strawberry Startet 5.April.2018 Link til dette innlegget Startet 5.April.2018 (redigert) I vår båtforening har vi lenge hatt et styrevedtak på begrensningen vi ønsker på båter i anlegget. - Vi kan ha båter opp til 32 fots lengde og en vektbegrensning på 5 tonn. Dette har vist seg å ikke være så lett! `32 fot` er en variabel størrelse, viser det seg! Et medlem hadde kjøpt seg en 33 fots båt. En eldre båt i anlegget, på 32 fot , viste seg å være lengre i mm når man målte på selve skroget. Medlemmet mente at båten var innenfor det vi allerede hadde i anlegget og mente seg berettighet til å beholde sin nye båt! Da var saken igang! Baugspyd på utenforstikkende dregg, badeplattform med utenforstikkende vinsj etc. Er dette å regne med inn i 32 fotsbegrepet? Eller holder det at båten heter noe med 32, 320? Eller hva hvis båten heter 1000? Jeg trenger altså hjelp til en krystallklar ordlyd til dette med størrelse. Bredden er grei nok, der gjelder lysåpning mellom utriggerene målt i mm. Det er altså verre å forklare for medlemmene at båten med halvmeterhøye tall på skrogsiden som viser 330, er under 32 fot! Da er ikke badeplattformen på 80 cm regnet med! Hjelp! (utriggerne er 8 meter) Redigert 5.April.2018 av strawberry (see edit history) Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
shipahoy Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 I min båtforening er det definert slik: Med båtens lengde menes total lengde fra evt. baugspyd eller bom, foran på båten, til badeplattform eller ytterste punkt på davider eller lettbåt, bakerst på båten. Med båtens bredde menes maksimal båtbredde. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Mht 8 meters regelen på flyteplagg har dette vært oppe til debatt og sakset fra båtmagasinet arter det seg slik. Høres fornuftig ut spør du meg . \Ekspertene enige Båtmagasinet har forelagt dette spørsmålet til av landets fremste eksperter på lovverk knyttet til fritidsbåter. Begge to, både sivilingeniør Eivind Amble, båtkonstruktør og skribent i Båtmagasinet og Olaf Hjelmeland i det tekniske kontrollorganet IMCI, International Marine Certification Institute, slår fast at det er ISO-standarden 8666 som gjelder. På det tørre fagspråket betyr det at all relevant informasjon om båtlengde, her snakker vi om skrogets lengde (LH), finnes i Norsk Standard-EN ISO 8666, mindre fartøy – Hoveddata. Mål det som er fast Kort fortalt er skroglengden den nøyaktige avstanden mellom den fremste og bakerste del av skroget på båten. Skrogets lengde (LH) omfatter alle såkalte strukturelle og faste deler av båten. I lengdeberegningen skal du ikke ta med deler som kan demonteres uten at det har konsekvenser for konstruksjonen. Eksempler på det er baugnebb, pulpitt og beslag på akter- og forstevn, ror, hekkaggregater, utenbordsmotorer og påmontert badeplattform\ Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Fabrikanten bestemmer i grove trekk sjølv kva dei vil rekne med i lengden på båtens benevnelse. Om fabrikant endrer baugspyd og badeplattform så endres gjerne betegnelsen fra "880" til "930". Men so what? Her er det båtforeningen som har dårlige vedtekter som åpner for skjønn. Da må kanskje foreningen holda seg til skroglengde, og ikkje laga nummer av om medlemmer får ha anker eller baugspyd på båtane. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 (redigert) Det er vel ikke noe stort problem. LOA er definert som lengste lengde. Eller den lengden båten opptar i bryggeanlegget. Og så bør dere innføre metrisk system. Slik sett kan Hulda defineres som 39 fot, om man regner skroglengde etter 'tre fot på metern', 13 meter over stevner (12935 mm målt lengde), mens LOA vil være 13,8 meter. Man må bare lande på en definisjon som kan måles. Skal eksempelvis ikke badeplattform medregnes, må den fjernes eller slås opp når båten ligger fortøyd. Er plattformen en fast konstruksjon, må den regnes med i lengden. Redigert 5.April.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Om eg skal ha noka meining om dette, so er det å unngå begrepet fot i alt som har med retningslinjer å gjera. Årsaken er at der gjennom tidene har vore so mange forskjellige lengder på begrepet fot, at det kan tydast nesten som ein vil i øyeblikket. For å seia det slik: ein meter er ein meter overalt i verda, men tommer og fot er mykje forskjellig Sitér dette innlegget Link to post
