Jump to content

Blande gelcoatsparkel, vekt eller volum?

Korsfjord

Recommended Posts

Skal fikse noen sår i bunnen på en liten rib som jeg har kjøpt.

Kjøpte en liten boks med gelcoatsparkel. Her skal det blandes i 2-3% herder.Og man må være nøye, er det presisert.  Sparkel er oppgitt til 100 gram, og herderen til 10 gram. Er det vekten man skal ta utgangspunkt i ved blanding, eller volumet? 10 gram herder utgjør jo 10 % av 100 gram sparkel, så da er det i tilfelle mye mer herder i forpakningen enn det som trengs. Trenger sikkert ikke bruke hele boksen heller, så hvordan måler jeg opp nøyaktig?  

Har de siste årene brukt noen bokser med gelcoatsparkel fra Biltema på skroget og spesielt dekk (så ut som noen hadde gått amok med hagle der).

Min erfaring er at det (i alle fall for Biltemas gelcoatsparkel) ikke er så fryktelig nøye om det blir 2 eller 3% med herder. Blander ut fra anslagsvis volum, selv om vekt nok hadde vært mer nøyaktig. Bruker mer herder når det er kaldt, mens hvis det er varmt har jeg gått ned mot nærmere 1% herder for at ikke sparkelen skal lukke seg før jeg får gjort det jeg skal. En gang var jeg uheldig og sølte godt med herder oppi blandebegeret, rørte likevel godt inn og fikk oppleve at mye herder får sparkelen til å herde veldig raskt. Det ble varmgang i sparkelen og den ble for tørr til at den var brukendes. Ble til at jeg måtte blande opp en ny ladning. Viktig å blande herderen skikkelig godt inn i gelcoatsparkelen.

Tenker du å blande ut hele boksen skal du enten sparkle et skikkelig stort hakk i slengen eller jobbe fryktelig fort (så fort at det skulle vært filmet, for underholdningens del). Sparkelen har kort åpningstid og begynner å herde relativt fort etter herder er rørt inn. Det går ikke mange minuttene før den blir for tørr til å brukes. For min del bruker jeg pappkopper som blandebegre, klipper dem slik at de blir 1/3 høye, da er det lettere å komme skikkelig til med sparkelen i bunn av koppen. Tar ønsket mengde gelcoatsparkel fra boksen oppi begeret og tilsetter så anslagsvis 2-3% herder før omrøring. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...