Jump to content

Batterieksplosjon


Helge

Recommended Posts

Denne episoden skjedde egentlig for et par år siden, men mens jeg lette etter bilder av båten det skjedde i går kom jeg over bildene igjen. I tillegg til vår 22 fot Skibsplast 655 har vi en 14 fot landstedbåt/fiskebåt og to joller.

 

I landstedbåten monterte vi for en del år siden et ekkolodd med logg og sjøtemp. Ekkoloddet forsynes med strøm fra et lite 12Ah 12V Biltema motorsykkelbatteri. Når batteriet var ca 2 år gammelt opplevde jeg noe relativt uhyggelig og takker tilfeldigheter for at det gikk utrolig bra.

 

Jeg hadde dagen i forveien tatt batteriet ut av båten og opp i huset for å etterfylle batterivann som da ikke var gjort på nesten et års tid. Batteriet er så lite og lett at det bæres i en hånd. De fleste cellene lå ned mot minimumsstreken så etterfylling var nødvendig syntes jeg. Etter fylling satte jeg batteriet til lading på en regulert lader.

 

Neste dag når familien skulle ut på en fisketur hadde jeg så mye å bære på at jeg satte batteriet ned i en dobbel bærepose i stedet for å bære det løst i hånden. Så fikk jeg med et par fiskestenger mm i den samme hånda som jeg bar posen. Jeg sjekket omhuggelig at ikke batteriet skulle kunne velte, men det var ikke noe problem da selv dette lille batteriet var såpass tungt at det formet posene så mye rundt seg at det ville bli stående når jeg bar det.

 

Vel nede i ved båten setter jeg først kjølebag'en ned i båten og legger  deretter også fiskestengene ned før jeg pent setter ned den doble posen med batteriet......

* PANG @  :lol:

Men..... jeg satte da batteriet forsiktig ned.....

 

Hele batteri"dritten" eksploderte nede i posen og det freste, sydet og kokte bak to tynne lag med poseplast  :lol:. Jeg tenkte meg egentlig ikke særlig om i det jeg som i en refleksbevegelse løftet posen over ripa og ned i sjøen (forurensning...!?). Forurensningsmessig var det vel ikke riktig bra, men jeg unngikk å få syre i dørken på båten og det stilnet raskt med fresing og bobling i posen nede i det kalde vannet. Jeg sprang og hentet et syrefast plastkar som jeg satte posen i og bar hele sulamitten opp på bensinstasjonen som tar i mot batterier. De syntes forøvrig også det var et sært syn selv om de hadde tatt imot eksploderte batteri et par ganger tidligere. Her nå nesten batteriet og fløt i syre........ :sleep:

Bilde

Jeg skal ikke uttale meg om Biltema sine batterier er dårlige eller ikke, men hadde kanskje forståelig  :seeya: nok ikke lyst til å kjøpe nytt batteri på Biltema. Det jeg ble mest skuffet over var at Biltema var så totalt avvisende til å ta ansvar  :cheers:. Ikke det at batteriet kostet så mye, men jeg misliker en slik arroganse som enkelte fremviser i kundebehandling.Nei det måtte være jeg som hadde skadet batteriet, brukt for stor ladestrøm, eller annet - for det kunne ikke være feil på batteriet....!? Batteriet skulle helst bare lades med maks 1 Ampere, så jeg hadde sikkert brukt for kraftig lader. Men....? skal ikke motorsykkebatteri tåle atskillige ampere ladestrøm fra dynamoen på en motorsykkel da? Min regulerte lader leverer dessuten bare ca 0,3 A ved 14,4 V, 1 A ved 14 V og maks ca 3 A fra 12,2 V og lavere.

 

I ettertid er jeg sjeleglad for at batteriet sto nede i den dobbel bærepose og ikke holdet det åpent i hånda når jeg satte det ned i båten  :lol:

Link to post
Share on other sites

Slikt kan sje, jeg har hatt akkurat maken batteri i startbksen til modellflyene mine i .....mangen år, har merket at di ikke skal ha noe serlig med ampere ja, men batteriet har vert bra det.

Det som sannsyligvis har skjedd med ditt er intern kortsluttning, og det kan jo skje  :crazy:

Fint at det gikk bra ihvertfall  :drink:

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Må jo har vært en del knallgass oppi batteriet, eller kortslutningen har produsert mye varme som fordampet vann/syret. Skjønner egentlig ikke hvordan det kan har skjedd såpass lenge etter ladingen. Kan proppene har vært tett?

 

Noen andre som har en teori?

Link to post
Share on other sites

Må jo har vært en del knallgass oppi batteriet, eller kortslutningen har produsert mye varme som fordampet vann/syret. Skjønner egentlig ikke hvordan det kan har skjedd såpass lenge etter ladingen. Kan proppene har vært tett?