strawberry Svart 5.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Takk for gode råd og fine svar! Særlig takk til Knurrbart som virkelig skyter spurv med grovkornet kanin! Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Kjetil1 Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Syntes Knurrbart hadde et bra svar her. Norsk Standard-EN ISO 8666 er jo meget kurant å bruke. Vil faktisk legge dette inn i regeltekst i egen havn. Hvor vi har samme problemstilling. Men i vår tekst er det enda mer forvirrende. Der står det at lengde skal ikke overstige 10,5m/34 fot. Bruker man engelsk fot på 30,48 blir maks lengde 10,36. Skal man gå for 10,5m blir det 34,448 fot... Så ISO 8666 er jo glimrende verktøy for opprydding da vi aldri blir enige om det er 34 fot med eller uten utstikk... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Joltus Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 (redigert) Man bør hvertfall ikke basere seg på hva en båt heter.... Det må måles i tvilstilfeller. Og skal man ha lengdebegrensning gir det da liten mening å ikke ta med den lengden som faktisk båten opptar i havna. Med alt som stikker ut selvsagt. Så får heller båteiere som absolutt vil ha lengre båter demontere det utstyret de mener ikke skal tas med i beregningen Min klare mening hvertfall. Samme forening som shipahoy. Der kan man ikke krangle.... Krystallklare regler. Og enkelt å forholde seg til. Redigert 5.April.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Synes ISO standarden var genial. Meeeen, det vil alltid være de som vet bedre i havna. Og, som har bedre måter å tolke ting på. Fellesnevner for dem er at de som regel er langt unna å bli berørt av max grenser selv. Da er det lett å måle med den skruen som ikke er helt innskrudd i fenderlista på baugspydet og legge den til totallengden. Skal man måtte bli forvist fra havna fordi man har en båt som er makset ut på tillatt lengde og monterer gummibåt på snapdaviter på badeplattformen og pumper luft i kjølen slik at man bikker over max grense...? Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Scand Baltic Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Hvis du har makset tillat lengde og så monterer jolle på snap som gjør at du overgår maks lengde, ja da har du bevisst overgått reglementet. Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Synes man bør bruke totallengde LOA i en båthavn. Båter fra 80 tallet har plattform og baugspyd som er støpt i egne former og skrudd på. Det blir da ikke ikke medregnet i NS. På nyere båter er dette integrert i hovedformen og blir medregnet i NS. Det er LOA som forteller hvor lang båten i praksis er. For vestpåbudet ville man antagelig unngå at folk monterte lange spyd og platformer for å slippe å bruke vest. Derfor er NS ISO 8666 riktig å bruke her. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Spørsmålet blir hvorfor det ønskes begrensning i lengde på båtene i havna deres. Om det er fordi det er trangt i habna så må total lengde med påmontert utstyr og eventuell jolle i daviter være det som gjelder. Hvis ikke undergraves hensikten med regelen. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Joltus Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Det siste innlegget der er helt korrekt. Hvis det derimot er belastningen på uterigger som er årsaken da har jo baugspyd nada å si. