Jump to content

Batterieksplosjon


Helge

Recommended Posts

da ble det nytt batteri til båten i dag.

kjøpte det brukt på en bilhøgger. og batteritestern viser toppstand:)

optima rød topp 850startampeere

ga 300kr for det:)

 

håper dette vil funke greit som kombinert start og forbruk i en 15fot daycruicer med 40hk elstart \ 2 led lanterner ,el vindusvisker og ekkolodd

ingen alvorlige strømtyver

Link to post
Share on other sites

Hvordan får man en slik situasjon når batteriladeren er "regulert" og struper ned strømmen mot 0 ampere over 14,4 V ?

 

I mitt tilfelle fra ca 9 år tilbake sto batteriet til lading i vanlig romtemperatur 20-21 grader og laderen er "regulert" med maks strøm på 3 ampere ved lave spenninger (det kan i verste fall ha vært for mye for et såpass lite batteri som 12 At) ned til bare 1 A ved 14 V, kun 0,3 A ved 14,4 V og 0 A (null strøm) ved 14,5 V eller over.

...

 

Dynamoen på BMW'en min er på 25A, på litt større sykler er de 40A eller mer. Kan ikke skjønne at laderen din kan ha tatt knekken på batteriet. Det som kan skje er at en skillevegg inne i batteriet punkteres slik at syren flyter fritt mellom cellene, men vet ikke om dette kan gi slike katastrofale utslag.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Låner denne.

 

Holder på å skifte ut varmeapparatet, og i den forbindelse måtte jeg flytte litt på batteriene for og komme til. Til min store forskrekkelse så jeg at ett av batteriene hadde eksplodert! Det var 5 stk 95ah BT batterier i banken min, nå er det 4 igjen.....

 

I går var jeg i båten for å klargjøre litt før montering og før jeg dro kjørte jeg lensepumpen. Så at det var melkelignende avfall i sjøen og regner med at dette var batterisyre.

 

I dag har jeg spylt med ferskvann og koblet fra alle batteriene.

 

Hva har skjedd.....og hvorfor?

Landstrøm med lader har stått på.

Hva bør jeg sjekke nå?

 

 

Lars O.

Link to post
Share on other sites

BT batterier?

 

Hvis det er åpne bly/syre batterier så har de vel "gått tørre" hvis du ikke har sjekket nivå jevnlig.

Hvis laderen din ikke er en lader som går over til vedlikholdslading med lavere spenning så kan det jo skje.

 

Du bør jo sjekke de andre batteriene dine nærmere

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...