Jump to content

Edit History

Fjord21DC

Fjord21DC

Har lest og hørt mye om ulike startprosedyrer når det gjelder batteribruk. Her er tre scenarioer (forutsetter at man har separat start og forbruksbank). Jeg lurer på hva dere gjør?

 

1. Mange skriver at de alltid kun bruker startbatteriet til start av motor og da har vendebryter for batteri i posisjon 1 (vanligst for startbatteriet). Bryteren står da i posisjon 1 også under gange som da betyr at forbruk er helt utkoblet.

 

2. Andre bruker posisjon «both» ved at både start og forbruk går til start av motor. Argumentet er at motor da får plenty med kraft til start og at både start og forbruksbank lades under gange av dynamo. Forutsetter like batterier i banken (ikke blanding av AGM, GEL og feks bly/ syre). 

 

3. Mens noen sier at de kun bruker forbruksbanken til start (posisjon 2 på vendebryteren). Det er jo forbruksbanken som  først og fremst skal ha lading under gange er argumentet. Startbatteriet er kun et nødbatteri dersom forbruksbank er tomt.

 

Grunnen til spørsmålet: Når motor først er startet si ved bruk av kun startbatteriet så kan man jo ikke vende bryteren. Strømmen vil da kuttes, motor stoppe og dynamo ryke.

 

Selv starter jeg alltid i posisjon «both» og vender over til forbruk (posisjon 2) når motor stoppes og vi trenger forbuk. Jeg ønsker jo at alle batterier skal lades under gange og på denne måten har jeg alltid startbatteriet fullt oppladet og i backup. Må jo selvfølgelig huske på å vende bryteren over til kun forbruksbanken da når strøm skal brukes! Har like batterier (bly/ syre) til start og forbruk.

 

Hvordan gjør dere det?

Fjord21DC

Fjord21DC

Har lest og hørt mye om ulike startprosedyrer når det gjelder batteribruk. Her er tre scenarioer (forutsetter at man har separat start og forbruksbank). Jeg lurer på hva dere gjør?

 

1. Mange skriver at de alltid kun bruker startbatteriet til start av motor og da har vendebryter for batteri i posisjon 1 (vanligst for startbatteriet). Bryteren står da i posisjon 1 også under gange som da betyr at forbruk er helt utkoblet.

 

2. Andre bruker posisjon «both» ved at både start og forbruk går til start av motor. Argumentet er at motor da får plenty med kraft til start og at både start og forbruksbank lades under gange av dynamo. Forutsetter like batterier i banken (ikke blanding av AGM, GEL og feks bly/ syre). 

 

3. Mens noen sier at de kun bruker forbruksbanken til start (posisjon 2 på vendebryteren). Det er jo forbruksbanken som  først og fremst skal ha lading under gange er argumentet. Startbatteriet er kun et nødbatteri dersom forbruksbank er tomt.

 

Grunnen til spørsmålet: Når motor først er startet si ved bruk av kun startbatteriet så kan man jo ikke vende bryteren. Strømmen vil da kuttes, motor stoppe og dynamo ryke.

 

Selv starter jeg alltid i posisjon «both» og vender over til forbruk (posisjon 2) når motor stoppes og vi trenger forbuk. Jeg ønsker jo at alle batterier skal lades under gange. Har like batterier (bly/ syre) til start og forbruk.

 

Hvordan gjør dere det?

Fjord21DC

Fjord21DC

Har lest og hørt mye om ulike startprosedyrer når det gjelder batteribruk. Her er tre scenarioer (forutsetter at man har separat start og forbruksbank). Jeg lurer på hva dere gjør?

 

1. Mange skriver at de alltid kun bruker startbatteriet til start av motor og da har vendebryter for batteri i posisjon 1 (vanligst for startbatteriet). Bryteren står da i posisjon 1 også under gange som da betyr at forbruk er helt utkoblet.

 

2. Andre bruker posisjon «both» ved at både start og forbruk går til start av motor. Argumentet er at motor da får plenty med kraft til start og at både start og forbruksbank lades under gange av dynamo. Forutsetter like batterier i banken (ikke blanding av AGM, GEL og feks bly/ syre). 

 

3. Mens noen sier at de kun bruker forbruksbanken til start (posisjon 2 på vendebryteren). Det er jo forbruksbanken som  først og fremst skal ha lading under gange er argumentet. Startbatteriet er kun et nødbatteri dersom forbruksbank er tomt.

 

Grunnen til spørsmålet: Når motor først er startet si ved bruk av kun startbatteriet så kan man jo ikke vende bryteren. Strømmen vil da kuttes, motor stoppe og dynamo ryke.

 

Selv starter jeg alltid i posisjon «both» og vender over til forbruk (posisjon 2) når motor stoppes. Jeg ønsker jo at alle batterier skal lades under gange. Har like batterier (bly/ syre) til start og forbruk.

 

Hvordan gjør dere det?

Fjord21DC

Fjord21DC

Har lest og hørt mye om ulike startprosedyrer når det gjelder batteribrukstid. Her er tre scenarioer (forutsetter at man har separat start og forbruksbank). Jeg lurer på hva dere gjør?

 

1. Mange skriver at de kun bruker startbatteriet til start av motor og da har vendebryter for batteri i posisjon 1 (vanligst for startbatteriet). Bryteren står da i posisjon 1 under gange som da betyr at forbruk er helt utkoblet.

 

2. Andre bruker posisjon «both» ved at både start og forbruk går til start av motor. Argumentet er at motor for plenty av kraft til start og at både start og forbruksbank lades under gange av dynamo.

 

3. Mens noen sier at de kun bruker forbruksbanken til start (posisjon 2 på vendereis). Det er jo forbruksbanken som  først og fremst skal ha lading under gange er argumentet. Startbatteriet er kun et nødbatteri dersom forbruksbank er tomt.

 

Grunnen til spørsmålet: Når motor først er startet si ved bruk av kun startbatteriet så kan man jo ikke vende bryteren. Strømmen vil da kuttes, motor stoppe og dynamo ryke.

 

Selv starter jeg alltid i posisjon «both» og vender over til forbruk (posisjon 2) når motor stoppes. Jeg ønsker jo at alle batterier skal lades under gange.

 

Hvordan gjør dere det?



×
×
  • Create New...