Lotus Svart 31.Mai.2004 Del på Facebook Svart 31.Mai.2004 Gel-batterierhar jo fordelen at de er lukkede og har lang levetid. I tillegg er jo syreblandingen gele som ikke lekker ut. Som fritidsbatterier er de gode, som startbatterier ikke fullt så gode hvis man trenger masse strøm fort. Ladespenning er det litt forskjellig oppfatning rundt, men den skal gjerne veære noen tideler lavere enn vanlig. Noen tideler lavere enn 14,4 eller noen tideler lavere enn f.eks. 14,7V? Har ikke du Mobitronic lader? Der har du en egen bryter for å velge 14,4 eller 14,8V ladespenning. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 31.Mai.2004 Del på Facebook Svart 31.Mai.2004 Fant denne: http://www.tudor.se/Sv/start/images/exide_gel.pdf Ser ut som de ska ha 14.4 volt. Kan ikke huske å ha sett noe bryter på mobitronic laderen, men skal undersøke nærmere. Må jeg kjøpe ny lader i tillegg tror jeg det blir biltema. Da blir prosjekt GEL for dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 31.Mai.2004 Del på Facebook Svart 31.Mai.2004 Fra dynamo/generator skal det ha 14,4V Fra landstrømslader anbefaler Exide utelukkende 3 step med IUoU. Uo-fasen på Mobitronicen din gir 14,8 hvis ikke du har vender for gel-batteri. Anbefalt spenning i henhold til linken din er 14,4-14,6V. 14,8 er for mye. Du kan velge å likevel bruke din landstrømslader, men det er jo en grunn til at grensen er satt. Lotus PS: Det er jo veldig behagelig med et batteri som ikke krever vedlikehold, ikke gasser og har LANG levetid. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 31.Mai.2004 Del på Facebook Svart 31.Mai.2004 Lotus: Har mistet databladet på mobitronic'en, men surfet litt rundt og fant dette: http://www.jamamarina.no/show.asp?page=znet_tilbud.htm Her står det at de lader med 14.4 V. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 31.Mai.2004 Del på Facebook Svart 31.Mai.2004 Fra dynamo/generator skal det ha 14,4VFra landstrømslader anbefaler Exide utelukkende 3 step med IUoU. Uo-fasen på Mobitronicen din gir 14,8 hvis ikke du har vender for gel-batteri. Anbefalt spenning i henhold til linken din er 14,4-14,6V. 14,8 er for mye. Du kan velge å likevel bruke din landstrømslader, men det er jo en grunn til at grensen er satt. Elementært.. De aller fleste batterier lades med 20 % overspenning. Går du over dette blir det koking eller varmgang. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Lotus Svart 31.Mai.2004 Del på Facebook Svart 31.Mai.2004 Mulig det er forskjell på gamle og nye ladere. I 2004-katalogen står det 14,4/14,8 for dem alle. De som ikke har bryter, mente jeg at hadde 14,8V, men det kan utmerket være 14,4. I såfall er det jo fritt frem for din landstrømslader også. Lotus Her er en tilfeldig link, men andre linker du måtte finne har akkurat de samme dataene. http://www.winter-solar.de/p128.html http://www.solarlink.de/ladegeraetmobi.htm Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 31.Mai.2004 Del på Facebook Svart 31.Mai.2004 OK Det er vel bare å koble den på og måle ladespenningen vil jeg tro. Greit å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 1.Juni.2004 Del på Facebook Svart 1.Juni.2004 Det finnes også flytende isolasjonstape som kan pensles på polsko, kabelsko og koblinger for å forhindre utilsiktet berøring. http://www.elfa.se/elfa/produkter/no/5660.htm GeirKS PS! Hvis du overlader GEL-batteriene slik at de gasser, så går de i stykker. Du må for all del ikke over 14.4V ! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Juni.2004 Del på Facebook Svart 1.Juni.2004 PS! Hvis du overlader GEL-batteriene slik at de gasser, så går de i stykker. Du må for all del ikke over 14.4V !Ja, det sies at gel-batterier har lang levetid, men min erfaring tilsier det motsatte.Jobbet tidligere endel med UPS'er utstyrt med Sonnenschein dryfit, skal være noe av det bedre innen gel. Men du verden så kort levetid de hadde.... http://www.sonnenschein.org/ Kastet også nylig 3 gel batterier til en UV-scooter jeg har, de var knapt blitt brukt. Optima-batteriet i bilen holdt også kortere tid enn jeg er vant med fra "vanlige" batterier. Så hvis man ser bort fra sikkerheten mhp syre-skader ville jeg definitivt valgt konvensjonelle batterier. