i drift samtidig som den er stor nok til å ha gode sjøegenskaper. De få turene jeg har over Boknafjorden i løpet av sesongen gjøres med mye sikkerhetsutstyr inkludert redningsdrakt etc. Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Tja, du kunne jo gått for en silver. Disse er veldig robuste, ser bra ut og er veldig gode i sjøen. Dessverre er prisen på disse over 175k, så ville kanskje gått for en Ryds eller en Yamarin. Dette er to veldig likvide båtmerker, og begge har gode sjøegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Vurdert Kaasbøll? Norskprodusert aluminiumsbåt. De har både en 17- og en 19-foter. Tror du til en viss grad kan velge innredning. Har selv kjørt en på ca 20 fot, med 100hk, i litt sjø. Synes den gikk mykt i vannet, lite/ingen skrangling eller resonans. Pris og driftskostnader har jeg ingen formening om. kaasboll-boats.no Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Tror Kaasbøll i likhet med mange andre kvalitetsmerker er ganske dyre. Tviler på at du får en slik sak for under 200.000, selv om den kun er 17 fot. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 6.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 REMA skrev for 14 timer siden: Tror Kaasbøll i likhet med mange andre kvalitetsmerker er ganske dyre. Tviler på at du får en slik sak for under 200.000, selv om den kun er 17 fot. Det stemmer. Syns jo også Buster priser båtene sine relativt høyt. Man får knapt en M2 med 40 HK Yamaha for 175k. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.