Jump to content

Koble Biltema voltmeter til to sammenkoblede batterier


Frederick

Recommended Posts

Har kjøpt voltmeter på Biltema som jeg tenker å bruke for å ha en viss kontroll på status på batteriene mine. 

 

Er to stykk batterier som er sammenkoblet. Etter hva jeg skjønner skal jeg koble plusser til pluss inn i sikringsskapet mens jeg tar minus til jordskinne. 

 

Kan noen bekrefte dette og har noen erfaring med denne?

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Elektrisk/Maleinstrumenter/Voltmeter-2000041046/

Link to post

Du kan f.eks. Kople voltmeteret parallelt med instrumentbelysningen din, eller ta spenningen fra f.eks. Turtelleren, denne har normalt tilkopling til 1.giver 2.+spenning( normalt rød ledning), plinten på instrumentet er normalt merket med "+". 3.jord.

kopler du voltmeteret noen av disse stedene vil det kun virke når enten instrument.belysningen er tent eller motoren er startet, du slipper at det trekker strøm når motoren er slukket. Hvis du bare har to batterier i båten, burde du vel skille disse enten med skillerele eller hovedbryter med 3 tilkoblinger.

Link to post
6 hours ago, Frederick said:

Har kjøpt voltmeter på Biltema som jeg tenker å bruke for å ha en viss kontroll på status på batteriene mine. 

 

Er to stykk batterier som er sammenkoblet. Etter hva jeg skjønner skal jeg koble plusser til pluss inn i sikringsskapet mens jeg tar minus til jordskinne. 

 

Kan noen bekrefte dette og har noen erfaring med denne?

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Elektrisk/Maleinstrumenter/Voltmeter-2000041046/

Bekreftet ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Frederick skrev for 7 timer siden:

Har kjøpt voltmeter på Biltema som jeg tenker å bruke for å ha en viss kontroll på status på batteriene mine. 

 

Er to stykk batterier som er sammenkoblet. Etter hva jeg skjønner skal jeg koble plusser til pluss inn i sikringsskapet mens jeg tar minus til jordskinne. 

 

Kan noen bekrefte dette og har noen erfaring med denne?

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Elektrisk/Maleinstrumenter/Voltmeter-2000041046/

Hei

Her er det utvalg i svar. Mitt svar er: Du ønsker å følgja med batterispenningen, dermed so skal ledningane til batteria, ikkje "ein eller annen plass i anlegget". Dermed so har dette instrumentet egne ledninger, og er ikkje påvirka av spenningsfallet i andre ledninger. Desse ledningane SKAL ha sikring, og den skal vera nær batteria. Eg vil ogso sei at den skal ha brytar, sjølv om batteria sannsynligvis har strøm til å driva instrumentet i meir enn eit år, før det er tomt. No er det ikkje uvanlig, når ordet spenningsfall er nevnt, å tenkja svært tjukke ledninger. Her er 1,5 kvadrat, ja sogar 1 kvadrat er nok.

Link to post
Froggy skrev On 7.4.2018 at 17.33:

Du kan f.eks. Kople voltmeteret parallelt med instrumentbelysningen din, eller ta spenningen fra f.eks. Turtelleren, denne har normalt tilkopling til 1.giver 2.+spenning( normalt rød ledning), plinten på instrumentet er normalt merket med "+". 3.jord.

kopler du voltmeteret noen av disse stedene vil det kun virke når enten instrument.belysningen er tent eller motoren er startet, du slipper at det trekker strøm når motoren er slukket. Hvis du bare har to batterier i båten, burde du vel skille disse enten med skillerele eller hovedbryter med 3 tilkoblinger.

 

Jaha...! Siden TS åpenbart har fått gode svar, vil jeg gjerne spørre om noe helt annet egentlig: -Er det slik altså, at turtelleruttaket på dynamoen gir fullverdig 12V spenning, og kanskje til og med kan levere strøm nok til den elektriske vannpumpa på min Martec ferskvannskjøling?  Jeg er så lei av at vannpunpa går bare jeg vrir tenningsnøkkeln på, jeg vil heller at den skal gå bare samtidig med motoren! -Eller andre uttak som kan brukes slik? Jeg håper det er ok at jeg låner tråden til et slikt tilleggsspørsmål, hvis ikke kan jeg godt starte en egen tråd (bare si fra).

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Propell1 skrev 2 minutter siden:

 

Jaha...! Siden TS åpenbart har fått gode svar, vil jeg gjerne spørre om noe helt annet egentlig: -Er det slik altså, at turtelleruttaket på dynamoen gir fullverdig 12V spenning, og kanskje til og med kan levere strøm nok til den elektriske vannpunpa på min Martec ferskvannskjøling?  Jeg er så lei av at vannpunpa går bare jeg vrir tenningsnøkkeln på, jeg vil heller at den skal gå samtidig med motoren! -Eller andre uttak som kan brukes? Jeg håper det er ok at jeg låner tråden til et slikt tilleggsspørsmål, hvis ikke kan jeg godt starte en egen tråd (bare si fra).

