Jump to content

Batterieksplosjon


Helge

Recommended Posts

Gel-batterierhar jo fordelen at de er lukkede og har lang levetid. I tillegg er jo syreblandingen gele som ikke lekker ut. Som fritidsbatterier er de gode, som startbatterier ikke fullt så gode hvis man trenger masse strøm fort.

 

Ladespenning er det litt forskjellig oppfatning rundt, men den skal gjerne veære noen tideler lavere enn vanlig. Noen tideler lavere enn 14,4 eller noen tideler lavere enn f.eks. 14,7V? Har ikke du Mobitronic lader? Der har du en egen bryter for å velge 14,4 eller 14,8V ladespenning.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Fra dynamo/generator skal det ha 14,4V

Fra landstrømslader anbefaler Exide utelukkende  3 step med IUoU.

Uo-fasen på Mobitronicen din gir 14,8 hvis ikke du har vender for gel-batteri.

Anbefalt spenning i henhold til linken din er 14,4-14,6V. 14,8 er for mye. Du kan velge å likevel bruke din landstrømslader, men det er jo en grunn til at grensen er satt.

 

Lotus

PS: Det er jo veldig behagelig med et batteri som ikke krever vedlikehold, ikke gasser og har LANG levetid.

Link to post
Share on other sites

Fra dynamo/generator skal det ha 14,4V

Fra landstrømslader anbefaler Exide utelukkende  3 step med IUoU.

Uo-fasen på Mobitronicen din gir 14,8 hvis ikke du har vender for gel-batteri.

Anbefalt spenning i henhold til linken din er 14,4-14,6V. 14,8 er for mye. Du kan velge å likevel bruke din landstrømslader, men det er jo en grunn til at grensen er satt.

 

Elementært.. De aller fleste batterier lades med 20 % overspenning. Går du over dette blir det koking eller varmgang.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Mulig det er forskjell på gamle og nye ladere. I 2004-katalogen står det 14,4/14,8 for dem alle. De som ikke har bryter, mente jeg at hadde 14,8V, men det kan utmerket være 14,4. I såfall er det jo fritt frem for din landstrømslader også.

 

Lotus

Her er en tilfeldig link, men andre linker du måtte finne har akkurat de samme dataene.

http://www.winter-solar.de/p128.html

http://www.solarlink.de/ladegeraetmobi.htm

Link to post
Share on other sites

PS! Hvis du overlader GEL-batteriene slik at de gasser, så går de i stykker. Du må for all del ikke over 14.4V !

Ja, det sies at gel-batterier har lang levetid, men min erfaring tilsier det motsatte.

Jobbet tidligere endel med UPS'er utstyrt med Sonnenschein dryfit, skal være noe av det bedre innen gel. Men du verden så kort levetid de hadde....

http://www.sonnenschein.org/

 

Kastet også nylig 3 gel batterier til en UV-scooter jeg har, de var knapt blitt brukt.

Optima-batteriet i bilen holdt også kortere tid enn jeg er vant med fra "vanlige" batterier.

 

Så hvis man ser bort fra sikkerheten mhp syre-skader ville jeg definitivt valgt konvensjonelle batterier.

Link to post
Share on other sites

PS! Hvis du overlader GEL-batteriene slik at de gasser, så går de i stykker. Du må for all del ikke over 14.4V !

Får kanskje også legge til at ved høyere temperatur er gassingsspenningen lavere... Det finnes normalt et datablad til batteriet med kurver og slikt, det kan være en idè å sjekke dette opp mot eksisterende ladeutstyr og nye innkjøp.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hei

Vet ikke om jeg er helt enig angående ladespenning og Gel batterier. Har 3 stk 165 Ah Delco Freedom som selges av Maritim/Sleipner. Her var ladespenningen oppgitt til maks 14,8 volt.

Har justert både Dynamo, baterilader og solcellepaneler med denne spenning, og batteriene er fra 1996 og ser ut til å være i svært god kondisjon.

 

Det hører også med til historien at første året ladet jeg med bare 14,4 volt og da synes jeg at batteriene hadde alt for dårlig kapasitet.

Link to post
Share on other sites

Mulig det er forskjell på gamle og nye ladere. I 2004-katalogen står det 14,4/14,8 for dem alle. De som ikke har bryter, mente jeg at hadde 14,8V, men det kan utmerket være 14,4. I såfall er det jo fritt frem for din landstrømslader også.

 

Lotus

Her er en tilfeldig link, men andre linker du måtte finne har akkurat de samme dataene.

http://www.winter-solar.de/p128.htmlhttp://www.solarlink.de/ladegeraetmobi.htm

Har snakket med importøren og eldre laderne har kun 14.4 volt.

Årets ladere har bryter for 14.4/14.8 volt

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

ja det er skummelt med disse batteriene.

jeg kjøpte ett 12V moped batteri på rundt 10 amp? disse små svarte vedlikeholdsfrie uten vann propper på biltema.

brukte det også til startbatteri til modellfly., tenkte meg ikke om å satte det på lading med en vanlige bil lader som ikke stopper når batteriet er fylt.

jeg kjørte på jobb å kom hjem og det lukta merkelig i kjellerne. der sto batteriet som en ballong og det bobla ut av det. kokvarmt.

jeg fikk dratt ut kontakten til laderen og venta til det var blåst seg ned litt og bar det forsiktig ut å fikk nytt på biltema igjen etterpå.

