Jump to content

Edit History

Krimart

Krimart

1 hour ago, Christian V said:

Enig med deg, men man kan benytte lyktene på de fleste elektroniske kartene også.

Med plotter synes jeg man mister oversikten, det er vanskelig å se de lange linjene. I de fleste elektroniske kart ( i alle fall vektorbaserte) er fyrledene ikke tydelig nok. Ja fyrlyktene er i kartet og man kan se fyrkarakteristikken, men linjene som viser sektorene vises ikke godt nok (i de kartene jeg har sett i alle fall). Mulig det finnes en funksjon jeg ikke vet om der man kan se hvilken sektor fra hvilke lykter man befinner seg i, f.eks. en svak hvit/rød/grønnfarge i sektorene til fyr-X.  I så fall vil jeg gjerne vite om dette. 

1 hour ago, pacuare said:

Papirkart ser jeg ingen fordel med. 

Der er jeg sterkt uenig, jeg foretrekker å kombinere papir og elektronikk. GPS er selvsagt overlegen m.h.t. å finne posisjonen på relativt åpent hav, men det er jo mange eksempler på båter som går på grunn p.g.a. feil bruk av elektroniske kart. det er mange som har gått på grunn i Norge fordi de ikke kjenner feil og begrensninger ved de elektroniske kartene, og seiler inn i områder utenfor leden.  Team Vestas på forrige VO Race er et spektakulært eksempel på hva som skjer med uheldig zoom på vektoriserte kart. Og hvis "alt går i svart" av en eller annen grunn - er det kun papirkart som gjelder. 

Krimart

Krimart

56 minutes ago, Christian V said:

Enig med deg, men man kan benytte lyktene på de fleste elektroniske kartene også.

Med plotter synes jeg man mister oversikten, det er vanskelig å se de lange linjene. I de fleste elektroniske kart ( i alle fall vektorbaserte) er fyrledene ikke tydelig nok. Ja fyrlyktene er i kartet og man kan se fyrkarakteristikken, men linjene som viser sektorene vises ikke godt nok (i de kartene jeg har sett i alle fall. Mulig det finnes en funksjon jeg ikke vet om der man kan se hvilken sektor fra hvilke lykter man befinner seg i, i så fall vil jeg gjerne vite om dette. 

40 minutes ago, pacuare said:

Papirkart ser jeg ingen fordel med. 

Der er jeg sterkt uenig, jeg foretrekker å kombinere papir og elektronikk. GPS er selvsagt overlegen m.h.t. å finne posisjonen på relativt åpent hav, men det er jo mange eksempler på båter som går på grunn p.g.a. feil bruk av elektroniske kart. det er mange som har gått på grunn i Norge fordi de ikke kjenner feil og begrensninger ved de elektroniske kartene, og seiler inn i områder utenfor leden.  Team Vestas på forrige VO Race er et spektakulært eksempel på hva som skjer med uheldig zoom på vektoriserte kart. Og hvis "alt går i svart" av en eller annen grunn - er det kun papirkart som gjelder. 

• Create New...