Midtpinne
Det er det oppsettet som bestemmer hva som er fornuftig. I vår båt er det ikke jeg som bestemmer hva som lades, det gjøres av en ProMariner Battery Isolator: https://www.galco.com/buy/ProMariner/23123
Jeg kan slå av hovedbryteren uten at det får konsekvenser for lading.
Jeg har litt rart oppsett, av historiske årsaker, og det skal bygges om, jeg skal bare vinne i lotto først. Men jeg har tre batteribanker. En bank med 220Ah blysyre til start. To banker til forbruk som består av en bank med 220Ah gel og en bank med 320Ah AGM. Hovedbryteren min velger mellom forbruksbankene 1 og 2. Så har jeg to egne brytere for start. Forbruksbanken min klarer ikke levere nok strøm til start, så bryteren for start fra forbruk er mest som en mulighet for å fylle startbatteri fra forbruksbanken. Går startbatteriene mine ad undas står jeg der som en tulling og må antagelig flytte batterier over manuelt fra AGM-banken da de kanskje vil klare og levere nok.
Så lenge jeg har forskjellig type batterier til forbruk vil jeg ha dette litt dumme oppsettet med to banker. Batteriisolatoren lader forbruksbank 1 og startbanken. Setter jeg hoverdbryter i posisjon both vil også AGM-banken bli ladet. Det er kun i posisjon both at jeg får laded AGM-banken fra dynamo.