Jump to content

Batterieksplosjon


Helge

Recommended Posts

Ganske enkelt knallgass som er særdeles eksplosiv. Gnister og batterier er farlige saker.

 

Vær glad du slapp unna med synet i behold.

 

Etterpåklokskap:

 

Det er ikke uten grunn jeg stadig har messet om tette korker og utlufting via slange. Ta alltid høyde for at noe kan ramle ned på batteriet. En avis over motsatt pol hadde hjulpet.

Link to post
Share on other sites

finst den noe slags gummistrøme som man kan tre over batteripolskoen?

Det finnes i hvertfall på endel biler, så det bør være mulig å få fatt i.

Ellers så kan det anbefalles å bruke isolert verktøy når man jobber med det elektriske, samt å ta av seg klokke ringer ol.

 

Godt det gikk bra med deg Lasse, nytt batteri kan man altids kjøpe seg, det er verre med syn/ansikt.

Link to post
Share on other sites

Det finnes også spesiellt korte fastnøkler slik at de er for kort til å kunne kortslutte polene. Så dersom du skal kjøpe en 13mm (var det vel?) fastnøkkel til båten, let etter en som er kort!

 

Forøvrig leter jeg fortsatt (om enn ikke intensiv) etter polklemmer med integrert sikring.

Link to post
Share on other sites

Polklemmer med innebygget sikring har jeg aldri sett. :flag:

Nei, tror heller ikke at de finnes ennå - og sikringer som tåler startstrømmen til en diesel er det vel også vanskelig å finne. Men til mine 90A startstrøm burde det ikke være noe problem. Jeg HAR 100A automatsikring på startbatteriet men den er ikke en integrert del av polskoen.

 

Forøvrig: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1053084219

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan et batteri eksplodere?

Med en fastnøkkel over polene med litt tverrsnitt og kort lengde blir det en enorm strøm. Det frigjøres en enorm energi på kort tid og mye av dette vil bli omsatt som varme i batteriet.

 

Om ingen her på forumet kan svare ville jeg tatt kontakt med en leverandør av batterier på tirsdag. I påvente av et fornuftig svar får vi prise oss lykkelig over at det gikk bra.  :flag:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Godt at alt er vel og når det først gikk godt får vi andre ta det som en påminnelse om at det gjelder å være forsiktige med strøm ombord til tross for at det er 12V som man kanskje forbinder med liten og ufarlig strøm!

 

Et startbatteri og batteri designet for feks. baugpropell (og en stor batteribank) har betydelig mer ampere (for kort tid) "innabords" enn de oppgitte vanlige ca. 65Ah. Skumle saker til tross for lav spenning.

Strøm og Gass er punkt bla. Norske Sjø er spesielt opptatt av når man foretar besiktigelse ifm. mulig forsikring. Alt for mange har "spagetti" (tjuv på tjuv med blanding av tjukke og tynne ledninger) uten at de tror det betyr så mye når det kun er 12v. Antall ampere er derimot ofte betydelig og ved å kople + på - kan man få rene sveiseredskapen.

Link to post
Share on other sites

Dett var et forbruksbatteri 75Ah, og det som skjedde var at jeg kom borti nabobatteriet i det fastnøkkelen glapp. Synes det høres rart ut at det skulle være knallgass for båten har ikke vært i bruk på mange dager og alt rundt batteriene var tatt vekk pga mekkingen jeg drev med. Batteriene hadde stått slik i friluft hele dagen.

Link to post
Share on other sites

Da er det vel bare å starte jakten på nye forbruksbatterier. Skal ha 2x75Ah, og det er mulig jeg benytter anledningen til å utvide banken med et ekstra batteri.

 

Isolerte polsko høres også ut til å være tingen for å unngå dette i framtiden. Måten batteriene er plassert på er egentlig veldig dum i og med at + polen på batteri 1 står veldig nær minus på batteri 2. Har ikke tid til å bygge om dette nå, så det må bli å bruke eksisterende plassering, og tilkoblinger.