Proppene er forsåvidt tette, men med skikkelig trykk bak skulle de bare bli blåst ut fordi det ikke var noen låsing/skruing/gjenger på dem. Bare tynne glidepropper som settes ned i hullene som en slags kork. Dessuten var det vel felles lufting av battericellene - se slangen.

 

- antennelse av knallgass?

eller

- stor intern kortslutning m/varmeutvikling og utvidelse?

 

Personlig tror jeg mest på momentan antennelse av gass. Smellet var såvidt voldsomt og kraftig. Men batteriet ble tatt av lading før frokost den morgenen så det hadde gått flere timer fra ladingen ble frakoblet til eksplosjonen. Jeg mener imidlertid å huske at dersom batteriet sto helt i ro etter lading kunne en få bobler til å stige opp langs langsidene av batteriet ved å bikke litt på det selv flere dager etter lading.

Link to post
Share on other sites

Proppene er forsåvidt tette, men med skikkelig trykk bak skulle de bare bli blåst ut fordi det ikke var noen låsing/skruing/gjenger på dem. Bare tynne glidepropper som settes ned i hullene som en slags kork. Dessuten var det vel felles lufting av battericellene - se slangen.

 

- antennelse av knallgass?

eller

- stor intern kortslutning m/varmeutvikling og utvidelse?

 

Personlig tror jeg mest på momentan antennelse av gass. Smellet var såvidt voldsomt og kraftig. Men batteriet ble tatt av lading før frokost den morgenen så det hadde gått flere timer fra ladingen ble frakoblet til eksplosjonen. Jeg mener imidlertid å huske at dersom batteriet sto helt i ro etter lading kunne en få bobler til å stige opp langs langsidene av batteriet ved å bikke litt på det selv flere dager etter lading.

Ser at du hadde slangen på. Også under ladingen? Da kan jo også en del gass samle seg i slangen før den kommer ut i enden.

 

Vi har samme batteri (muligens et hakk mindre) i sjaluppen. Har i første omgang oppfrisket kunnskapen om syre og batterier til den snart 16-årig sjalupp-offiseren.

Link to post
Share on other sites

Ser at du hadde slangen på. Også under ladingen? Da kan jo også en del gass samle seg i slangen før den kommer ut i enden.

 

Vi har samme batteri (muligens et hakk mindre) i sjaluppen. Har i første omgang oppfrisket kunnskapen om syre og batterier til den snart 16-årig sjalupp-offiseren.

Ja, jeg brukte å ha slangen på.

 

Jo tidligere en lærer om batteriets luner jo bedre!

Link to post
Share on other sites

Slikt skjer med eller uten slange, ett batteri trenger ikke å stå på lading for å si pang :seeya:

:drink:

Men hvor i all verden kommer da eksplosiva fra? Hydrogen er meget 'tynnflytende' og du må tette ganske godt for at den ikke skal forsvinne rimelig rask.

 

Men met tette propper på og lang plastslange som peker nedover og kanskje til og med er klemmt igjen et sted.... jo da tar det nok en stund før H2 en blir borte skulle en tro.

Link to post
Share on other sites

Men met tette propper på og lang plastslange som peker nedover og kanskje til og med er klemmt igjen et sted.... jo da tar det nok en stund før H2 en blir borte skulle en tro.

Er det et must å ha på disse slangene?  Jeg så ifm at batteriene ble byttet at slangene var kommet i klem, så jeg har ikke montert dem på.
Link to post
Share on other sites

Men met tette propper på og lang plastslange som peker nedover og kanskje til og med er klemmt igjen et sted.... jo da tar det nok en stund før H2 en blir borte skulle en tro.

Tette propper - ja det var det på det aktuelle batteriet, men slangen var åpen og fin uten noen innsnevringer eller klem. På den annen side peker deler av slangen nedover da tilkoblingen på denne batteritypen peker rett nedover.

 

Det hadde sikkert gått greit uten slange også.......