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Nå er jeg en av de få her inne som har erfaring fra drifting av havneanlegg, som ansvarlig hoggestabbe. Og det må jeg ut fra egen erfaring hevde, folks initiativ og evne til å lure til seg noe ekstra kjenner ingen grenser. Der jeg jobbet hadde uteliggerene en fast lengde. Det var fast avstand mellom bryggene. Folk betalte leie etter antall bryggemetere de disponerte. Noen hadde 'trang plass', fordi de hadde for bred båt, andre hadde masse plass fordi de hadde smal båt. Etter noe måneder kunne han med masse plass oppleve at han hadde myyye smalere plass. Og han med for trang plass hadde akkurat passe. Der er for så vidt greit. Men her var det da at den ene subsidierte plassen til den andre. Det gikk så langt at en vår var det noen som ikke fikk båten inn mellom uteliggeren, samme båt som de hadde hatt i årevis. Og klagene kom i bøtter og spann. Så det vi gjorde var å måle opp i henhold til inngåtte avtaler, flyttet uteliggerene og sveiset dem fast. Vi hadde også en kunde som fra å ha en landstedbåt kjøpte seg en tomastet seiler på 36 fot. Han forutsatte at vi 'fikset det'. Det ble det slik at naboen på bryggen motsatt seileren verken kom ut eller inn. Og plassen til en landstedbåt kunne plutslig knapt huse en kano. Jeg endte med å bli områdets mest utskjelte person. Og de som skjelte meg ut, var de som hadde tatt seg selv til rette. For han med seileren fikk beskjed om å finne seg plass i en annen havn, vi hadde ikke plass. Heller ikke brygger som kunne ta belastingen fra båten hans, vilket han var totalt uforstående til. Så der har man problematikken rundt dette med lengde av båten i praksis. For det er ikke bare lengden som øker, det gjør også bredden og tonnasjen. Og de fleste av bryggene våre var beregnet på 'påhengsmotorbåter'. Dette var tilbake på 70-tallet. Båter som lå på land hos oss ble målt. Lodd over hekk og baug, lengde målt. Samme med bredde. Total bredde og total lengde. Og noen ble veldig forbannet og måtte finne seg en et annet bryggeanlegg. For det var ingen som på forhånd informerte at de i løpet av vinteren hadde skaffet seg en større båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Hei Medlemmane har ein avtale med båtlaget, og det er den avtalen som gjeld. Er avtalen tvilsam, må avtalen tolkast. Her er sjølvsagt vedtektene sentrale. Det er òg tidlegare praksis i båtlaget. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 I min båtforening står det at begrensningene er satt ut fra hensyn til sikkerhet og fysiske påkjenninger i havna. Jeg mener dokumentet noenlunde greit forklarer hva som gjelder når man skal måle lengden. http://malvik-baatforening.org/subpage/omMBF/MBF bestemmelser for maaling av baatlengde.pdf ... og hva som gjelder på de forskjellige kaianleggene, i fot og meter, samt definisjonen av en fot her. http://malvik-baatforening.org/index.php?page=Baatplass Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Joltus Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Skjønner ikke foreninger som gidder ha unntak.... Sikkert vært en eller flere i styret som ville blitt rammet av en total lengde og dermed kom unntakene slik at de skulle slippe unna. Det er jo høl i huet at man skal kunne ha 3 meter baugspyd og være mye lengre enn nabobåten som har dette støpt ilag med resten av båten. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Desverre er Knurrbart sitt innlegg ikke avklarende. ISO-standarden definerer både LH (skroglengde) og LOA (lengde over alt). Og så er det opp til enhver båtforening å definere hva de mener med båtlengde. I Skøyen Båtforening, der jeg ha tresnekka og også av til er innom med Saowanee, er det entydig bestemt at det er LOA som gjelder, hvilket jeg synes er logisk og mest naturlig i en marina. Grensen er 11meter og da nytter det ikke å kverulere eller argumentere med lengder i fot når havnesjefen kommer med målebåndet. En av de lengste båtene har faktisk kuttet av et stykke i baugen for å komme innenfor. Og Norge har forlengst innført metrisk standard. Så båtlende opppgitt i fot er ikke "innenfor". Men privat kan vi selvfølgelig bruke fot, tommer, alen eller hva vi ellers måtte ønske . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.