Jump to content

Motor varm etter 4 dagers landligge

Kenneth82

Recommended Posts

Vi kom hjem fra påskeferie med båten 2. påskedag (mandag). La båten i hjemmehavn, koblet til landstrøm og lot hovedbryter til forbruksbatterier stå på for å lade batteriene. 

Har tempsensorer rundt i båten, og mens lugarer og oppholdsrom viser 9’-12’C, viser motorrom 22’C. 

Var nede idag for å kikke, tømme avfukter mm og sjekket sensoren i motorrom - tenkte denne måtte være feil. 

Men nei, den viste 22.8’C - OG øverste del av motorblokken hadde en god lunk?! Strømbryter på motor er av. 

Hvorfor er motoren varm? Har det sammenheng med lading av forbruksbatterier? Er det normalt, eller galt?

Skrudde nå av hovedbryter forbruk - spent på temputvikling til i morgen. 

Takker for svar og tanker!

Edit: Motor er VP MD2040 (om jeg husker rett betegnelse), 2005-modell.

Redigert av Kenneth82 (see edit history)

I alle dager... En blir aldri utlært - den hadde jeg aldri resonnert meg til selv :giggle: Det stemmer nok at jeg åpnet koblingen for varming av varmtvannet nest-siste dagen da vi skulle ligge i uthavn uten strøm. 

Takk for god hjelp :thumbsup:

Er det noen hovedregel for om denne koblingen bør stå åpen eller ei under lengre landligge?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...