Link to post
Share on other sites

For en del år siden kjørte jeg drosje ved siden av studiene. Da kom jeg en gang ut for at batteriet i drosjen plutselig eksploderte mens bilen stod å gikk. Det eneste forvarslet jeg fikk var at det kom noe damp opp fra rillene i panseret, før det plutselig smalt. Det viste seg at dette var andre gangen dette hadde skjedd på samme bilen, en Ford Mondeo. Den eneste forklaringen vi fikk fra verkstedet var at pga. at drosjen har en del ekstra strømforbrukere enn hva som er vanlig i en vanlig bil, samtidig som motoren stort sett er i gang hele tiden så ble batteriet overladdet. Forklaringen inneholdt også noe med regulatoren, men jeg husker ikke helt hva det gikk ut på. Hørtes ut som en pussig forklaring spør du meg. Uansett så var jeg glad for at batteriet eksploderte før jeg rakk å åpne panseret for å se hvor dampen kom fra.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes KK's forklaring höres plausibel ut.  En annen ting er at jeg ville ikke bekymret meg mye over å dumpe batteriet midlertidig over rekka.  Det eneste du gjör er å lokalt regulere pH'en et par hakk nedover - kan neppe skade - og syren blandes nok ganske raskt med sjövannet.  Det er vel en dråpe i havet (bokstavelig talt) sammenlignet med sur nedbör.

Det höres ut som Biltema har skjerpet sin retur-politikk.  Jeg hadde et analogt multimeter for mange år siden.  Jeg stilte det inn på Ampere og stakk pinnene inn en 220 V stikkontakt.  Det sa "poff" og luktet krutt, gitt.  Jeg klaget til Biltema over denne "sjiten demmes" og fikk nytt multimeter.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Slutter meg til forklaringen til Kaptein_Krogh. Har erfart at mer enn en gang at bæreposer kan bli statisk ladet.

 

Har i mange år benyttet en gammel lader med celen-likeretter. Denne er nok noe frisk i spenningen ut. Det er normalt at batteriet begynner å "koke" etter en stund når jeg lader med den. (88Ah batteri og 3A lader). Det jeg har lagt merke til når jeg ser ned i cellene er at det sitter mange små bobler på platene. Et lite dunk på batteriet eller en bevegelse som får syren til å skvalpe litt frigjør ganske mye gass på en gang. Bruser omtrent som når det helles kullsyreholdig drikk i et glass. Dette skjer også om batteriet har stått stille et døgn etter lading.

 

Forsøkte i sin tid å benytte et batteri av samme type (Biltema 12V 12Ah) som backupbatteri til alarmanlegg. Brukte 13,8V som konstant spenning for kontinuerlig lading. Dette førte til at det fløt syre rundt batteriet etter stund og at det ble varmt, 30 - 40 grader. Mener jeg måtte ned mot 13,0V for å slippe søl og varme.

 

Mine spekulasjoner går mot uheldig kombinasjon av ladestrøm og spenning, samt plastpose som transportmiddel.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Min erfarin med batterieksplosjon var et batteri under lading i et åpent motorom på en Opel som eksploderte når klemmene ble tatt av. Bilen stod i åpent lende. Panser, en skjerm og frontrute + en del av taket ble blåst bort. Batteri av annerkjent merke, nesten nytt. Heldigvis ingen personskader, utroligt nok.

Det gikk verre med meg i 6-7 års alderen da jeg prøvde å sjekke en nesten tom 25 l.bensinkanne med ligther, denne tente ikke, kun gnist. Førsøkte deretter med en fyrstikk, denne funket. 6 mnd på sykehus med etterfølgende bivirkninger. er i dag nesten uten men, men vilken flaks når du ser skadene dette kan påføre omgivelsene.

Erfaring: TENK før du handler.

:drink::seeya::crazy::flag: :flag:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

tror jeg modifiserer mitt batteri av samme typen: ørlite hull (0.x mm ø) bores på oversiden av slangetilkobling, slik at gass kann strømme ut sakte, men syren stort sett holdes tilbake og må i tillfelle gå gjennom slangen.

Det hørtes faktisk ikke så dumt ut Andreas!
Link to post
Share on other sites

For en del år siden kjørte jeg drosje ved siden av studiene. Da kom jeg en gang ut for at batteriet i drosjen plutselig eksploderte mens bilen stod å gikk. Det eneste forvarslet jeg fikk var at det kom noe damp opp fra rillene i panseret, før det plutselig smalt. Det viste seg at dette var andre gangen dette hadde skjedd på samme bilen, en Ford Mondeo. Den eneste forklaringen vi fikk fra verkstedet var at pga. at drosjen har en del ekstra strømforbrukere enn hva som er vanlig i en vanlig bil, samtidig som motoren stort sett er i gang hele tiden så ble batteriet overladdet. Forklaringen inneholdt også noe med regulatoren, men jeg husker ikke helt hva det gikk ut på. Hørtes ut som en pussig forklaring spør du meg. Uansett så var jeg glad for at batteriet eksploderte før jeg rakk å åpne panseret for å se hvor dampen kom fra.

