Kenneth82 Startet 6.April.2018 Link til dette innlegget Startet 6.April.2018 (redigert) Vi kom hjem fra påskeferie med båten 2. påskedag (mandag). La båten i hjemmehavn, koblet til landstrøm og lot hovedbryter til forbruksbatterier stå på for å lade batteriene. Har tempsensorer rundt i båten, og mens lugarer og oppholdsrom viser 9’-12’C, viser motorrom 22’C. Var nede idag for å kikke, tømme avfukter mm og sjekket sensoren i motorrom - tenkte denne måtte være feil. Men nei, den viste 22.8’C - OG øverste del av motorblokken hadde en god lunk?! Strømbryter på motor er av. Hvorfor er motoren varm? Har det sammenheng med lading av forbruksbatterier? Er det normalt, eller galt? Skrudde nå av hovedbryter forbruk - spent på temputvikling til i morgen. Takker for svar og tanker! Edit: Motor er VP MD2040 (om jeg husker rett betegnelse), 2005-modell. Redigert 6.April.2018 av Kenneth82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Hvor har du varmtvannstanken din? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kenneth82 Svart 6.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 @Framtia: Den ligger under ene enden av u-sofaen i oppholdsrommet - aktre sofa. Kan den spille noe inn? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Vist du kan varme vann når motoren går, vil du i teorien også kunne varme motoren når varmtvannstanken står på landstrøm. Varmt vann vandrer til høyeste pungt i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Er det samme hos meg. Naturlig sirkulasjon fra varmtvannstank.. Bare trekk ut kontakten på vv tanken så blir det nok kaldt,,,, Fint med motorvvarmer? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 6.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 I alle dager... En blir aldri utlært - den hadde jeg aldri resonnert meg til selv Det stemmer nok at jeg åpnet koblingen for varming av varmtvannet nest-siste dagen da vi skulle ligge i uthavn uten strøm. Takk for god hjelp Er det noen hovedregel for om denne koblingen bør stå åpen eller ei under lengre landligge? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Hei Motoren har ikkje vondt av å ha 22 grader når du ikkje brukar båten, men det går meir straum. Ask Sitér dette innlegget Link to post
JSM Svart 8.April.2018 Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Har dere skilletrafo når dere bruker varmtvannsberederen til å varme motoren slik? Mener slike ofte har jordfeil? Eller er det et ikke-problem? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.April.2018 Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Jeg tar normalt ut stikkontakten til varmtvannstanken av den grunn. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Eureka Svart 8.April.2018 Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Har egen kurs til vv bereder i sikringsskapet. Slås alltid av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.