Jump to content

Rubbing og voksing i et produkt?


MegaTrondy

Recommended Posts

I overskriften skriver du "rubbing og voksing". I selve teksten skriver du "rubber og polerer". Hva mener du egentlig? Rubbe og polere går selvfølgelig på en måte, rubber har grove slipemidler, og polish finere midler. Men å kline restene etter rubbingen inn i "voksen" i et kombiprodukt er en dårlig ide. Rubbing og polering er en renseprosess for å fjerne dritt og oksidasjon, men voksingen er for å beskytte den etter rub/polering rene overflaten.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nei - ikke som rubber. Men det er en del produkter som tar vekk mye oksidering og vokser i en operasjon. Se etter "cleaning wax". Jeg har to favoritter, Starbrite Cleaning Wax og Collinite #870. 

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Kommer an på hvor "ille" båten er, og hvor bra resultat du vil ha. Rubbing er som et veldig fint sandpapir, mens en cleaner wax fjerner oksidering kjemisk. Cleaner wax smører man på, gnir litt og gnir av, ferdig. Rubbing krever mer arbeid, og minst to forskjellige steg (pusse og vokse). Men resultatet blir gjerne bedre med en ordentlig rubbing. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Napoli skrev for 3 timer siden:

Kommer an på hvor "ille" båten er, og hvor bra resultat du vil ha. Rubbing er som et veldig fint sandpapir, mens en cleaner wax fjerner oksidering kjemisk. Cleaner wax smører man på, gnir litt og gnir av, ferdig. Rubbing krever mer arbeid, og minst to forskjellige steg (pusse og vokse). Men resultatet blir gjerne bedre med en ordentlig rubbing. 

 

Rubbing krever polering etterpå:) Voks er valgfritt utenpå det, men jeg ville aldri polert uten å ha voks utenpå. 

Link to post

Og voks kan være så mye, fra harde gode gamle Simoniz med Carnauba-voks på boks som en brukte på bilen i gamle dager (finnes kanskje fremdeles?) som en omtrent fikk armen ødelagt før en var ferdig med å gnukke og gni, til feks. Selaclean (AutoGlym) sin tynntflytende forsegler med flytende harpiks og voks som en bare smører på, lar tørke litt og omtrent bare børster av før det blir blankt.

 

Men uansett trenges en slik behandling. Etter polering er celcoaten fullstendig ubeskyttet og suger omtrent til seg alt av skitt og møkk.

 

simoniz_vax.jpg.7b40c32c916bff2d8703db3f559f0cc6.jpg    selaclean_forsegler.jpg.22fcce74f536a5aa5523fa24ca718164.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Kalle Well skrev 43 minutter siden:

 

Rubbing krever polering etterpå:) Voks er valgfritt utenpå det, men jeg ville aldri polert uten å ha voks utenpå. 

Derav "minst to steg" ? Siden TS ba om rub og voks var det det jeg forholdt meg til ☺️

Men en moderne rubbing krever ikke polering etter endt rub. Bruker du for eksempel Meguiars Cutting Compound er det ikke behov for polering, heller ikke hvis du bruker Menzerna Gelcoat cut compound. Dette gjelder fler av de moderne typene "rubbing". 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Jeg tror på selve nano-prinsippet, men rengjøringen foretrekker jeg å gjøre med et rengjøringsmiddel (Zalo), så, dersom nødvendig lett rubbing og polering. Deretter beskyttelse i en eller annen form av voks. De gamle TCnanoproduktene var uten slipemidler og ga en bedre og bedre overflate for hvert års behandling. Da var kun rengjøring før hver behandling nødvendig. Det nye produktet, med slipe og rensing, går jo på tvers av prinsippet med nanobehandling.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det finnes nok produkter som gjør mye i en omgang, men det er også en grunn til at damer sjelden bruker Dobbeldusj i dusjen. Går du for en rask løsning nå vil du nok måtte bruke mer tid på renhold/vedlikehold gjennom sesongen. Holdbarhet på beskyttelsen er nok også et nøkkelord.