Turtelleruttaket på dynamoen gir ein vekselspenning som varierer med turtallet i frekvens. Sjølv om det er tilkoblet dynamoen sin hovedvikling, og dermed har god tilgang til å dra ut energi, so kan dette ikkje brukast til noko.

Det bør gå an å få til noko med å setja eit LITE rele mellom D+ og gods, og so styra denne pumpa med dette. Det vil i so fall starta pumpa i samme øyeblikk som ladelyset slokner. Du må kanskje auka størrelsen på pæra i ladelyset for å få dette til.

Link to post

Når det gjelder den Martecpumpa tar den ingen skade av om den går litt selv om motoren ikke er i gang. Det tåler den godt. Det gjør bensinpumpa på bilen min også uten at jeg er nevneverdig plaget av det. Spøk til alvor, tenk litt over fordelen ved at den er koblet slik den er. Ved bytte av kjølevæske er det bare og åpne ei skrue høyt i systemet, eksempel tempgiver, slå på tenning og lufta er ute på et blunk uten at motor må være i gang. Men den største fordelen er at om dynamoreim ryker så har du fremdeles fullverdig kjøling slik du har det i dag. Mister du pumpa med en gang reima eller dynamo ryker går det ikke lenge før den koker. Går den på tenninga, går pumpa så lenge det er strøm på batteriet ,og det er det ei god stund for disse pumpene bruker ikke mye strøm.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Takk for den kommentaren, Hegra. Det er kanskje ikke så dumt slik jeg har det skjønner jeg (og jeg ble raskt enig med deg der).

Forøvrig har saltvannskretsen tannhjulstyrt vannpumpe som går samtidig med motoren. Siden vannet ikke går gjennom motren lenger etter ombygging, kan den pumpa være en grei nødpumpe for lensing. Da trenger man ikke strøm engang, hvis motoren allerede går på dieselen fra før, for jeg har nemlig ikke sveivstart....

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
  • 1 måned senere...
Dinamo skrev On 8.4.2018 at 0.38:

Hei

Her er det utvalg i svar. Mitt svar er: Du ønsker å følgja med batterispenningen, dermed so skal ledningane til batteria, ikkje "ein eller annen plass i anlegget". Dermed so har dette instrumentet egne ledninger, og er ikkje påvirka av spenningsfallet i andre ledninger. Desse ledningane SKAL ha sikring, og den skal vera nær batteria. Eg vil ogso sei at den skal ha brytar, sjølv om batteria sannsynligvis har strøm til å driva instrumentet i meir enn eit år, før det er tomt. No er det ikkje uvanlig, når ordet spenningsfall er nevnt, å tenkja svært tjukke ledninger. Her er 1,5 kvadrat, ja sogar 1 kvadrat er nok.

Har kjøpt samme voltmeteren og har også to batterier. Mener du at begge + og -, skal ha sikring? Trodde det var bare + kabelen. Spørsmålet mitt er hvor skal bryteren på? På hvilken side av bryteren?

Link to post
  • 3 uker senere...

Men hvis man har start og forbruk, da trenger man to voltmeteret! Det kom jeg på nå, amatørmessig. Spørsmålet til forumet: hvor der det best å plassere disse? Har batteriene i motorrommet, under sofaen i en ancas 24, har lyst til å ha brytere og voltmeterne på forsiden, slik alt jeg slipper å løfte opp sofaen hver gang man slår på og av. Er det ok? Hvis jeg finner et sted hvor føttene ikke skrur ting av midt i en sving. Takk for svar.

Link to post

Du trenger ikke to voltmetere. Få tak i en liten treveis bryter (1 - av - 2). Monter denne ved siden av voltmeteret på en lett tilgjengelig plass. Trekk ledninger fra pluss på hvert av batteriene til inngangen på bryteren, utgangen på bryteren kobles til pluss på voltmeteret. Minus på voltmeteret kobles til (felles) batteriminus. Nå kan du velge batteri med bryteren når spenningen skal sjekkes.

Link to post
Vestkystseiler skrev 4 minutter siden:

Du trenger ikke to voltmetere. Få tak i en liten treveis bryter (1 - av - 2). Monter denne ved siden av voltmeteret på en lett tilgjengelig plass. Trekk ledninger fra pluss på hvert av batteriene til inngangen på bryteren, utgangen på bryteren kobles til pluss på voltmeteret. Minus på voltmeteret kobles til (felles) batteriminus. Nå kan du velge batteri med bryteren når spenningen skal sjekkes.

Takk for svar! Jeg skal sette opp et cyrix CT rele mellom batteriene. Og i tidligere innlegg skrives det at voltmeteren burde kobles ikke langt fra batteriene, så bør jeg følge ditt råd fortsatt?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...