Link to post
Share on other sites

Takk høyere makter for at det gikk SÅ bra!!! Ikke spekuler så mye over HVORFOR det eksploderte; Smellen skyldtes neppe at det var knallgass utenfor batteriet, men den ENORME STRØMMEN som gikk INNE i batteriet i kortsluttningsøyeblikket. Elektriske eksplosjoner er sjeldne (heldigvis) men kan være ganske dramatiske!

Isolerte polsko er forøvrig tingen for de som "mekker" endel med anlegget ombord. Polsko med sikring eksisterer neppe, men det finnes polsko med bryter (Torshov Bilrekvisita, www.torshovbil.no art.no. 1910065, bare 39 kroner) som jeg selv har montert både i båten og bobilen. Virker som ekstra forsikring mot lekkstrøm osv. Ombord er det bare lensepumpa, alarmen og solpanelet som går utenom.

Fint at dette taes opp her, slik at vi kan bli påminnet de kreftene som er i et "uskyldig" batteri.

Et lite sidesprang: Hold sikringsskapet ditt hjemme fritt for brennbart materiale (papir fra elverk, avlesninger m.m.m) og hold døren lukket; Jeg har sett resultater av sikringseksplosjon og lynnedslag, og DET er også dramatiske ting!! Igjen er det STRØMMEN (og ikke spenningen) som er årsaken.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei Marwin

 

Tror du noen batterier kan være mer utsatt for dette enn andre? Jeg vil helst slippe å oppleve dette en gang til. Skulle forventet at proppene ville blåst ut og ikke at hele kassa eksploderte som en granat. Fikk også en splint av plasten som satte godt fast i skulderen.  Mesteparten av kvelden gikk med på å vaske ut syre av båten, og jeg får fortsette vaskingen idag.

Link to post
Share on other sites

Tror du noen batterier kan være mer utsatt for dette enn andre?  Mesteparten av kvelden gikk med på å vaske ut syre av båten.

Nei, TROR ikke at spesielle (bly)batterier er mere utsatt enn andre og tror heller ikke at dette vil skje HVER gang et batteri utsettes for lignende kortslutning. Men faren for at det KAN skje, er der!

Hvis slikt skjer er det viktig å skylle øynene med store mengder rent vann ØYEBLIKKELIG, og vaske hud, klær og organisk materiale med "sterkt" såpevann (base utligner syre). Et råd jeg fikk under opplæring i førstehjelp var å hoppe i sjøen med klær og det hele hvis slikt skjedde... :cool: (Det samme hvis noen fikk en kokende kaffekjele utover seg: Korteste vei i sjøen (avkjøling)) Ved syre i øynene er det viktig å oppsøke lege (ETTER skyllingen!). Har vært med i ambulanse og skyllt øynene på pasient hele vegen inn til sykehus etter syresprut i øynene; DET reddet synet, sa legene etterpå... For å hindre sår på hendene er det viktig å vaske seg etter at man har vært borti batteriene; Det er ofte litt "syrerester" som ligger igjen på toppen av dem....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse.

Jeg kortsluttet også mine batterier i våres. Hadde de i garasjen for sjekk og opplading mens batterikassa ble ombygd. 4 stk 75Ah Biltema fritidsbatterier. Koblet 3 stk i parallell. Det fjerde ble koblet til i parallell bare med ledningsendene mot polene og med klypene til laderen som festet dem til polene. Første klype gikk ok. Neste klype? Batteriet var vendt motsatt vei og 3 batterier prøvde å laste inn så mye strøm de bare klarte i et 4 batteri som gjorde alt for å motsette seg dette. Resultat? Intet smell, men mye gnistring det ene sekundet. Øverste del/side på polskoen smeltet på dette ene sekundet. Det stakkars batteriet overlevde uten men, men har pussig nok alltid 0,07V høyere hvilespenning enn de 3 andre. Og batteriene? Spreke nok til å holde både denne og kanskje neste sesong.