 

mens det er så mangen med god batteri kunnskap her nå så spør jeg om en ting

jeg har ett 60amp 12V batteri av gammletypen med vann propper.

jeg satt det på lading i ste å merka at det ikke bobla i den ytterste cella.

fikk lada batteriet fyllt 14.4V men en dag etter så er det flatt?

 

er cella gåen og kan den gjennopplives? eller er det bare å kjøpe nytt ?

Link to post
Share on other sites

Det er mange her med mye batterikompetanse. Jeg er dessverre ikke en av dem.

 

Min mening er at hvis batteriet er fulladet den ene dagen og flatt den neste, da er det ødelagt.

Når du har observert at en celle oppfører seg annerledes enn de andre, vil jeg tro at det betyr at det er denne som er synderen.

 

Jeg tror at neste stoppested for dette batteriet er gjenvinningsstasjonen.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Symptomet ditt tyder på at en celle er kortsluttet slik at ladespenningen fordeles over de fem cellene som bobler.

Det som ikke stemmer er at du skulle med en slik feil allikevel få målt spenning. (ca 10 volt).

En slik feil er mekanisk og kommer oftest av at batteriet utsettes for viberasjon mens det er delvis utladet.

Link to post
Share on other sites

BT sine MC-batterier er sørgelige greier. Hadde et i BMW'en, og det levde i ca. 3 måneder. Hørte om en annen som hadde vært gjennom tre BT batterier på sykkelen sin i løpet av et år. På den annen side, da er det kanskje på tide å ta hintet og kjøpe noe annet... :tongue:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

...om det kan være statisk elektrisitet fra de to posene som har laget en liten gnist, i kombinasjon med litt hard lading som er årsaken til eksplosjonen for 7 år siden?

Dersom du tenker på den hendelsen som jeg startet denne tråden med så tror jeg nok mere på kortslutning inne i batteriet eller eventuelt gnist inne i batteriet (som har antent gassbobler). Batteriet hadde ikke vært ladet på flere timer når eksplosjonen inntraff og jeg tror ikke (men kan jo ikke grantere) at dette skjedde pga en gnist på utsiden av batteriet.

 

Ellers er det vel nesten 9 år siden dette smellet nå. Jeg startet tråden for 7 år siden, men da var det nesten 2 år siden eksplosjonen

Link to post
Share on other sites

Et råd jeg fikk under opplæring i førstehjelp var å hoppe i sjøen med klær og det hele hvis slikt skjedde (fått på seg syre (for å spare plass, ref. til Marwins tidligere "skriverier" (Motordoktorens anm.))(Det samme hvis noen fikk en kokende kaffekjele utover seg: Korteste vei i sjøen (avkjøling)) Ved syre i øynene er det viktig å oppsøke lege (ETTER skyllingen!). Har vært med i ambulanse og skyllt øynene på pasient hele vegen inn til sykehus etter syresprut i øynene; DET reddet synet, sa legene etterpå... For å hindre sår på hendene er det viktig å vaske seg etter at man har vært borti batteriene; Det er ofte litt "syrerester" som ligger igjen på toppen av dem....

Dette bekrefter noe jeg lærte i min forskerperiode. Vi skulle fjerne svovelholdige gassforbindelser fra eksosen ved å la den boble gjennom en væske. For at man ikke skal behøve å finne opp hjulet på nytt, undersøker man hva andre har gjort angående den aktuelle sak før man begynner å eksperimentere. Jeg så gjorde, og fant at 1 kg sjøvann absorberer 2,5 ganger så stor masse svovelforbindelser som 1 kg ferskvann gjør. Vi la derfor opp til at scrubberen skulle gjennomstrømmes av sjøvann. Og derfor er det gunstig at skip vanligvis flyter i sjø. Og følgelig er det lurt å jumpe over bord når man er besudlet av syre - hvis man kan svømme og skipet venter...

Link to post
Share on other sites

Overladet/kokt batteri som har antent hydrogengass.

Hvordan får man en slik situasjon når batteriladeren er "regulert" og struper ned strømmen mot 0 ampere over 14,4 V ?

 

I mitt tilfelle fra ca 9 år tilbake sto batteriet til lading i vanlig romtemperatur 20-21 grader og laderen er "regulert" med maks strøm på 3 ampere ved lave spenninger (det kan i verste fall ha vært for mye for et såpass lite batteri som 12 At) ned til bare 1 A ved 14 V, kun 0,3 A ved 14,4 V og 0 A (null strøm) ved 14,5 V eller over.

 

Ikke noe mer å si om det :)

Kanskje... kanskje ikke :confused: Synes for min del det er dårlige batterier om de ikke tåler å bli ladet av en lader som beskrevet over. En ting er om batterier begynner å gasse en god del en annen ting er når man faktisk kan mistenke feil ved batteriene (intern gnist?) for å antenne gassen de har produsert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...