Jump to content

Startprosedyre motor, hvilken posisjon har dere på batterivenderen?

Fjord21DC

Recommended Posts

Har lest og hørt mye om ulike startprosedyrer når det gjelder batteribruk. Her er tre scenarioer (forutsetter at man har separat start og forbruksbank). Jeg lurer på hva dere gjør?

1. Mange skriver at de alltid kun bruker startbatteriet til start av motor og da har vendebryter for batteri i posisjon 1 (vanligst for startbatteriet). Bryteren står da i posisjon 1 også under gange som da betyr at forbruk er helt utkoblet.

2. Andre bruker posisjon «both» ved at både start og forbruk går til start av motor. Argumentet er at motor da får plenty med kraft til start og at både start og forbruksbank lades under gange av dynamo. Forutsetter like batterier i banken (ikke blanding av AGM, GEL og feks bly/ syre). 

3. Mens noen sier at de kun bruker forbruksbanken til start (posisjon 2 på vendebryteren). Det er jo forbruksbanken som  først og fremst skal ha lading under gange er argumentet. Startbatteriet er kun et nødbatteri dersom forbruksbank er tomt.

Grunnen til spørsmålet: Når motor først er startet si ved bruk av kun startbatteriet så kan man jo ikke vende bryteren. Strømmen vil da kuttes, motor stoppe og dynamo ryke.

Selv starter jeg alltid i posisjon «both» og vender over til forbruk (posisjon 2) når motor stoppes og vi trenger forbuk. Jeg ønsker jo at alle batterier skal lades under gange og på denne måten har jeg alltid startbatteriet fullt oppladet og i backup. Må jo selvfølgelig huske på å vende bryteren over til kun forbruksbanken da når strøm skal brukes! Har like batterier (bly/ syre) til start og forbruk.

Hvordan gjør dere det?

Redigert av Fjord21DC (see edit history)

Ved start og imens motoren går, så skal batterivenderen "alltid" stå på begge batteriene. Det er ikke meningen at du har dedikert start og forbruksbatteri med en slik bryter. Eneste meningen er at du kan "skru av" ene batteriet når motoren ikke går, for at du skal ha et oppladdet batteri for å få start på motoren igjen. Men normalt sett, så går det som regel fint å starte på kun ett batteri og vende over på begge når motoren går, men jeg klarer ikke å se noen fordeler med det. Men man må også huske på at billige vendere kan bryte strømmen til batteriene et brøkdel av et sekund når du vender over bryteren. Dette kan medføre at dynamoen ryker på grunn av at den gir en spenningspeak som brenner opp diodene. Derfor, etter min mening, så bør bryteren anvendes KUN når motoren ikke går.

Det er det oppsettet som bestemmer hva som er fornuftig. I vår båt er det ikke jeg som bestemmer hva som lades, det gjøres av en ProMariner Battery Isolatorhttps://www.galco.com/buy/ProMariner/23123

Jeg kan slå av hovedbryteren uten at det får konsekvenser for lading.

Jeg har litt rart oppsett, av historiske årsaker, og det skal bygges om, jeg skal bare vinne i lotto først. Men jeg har tre batteribanker. En bank med 220Ah blysyre til start. To banker til forbruk som består av en bank med 220Ah gel og en bank med 320Ah AGM. Hovedbryteren min velger mellom forbruksbankene 1 og 2. Så har jeg to egne brytere for start. Forbruksbanken min klarer ikke levere nok strøm til start, så bryteren for start fra forbruk er mest som en mulighet for å fylle startbatteri fra forbruksbanken. Går startbatteriene mine ad undas står jeg der som en tulling og må antagelig flytte batterier over manuelt fra AGM-banken da de kanskje vil klare og levere nok.

Så lenge jeg har forskjellig type batterier til forbruk vil jeg ha dette litt dumme oppsettet med to banker. Batteriisolatoren lader forbruksbank 1 og startbanken. Setter jeg hoverdbryter i posisjon both vil også AGM-banken bli ladet. Det er kun i posisjon both at jeg får laded AGM-banken fra dynamo.

Redigert av Midtpinne (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...