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 1.Juni.2004 Del på Facebook Svart 1.Juni.2004 PS! Hvis du overlader GEL-batteriene slik at de gasser, så går de i stykker. Du må for all del ikke over 14.4V ! Får kanskje også legge til at ved høyere temperatur er gassingsspenningen lavere... Det finnes normalt et datablad til batteriet med kurver og slikt, det kan være en idè å sjekke dette opp mot eksisterende ladeutstyr og nye innkjøp. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.Juni.2004 Del på Facebook Svart 1.Juni.2004 Hei Vet ikke om jeg er helt enig angående ladespenning og Gel batterier. Har 3 stk 165 Ah Delco Freedom som selges av Maritim/Sleipner. Her var ladespenningen oppgitt til maks 14,8 volt. Har justert både Dynamo, baterilader og solcellepaneler med denne spenning, og batteriene er fra 1996 og ser ut til å være i svært god kondisjon. Det hører også med til historien at første året ladet jeg med bare 14,4 volt og da synes jeg at batteriene hadde alt for dårlig kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 1.Juni.2004 Del på Facebook Svart 1.Juni.2004 Delco Freedom er vel ikke gel batterier, men lukkede bly(kalsium)/syre batterier som det ikke er mulig å etterfylle vann på? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.Juni.2004 Del på Facebook Svart 1.Juni.2004 Mulig det er forskjell på gamle og nye ladere. I 2004-katalogen står det 14,4/14,8 for dem alle. De som ikke har bryter, mente jeg at hadde 14,8V, men det kan utmerket være 14,4. I såfall er det jo fritt frem for din landstrømslader også. Lotus Her er en tilfeldig link, men andre linker du måtte finne har akkurat de samme dataene. http://www.winter-solar.de/p128.htmlhttp://www.solarlink.de/ladegeraetmobi.htm Har snakket med importøren og eldre laderne har kun 14.4 volt. Årets ladere har bryter for 14.4/14.8 volt Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 ja det er skummelt med disse batteriene. jeg kjøpte ett 12V moped batteri på rundt 10 amp? disse små svarte vedlikeholdsfrie uten vann propper på biltema. brukte det også til startbatteri til modellfly., tenkte meg ikke om å satte det på lading med en vanlige bil lader som ikke stopper når batteriet er fylt. jeg kjørte på jobb å kom hjem og det lukta merkelig i kjellerne. der sto batteriet som en ballong og det bobla ut av det. kokvarmt. jeg fikk dratt ut kontakten til laderen og venta til det var blåst seg ned litt og bar det forsiktig ut å fikk nytt på biltema igjen etterpå. mens det er så mangen med god batteri kunnskap her nå så spør jeg om en ting jeg har ett 60amp 12V batteri av gammletypen med vann propper. jeg satt det på lading i ste å merka at det ikke bobla i den ytterste cella. fikk lada batteriet fyllt 14.4V men en dag etter så er det flatt? er cella gåen og kan den gjennopplives? eller er det bare å kjøpe nytt ? Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Det er mange her med mye batterikompetanse. Jeg er dessverre ikke en av dem. Min mening er at hvis batteriet er fulladet den ene dagen og flatt den neste, da er det ødelagt. Når du har observert at en celle oppfører seg annerledes enn de andre, vil jeg tro at det betyr at det er denne som er synderen. Jeg tror at neste stoppested for dette batteriet er gjenvinningsstasjonen. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
logget av Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Symptomet ditt tyder på at en celle er kortsluttet slik at ladespenningen fordeles over de fem cellene som bobler. Det som ikke stemmer er at du skulle med en slik feil allikevel få målt spenning. (ca 10 volt). En slik feil er mekanisk og kommer oftest av at batteriet utsettes for viberasjon mens det er delvis utladet. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Det har jeg også opplevd, en av grunnene til at jeg ikke kjøper BT-batterier. Men bortsett fra det, så er jo denne tråden 7 år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.August.2010 Del på Facebook Svart 14.August.2010 Men bortsett fra det, så er jo denne tråden 7 år gammel. Det gjør ingen ting for tross alt har det blitt produsert batterier siden 250 år før kristus. Jeg vet ikke om disse eksploderte, men i så fall var det vel ikke så farlig siden elektrolytten var vineddik. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 BT sine MC-batterier er sørgelige greier. Hadde et i BMW'en, og det levde i ca. 3 måneder. Hørte om en annen som hadde vært gjennom tre BT batterier på sykkelen sin i løpet av et år. På den annen side, da er det kanskje på tide å ta hintet og kjøpe noe annet... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Ehak Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 På den annen side, da er det kanskje på tide å ta hintet og kjøpe noe annet... Eller reparere ladinga på sykkelen! Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Satt å tenkte på om det kan være statisk elektrisitet fra de to posene som har laget en liten gnist, i kombinasjon med litt hard lading som er årsaken til eksplosjonen for 7 år siden? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 16.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2010 ...om det kan være statisk elektrisitet fra de to posene som har laget en liten gnist, i kombinasjon med litt hard lading som er årsaken til eksplosjonen for 7 år siden? Dersom du tenker på den hendelsen som jeg startet denne tråden med så tror jeg nok mere på kortslutning inne i batteriet eller eventuelt gnist inne i batteriet (som har antent gassbobler). Batteriet hadde ikke vært ladet på flere timer når eksplosjonen inntraff og jeg tror ikke (men kan jo ikke grantere) at dette skjedde pga en gnist på utsiden av batteriet. Ellers er det vel nesten 9 år siden dette smellet nå. Jeg startet tråden for 7 år siden, men da var det nesten 2 år siden eksplosjonen Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Motordoktoren Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Et råd jeg fikk under opplæring i førstehjelp var å hoppe i sjøen med klær og det hele hvis slikt skjedde (fått på seg syre (for å spare plass, ref. til Marwins tidligere "skriverier" (Motordoktorens anm.))(Det samme hvis noen fikk en kokende kaffekjele utover seg: Korteste vei i sjøen (avkjøling)) Ved syre i øynene er det viktig å oppsøke lege (ETTER skyllingen!). Har vært med i ambulanse og skyllt øynene på pasient hele vegen inn til sykehus etter syresprut i øynene; DET reddet synet, sa legene etterpå... For å hindre sår på hendene er det viktig å vaske seg etter at man har vært borti batteriene; Det er ofte litt "syrerester" som ligger igjen på toppen av dem.... Dette bekrefter noe jeg lærte i min forskerperiode. Vi skulle fjerne svovelholdige gassforbindelser fra eksosen ved å la den boble gjennom en væske. For at man ikke skal behøve å finne opp hjulet på nytt, undersøker man hva andre har gjort angående den aktuelle sak før man begynner å eksperimentere. Jeg så gjorde, og fant at 1 kg sjøvann absorberer 2,5 ganger så stor masse svovelforbindelser som 1 kg ferskvann gjør. Vi la derfor opp til at scrubberen skulle gjennomstrømmes av sjøvann. Og derfor er det gunstig at skip vanligvis flyter i sjø. Og følgelig er det lurt å jumpe over bord når man er besudlet av syre - hvis man kan svømme og skipet venter... Sitér dette innlegget Link to post
Zimrad Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Overladet/kokt batteri som har antent hydrogengass. Ikke noe mer å si om det :) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 17.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2010 Overladet/kokt batteri som har antent hydrogengass. Hvordan får man en slik situasjon når batteriladeren er "regulert" og struper ned strømmen mot 0 ampere over 14,4 V ? I mitt tilfelle fra ca 9 år tilbake sto batteriet til lading i vanlig romtemperatur 20-21 grader og laderen er "regulert" med maks strøm på 3 ampere ved lave spenninger (det kan i verste fall ha vært for mye for et såpass lite batteri som 12 At) ned til bare 1 A ved 14 V, kun 0,3 A ved 14,4 V og 0 A (null strøm) ved 14,5 V eller over. Ikke noe mer å si om det :) Kanskje... kanskje ikke Synes for min del det er dårlige batterier om de ikke tåler å bli ladet av en lader som beskrevet over. En ting er om batterier begynner å gasse en god del en annen ting er når man faktisk kan mistenke feil ved batteriene (intern gnist?) for å antenne gassen de har produsert. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.