 

Det er også en del andre faktorer som spiller inn her, spesielt hvordan båten ser ut. Er den bare noen få år gammel, eller ble tatt skikkelig med maskin for noen år siden, er behovet for en omfattende jobb mindre enn om båten er gammel og slitt. Er den godt slitt kan du nok greie å "pynte grisen", men skal det bli bra må du nok minimum i gang med to steg (finpolering og voks), i verstefall tre steg (grovpolering/rubbing, finpolering og voks). I tillegg er det vesentlig om du tenker å bruke poleringsmaskin eller hendene (sistnevnte gir en del begrensninger i produkter/resultatmuligheter på de verste jobbene).

 

Du vil helt sikker greie å få et OK resultat med f.eks denne fra Mezerna som er en ett-stegs for gelcoat (polering og voks i samme): https://batpleiekongen.no/produkt/menzerna-gelcoat-premium-one-step-polish/. Med OK resultat mener jeg da at forventningene sikkert ikke er de høyeste siden du i utgangspunktet stiller et slikt spørsmål. :)

 

Vasker du regelmessig gjennom sesongen og bruker en latmannsvoks innimellom, så har du sikkert en greit fin båt gjennom sesongen: https://batpleiekongen.no/produkt/autoglym-rapid-aqua-wax-latmannsvoks/ (har selv denne til bilen, men skal også prøves på båten nå til sesongen).

 

 

Link to post

Bare for å klare opp noe her:

1. One-step compound gir veldig bra resultater, da de har mikrogranulater som brytes ned under pusseprosessen. Disse "rubber" godt nok for båt, og etterlater ingen riper. Man må vokse etterpå. Menzerna sin one-step er ikke like grov til å begynne med som Meguiars sine.

2. En Cleaner wax, som bt, Starbrite eller Collinite sliper ikke, og har ingen pussende effekt. De fjerner oksidering kjemisk. Vokseffekten på disse er helt ok - men ikke på nivå med for eksempel Collinite sin dedikerte voks. 

3. Tc Nano gelcoatpolish blander egenskapene til disse to. Med en kjemisk rens, sammen med nedbrytbare "granulater". Også denne må forsegles etterpå. 

 

Dere som syns at man trenger tre steg for å få et godt resultat på en virkelig ille overflate burde prøve Meguiars Power Cut Compound #91 (denne krever voks etterpå). Dersom dere vil gjøre det enkelt på en ikke så ille båt, prøv Collinite #870 (dette er ekte one-step). Begge deler fungerer veldig bra. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Napoli skrev 1 time siden:

Dere som syns at man trenger tre steg for å få et godt resultat på en virkelig ille overflate burde prøve Meguiars Power Cut Compound #91 (denne krever voks etterpå). Dersom dere vil gjøre det enkelt på en ikke så ille båt, prøv Collinite #870 (dette er ekte one-step). Begge deler fungerer veldig bra. 

Takk for tips, skal sjekke ut #91. Men, alle som selger #91 (av de jeg raskt fant på nett) anbefaler å bruke #45 etterpå for å fjerne swirls og få frem maks glans? Men det er ikke nødvendig?

 

Spesielt glans-biten er også min erfaring på de verste jobbene. Sleit med å få god nok glans med grovpolering på et Uttern D55-overbygg som trolig ikke hadde sett polering på 10-12 år. Men har ikke prøvd #91, godt mulig den er mer egnet enn det jeg brukte den gangen (Scholl) og dermed noe som er verdt å sjekke ut. :)

Link to post

Nei, trengs ikke noe etter #91 - det blir supert av seg selv. Kan vel hende at man kan få det enda bedre hvis man jobber i timesvis med #45, men den jobben ville ikke jeg gjort. Du kan jo ta en titt på resultatet jeg fikk hvis du søker på "skryt av polering med Meguiars". 

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...