 

Dette var 75Ah Biltemabatterier som er klare for sin 4. sesong. Vekt 17 kg. Sentralutlufting. Bærehåndtak som også fungerer som lokk over polene.  :cool:  498 kostet de dengang. Nå koster de 549. De har sentralutlufting hvis du skulle trenge det. Holder de 4-5 år i din båt, er dette kanskje det beste alternativet når man ser både på prisen og levetiden? Greie nok batterier til en greiere pris. De er tørrladede og får syre påfyllt når du kjøper dem. Da vet du omtrentlig hva du får.

 

Lotus

 

PS: Uansett valg. Plukk ut batterier som har samme produksjonsnummer preget inn i toppen.

Link to post
Share on other sites

Var godt at det gikk bra Lasse.

Klarte selv å kortslutte batteriet i båten i fjor sommer og det var heller ikke noe gøy.

På en eller annen måte hadde jeg klart å koble både + og - tol hovedstrømsbryteren som bare skal ha + (ikke vet jeg hvordan men jeg må ha surret noe helt j****)

I det jeg vred om på bryteren sa det bare pang og det begynte å lukte litt svidd og plutselig var det batteriet ødelagt.

Er lite som skal til.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Etterpåklokskap:

 

 

Ha en egen fastnøkkel til denne spesielle jobben med isolert håndtak (tape eller slangebit)

 

Bruk alltid vernebriller

 

Dekk til motsatt pol med eks. en avis.

 

Ha alltid et lokk over +polen eller for den del hele batteriet.

 

Ha en spruteflaske med vann innen rekkevidde i tilfelle syresprut i øynene.

 

Legg alltid batterikorkene på en avis når syrestanden sjekkes, bruk samme avisa om man skal legge fra seg syremåleren.

 

Ikke ta i noe før hendene er vasket. Syre forårsaker råte på treverk og stygg korrosjon på metall.

 

Tette korker og sentralutlufting anbefales.

 

Hold alltid batteritoppen fri for syrerester.

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse.

Jeg kortsluttet også mine batterier i våres. Hadde de i garasjen for sjekk og opplading mens batterikassa ble ombygd. 4 stk 75Ah Biltema fritidsbatterier. Koblet 3 stk i parallell. Det fjerde ble koblet til i parallell bare med ledningsendene mot polene og med klypene til laderen som festet dem til polene. Første klype gikk ok. Neste klype? Batteriet var vendt motsatt vei og 3 batterier prøvde å laste inn så mye strøm de bare klarte i et 4 batteri som gjorde alt for å motsette seg dette. Resultat? Intet smell, men mye gnistring det ene sekundet. Øverste del/side på polskoen smeltet på dette ene sekundet. Det stakkars batteriet overlevde uten men, men har pussig nok alltid 0,07V høyere hvilespenning enn de 3 andre. Og batteriene? Spreke nok til å holde både denne og kanskje neste sesong.

 

Dette var 75Ah Biltemabatterier som er klare for sin 4. sesong. Vekt 17 kg. Sentralutlufting. Bærehåndtak som også fungerer som lokk over polene.  :smiley:  498 kostet de dengang. Nå koster de 549. De har sentralutlufting hvis du skulle trenge det. Holder de 4-5 år i din båt, er dette kanskje det beste alternativet når man ser både på prisen og levetiden? Greie nok batterier til en greiere pris. De er tørrladede og får syre påfyllt når du kjøper dem. Da vet du omtrentlig hva du får.

 

Lotus

 

PS: Uansett valg. Plukk ut batterier som har samme produksjonsnummer preget inn i toppen.

Hei Lotus

 

Jeg har fått et bra tilbud på Sønnak Exide GEL batterier, og vurderer om jeg skal gå for dem.

Det blir dyrt men til gjengjeld slipper man å vaske syre i flere dager etter slike uhell.

 

Spørsmålet er om disse er beregnet på samme ladespenning som vanlige batterier. Finner ikke noe info om det, så jeg kan vel gå ut fra at det er samme ladespenning?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...