Dette er bulshit fra verkstedet, Europa Forder lader normalt ikke med over 14 v. (Europeiske biler generelt)(Normalt maks 13,85 v)

Du har to muligheter, regulatoren svikter eller likeretterene i dynamoen ikke funker. Du vil i siste tilfelle få vekslstrøm inn på batteriet og dersom du har et "åpent" batteri vil syren sprute ut hullene. Er det et lukket batteri kan du tenke deg rått egg i mikroen.................

 

NB. sjekk jording og ev. andre plugger på dynamoen, feste til gods/blokken......

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Slutter meg til forklaringen til Kaptein_Krogh. Har erfart at mer enn en gang at bæreposer kan bli statisk ladet.

 

Forsøkte i sin tid å benytte et batteri av samme type (Biltema 12V 12Ah) som backupbatteri til alarmanlegg. Brukte 13,8V som konstant spenning for kontinuerlig lading. Dette førte til at det fløt syre rundt batteriet etter stund og at det ble varmt, 30 - 40 grader. Mener jeg måtte ned mot 13,0V for å slippe søl og varme.

 

Mine spekulasjoner går mot uheldig kombinasjon av ladestrøm og spenning, samt plastpose som transportmiddel.

Jeg kjøper forklaringen om plastposer. Det kan være mulig at det oppsto en gnist akurat i det plastposen og batteriet tok ned i plastdørken på båten. Men jeg mener det er DÅRLIG om et batteri ikke over natten tåler 14 til 14,4 V ladespenning i 17-18 grader omgivelsestemperatur uten at det gasser mye. Det var langt fra fulladet da jeg tok det inn fra båten (ikke dynamo i 15 hesteren) og ble til og med etterfylt med en skvett batterivann før lading.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper forklaringen om plastposer. Det kan være mulig at det oppsto en gnist akurat i det plastposen og batteriet tok ned i plastdørken på båten. Men jeg mener det er DÅRLIG om et batteri ikke over natten tåler 14 til 14,4 V ladespenning i 17-18 grader omgivelsestemperatur uten at det gasser mye. Det var langt fra fulladet da jeg tok det inn fra båten (ikke dynamo i 15 hesteren) og ble til og med etterfylt med en skvett batterivann før lading.

Antar at gassen utskilles først som bitte små bobler som vokser/slår seg sammen og stiger til overflaten av elektrolytten. Ser for meg at når gass-prosessen først har startet, da vil du hele tiden under ladingen videre ha små bobler som sitter på overflaten av elektroden. Når man flytter et slikt batteri, da kan det tenkes at du plutselig frigjør masse bobler, selv det lille "støtet" når du sette posen ned kan også være nok. Derfor er det mulig man har hatt en høyere konsentrasjon av H2 gass over elektrolytten da eksplosjonen ble utløst av en gnist (som antatt tidligere på tråden).
Link to post
Share on other sites

Noen entydig konklusjon vil jeg ikke trekke, men batterier skal tydeligvis behandles med større respekt enn jeg var klar over.

 

Har for kommende sesong anskaffet en batterikasse tilsvarende den på bildet under (Biltema). Ut fra denne diskusjonen og den om knallgass kommer jeg til å benytte boksen uten lokk. Alternativt kommer jeg til å borre rikelig med hull på toppen for ventilasjon! Så, om vi ikke har løst mysteriet med det eksploderte batteriet så har det i hvert fall kommet kunnskap ut av det!

 

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Føler meg nokså mørbanka. Skulle skru på en polsko etter en lien oppgradering, og kom til å kortslutte et øyeblikk med en fastnøkkel som glapp.

 

Resultat: Kraftig eksplosjon. Hele toppen på batteriet ble blåst av. Glad jeg hadde på meg briller. Fikk hele greia rett i fleisen.

 

Hvordan kan et batteri eksplodere? Har opplevd det en gang før for mange år siden, men det kom av kaputt regulator og skjedde under gange.

Link to post
Share on other sites

Å kortslutte et startbatteri er ikke bra, det som er bra er at du ikke ble skadet.

 

Har aldri hørt om at hele toppen av batteriet ble blåst av, utrulig at du ikke fikk batterisyre i øynene.

 

Bruker du ikke plasthetter over polene? Dette må du skaffe deg etter som dette uhellet ikke var første gang.

 

Regelen må være - ikke kortslutt batteriene med verktøy. :nono:

 

:flag:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

.....Hvordan kan et batteri eksplodere? ......

Det var nå endelig godt at alt gikk vel med deg, Lasse! Det kunne gått adskillig værre! Dette må være et skrekkscenario! :flag:

 

Er ingen ekspert på batterier, men slik jeg ser det, så må det ha vært knallgass i nærheten?

 

P.S.: En kar her i området (Vesterøy - Hvaler) mistet det meste av synet på begge øyne under en lignende eksplosjon, for 2 år siden!  :flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...