Jump to content

Paragon gear bruker tid på og koble inn.


OddArild

Recommended Posts

Hei. 

 

Har 2 stk Ford i båten med Paragon gear, BB gir bruker ett par sekunder før den kobler inn i revers, men kobler momentant forover. 

Regner med jeg må ut med girkassen og overhale, men hadde håpet på og slippe det rett før sesongen, er ikke noe problem og gå med. 

 

Hørte en snakket om noe QMI additiv som fikk lameller til og svelle noe slik at den tok tak, kan det være noe ? 

Girkassen skal ut til vinteren for overhaling uansett, men vill vente til etter sesongen :) 

 

Har som regel ikke troen på vidunderkurer, men har funnet en del forskjellig som faktisk virker på bil hvertfall :pray:

 

Odd Arild

Redigert av OddArild (see edit history)
Link to post

Kjenner ikke det konkrete giret, men basert på generell kjennskap til hydrauliske girkasser:

 

Det er ikke uvanlig at det tar litt tid før slike gir kobler inn. Når du skriver at det kobler inn momentant forover, mener du da faktisk momentant eller er det en naturlig forsinkelse før det kobler inn?

 

Har du sjekket oljenivå og at du bruker riktig olje? Lenge siden olje og filterskift?

 

Om det tar for lang tid før det kobler inn i revers kan årsaken også ligge i ventilenheten evnt at oljetrykket ikke er tilstrekkelig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hulda: Med mekaniske kasser/hekkagregat smeller det øyeblikkelig i gir med et "klunk" når alt er i orden. På hydrauliske kasser er min erfaring at det tar et øyeblikk eller to før giret kobler inn. Når man er vant med mekaniske kasser kan dette være en kilde til stress ved havnemanøver fordi båten ikke reagerer så momentant på girskift som man er vant til. 

 

Så når du sier "bang og fullt trøkk" så minner det mer om mekaniske kasser. Men uansett så skal også hydrauliske kasser ha fullt trøkk etter at kassen har hatt et par øyeblikk på å komme i gir. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hydraulikk, generelt: Det er en pumpe som gir trykk. Det er en ventil som kjører trykk til 'foroverclutch' eller 'reversclutch'. Hvis du ikke har ekstrautstyr som slureclutch, skjer innkoblingen nærmest momentant. Det er ingen forsinkelse i systemet. Innkoblingen vil jeg si er under ett sekund. Hvis det går flere sekunder er det enten ventiler som ikke fungerer (dette er enkle greier), pumpe som ikke leverer nok trykk, eller slitte clutchpakker (som slurer). Funksjonen er mye likt som en bil med standard giring. Dette er ikke noe hokus-pokus. Og ventilene i en båtgirkasse kan ikke sammenlignes med automatgiret i en bil når det gjelder presisjon eller kompleksitet.

 

Eller som Petrell hevder. Jeg har hatt ett gir fra Paragon, og der var det ikke noe justering av forsinkelse av reversen. Mitt gir ble innkjøpt på 80-tallet (Joros i Stavanger, om jeg ikke husker feil).

 

Husker jeg holdt på å bulke med en slepebåt. Jeg sto med hodet snudd akterover, og giret følgelig omvendt. Hulda fosset akterover, mot min hensikt. Fikk panikk og smalt giret og full gass forover, da var jeg under hekken på slepebåten. Hørte smellet for mitt indre øre. Men Hulda satte rumpa ned og fosset forover. Og det var på brøkdelen av et sekund. Jeg trodde også at giret hadde fått skade, men det fungerte helt greit. Åpnet det opp flere år senere for å endre utvekslingen. Den eneste feilen som vi kunne finne var overlastet demperplate. Om det kom fra denne hendelsen, eller at jeg har revet av et par teinetau, vet jeg ikke. Dette var gir fra PRM (Newage). Nå har jeg ZF 45A, og der er det ingen forsinkelse. Men sitter det to motorer i samme båten, med samme type gir, så ville jeg anta at begge drivlinjer skulle reagere likt. 

Link to post
  • 3 måneder senere...
Sayana skrev On 9.4.2018 at 13.00:

Ta vekk en av justeringsskivene på justerskruen da kommer det fortere. Litt forsinkelse skal det være. Det er et bremsebånd som aktiveres for at det skal bli revers. Trur K D Trading har utlagt tegninger av Paragon.

 

Hei. 

 

Sendte en mail til kd trading og fikk det samme som du sier i svar. 

Fjernet 1 skive, tok 3 min så var girkassen friskmeldt.

 

Så slapp jeg overhaling nå til vinteren hvertfall :) 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...